Nano crasht

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Nano crasht

Berichtdoor Palumbus » 19 Apr 2015, 15:28

Hee,

Ik heb een uitdaging....
Ik zal eerst de setup uitleggen..

Ik heb een Arduino nano met de volgende aangesloten modules

DHT22 Temp en RLV sensor
DS3231 RTC
HC-06 Bluetooth module
4 kanaals relais

Aan het relais zijn aangesloten: de koelkast, een verwarmingslamp, een luchtbevochtiger en een 12v ventilator.
De Ventilator en de Arduino worden samen gevoed door een 12v adapter.

Dit alles om een koelkast om te bouwen naar een worst droog- en fermentatiekast
Bediening en monitoring via blootooth met m'n GSM.

Voorzover alles goed, testdraaien werkte prima.

Echter, de arduino crasht regelmatig.
Als eerste dacht ik aan een bedradingsfout maar heb ik uitgesloten.
Alles nagemeten en alles is correct aangesloten.

Ik denk ook niet dat de grootte van de sketch het problem is.
Er wordt ca 55% van de beschikbare geheugenruimte gebruikt.

Nu lijkt het er op dat de nano crasht wanneer hij 2 of meer relaispoorten moet 'sluiten'
Alle kanalen staan op 'Normaly Open' behalve de koelkastpoort
Dit om te zorgen dat als de nano uitvalt, in iedergeval de koelkast van stroom voorzien blijft.

Kan het zijn dat de relaispoorten zoveel stroom vragen van de 5v poort dat de boel crasht ?
Naast het relais zijn ook de RTC en de DHT22 op de 5v pin aangesloten.

De Bluetooth, die volgens mij best wel wat stroom kan trekken, staat als enige op de 3.3v pin.

[edit]
Ik heb nog verder zitten googelen.....
Zou ik een aparte 5v voeding kunnen gebruiken voor de 5v VCC van het relais
En dan de GND ook verbinden aan de GND van de arduino ?

Of zit het probleem in de 40mA die de digitale poorten leveren en als er een paar tegelijk moeten leveren de boel onderuit trekken ? En moet ik die gaan versterken ?
Zoals hier te zien: http://www.arduino.nu/Relais

Gr Gerard

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nano crasht

Berichtdoor nicoverduin » 19 Apr 2015, 16:30

Als je alles schakelt vanuit dezelfde voeding, heb je grote kans dat een van de externe apparaten door hun eigen inductie jouw voeding op zijn kop zet. De oplossing is gewoon een beetje snelle Schottky diode die wel wat stroom kan hebben van de min naar de plus. Een beetje schakelende voeding meet de uitgangsspanning. door bijvoorbeeld de ventilator (en ik spreek uit eigen ervaring) onstaan er inductie pulsen waardoor de voeding dit probeert te corrigeren..... ergo... De spanning klapt in elkaar en de NANO is van slag.
Dus gewoon ff een 1-3A Schottky diode van de min naar de plus en (waarschijnlijk) klaar.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Nano crasht

Berichtdoor Palumbus » 19 Apr 2015, 16:41

Het geval is dat de boel ook crasht als er geen ventilator aangesloten is.
Dus ik heb geen 'vervuilende' apparaten op mn voeding staan.

Hij crasht wel als ik 3 relaispoorten tegelijk wil schakelen

Ik ben nu een 2e 5v voeding, speciaal voor het relais aan het inbouwen.
Mogelijk schakel ik de ventilator ook daar op.
Mogelijk gaat die dan ook nog wat langzamer draaien.... 5v ipv 12v

Hij draait nu eigenlijk iets te snel....
Ik hoef maar 0,2 m/s

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nano crasht

Berichtdoor nicoverduin » 19 Apr 2015, 17:25

Je moet NOOIT de 5V van de relais aftappen. Relais altijd een eigen voeding geven. Alleen de opto koppelaar kan op de Arduino vcc
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Nano crasht

Berichtdoor Palumbus » 19 Apr 2015, 17:58

In dat geval ben ik goed bezig...

Zojuist een extra voeding van 5v voor het relais gemonteerd.

Wel de GND van beide voedingen gekoppeld...
Ventilator ook op deze voeding gekoppeld

Nu uitproberen....

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Nano crasht

Berichtdoor Palumbus » 19 Apr 2015, 18:27

En hij draait voorlopig als een zonnetje...
Met geen mogelijkheid meer te crashen....

Over een paar weken zijn de eerste gedroogde worsten klaar...
Zal de helpers hier wel een keer een paar opsturen als dank ;)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Nano crasht

Berichtdoor shooter » 20 Apr 2015, 21:22

en heb je al een aardig idee o0m de vochtigheid te regelen, samen met de temperatuur, dat is een samenwerking van vooral de ventilator en de koeler, zo weinig mogelijk verwarming aan hebben.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Nano crasht

Berichtdoor Palumbus » 03 Mei 2015, 22:29

shooter schreef:en heb je al een aardig idee om de vochtigheid te regelen, samen met de temperatuur, dat is een samenwerking van vooral de ventilator en de koeler, zo weinig mogelijk verwarming aan hebben.


Ja, nadat ik nogmaals de 5v voeding heb moeten vervangen door een 1500mA Nokia USB telefoonlader draait alles nu als een trein.

Luchtvochtigheid regel ik door de ventilator aan te schakelen als de RLV boven de 105% ligt.
Hierbij ga ik er uiteraard wel vanuit dat de buitenlucht altijd droger is dan in de kast.
Bij dichte mist kan dit mogelijk niet op gaan. Maar dat zal in de schuur wel meevallen.

Daarnaast koelt de koeling altijd nog wel iets door nadat deze is uitgeschakeld bij het behalen van de juiste temperatuur.
Als de verwarming dan heel even bijschakelt wordt de lucht weer wat droger en daalt de RLV weer.
Al met al is de combinatie en marges van de koeling, verwarming, luchtbevochtiger en ventilator goed in staat om het klimaat in de kast op de gewenste nivo's te houden.
Ik laat elk uur de waardes opslaan en gemiddeld over 24 uur wijkt de temperatuur niet meer dan 0,5 graden naar onder en naar boven af.
Luchtvochtigheid schommelt dan ook met een marge van 10% wat nu prima is.

Enige puntje is nog dat de damp van de ultrasone luchtbevochtiger als een soort mist onderin de kast kan blijven hangen totdat de ventilator aanslaat.
Maar veel meer luchtstroom wil ik niet. dan droogt de worst te snel :)

nu nog een kekke BT App op mn telefoon maken...

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Nano crasht

Berichtdoor shooter » 04 Mei 2015, 10:30

Vochtigheid kun je verlagen door de koelkast aan te zetten maar de ventilator uit, hierdoor wordt het element lekker koud waardoor de RV afneemt. Als je een afgesloten ijzeren bak gevuld met water tegen het koelelement zet, dan heb je een goede temperatuurbuffer, waardoor de koelkast niet zo vaak aan hoeft te slaan.
Zorg dat de buitenlucht eerst over het koelelement gaat, hierdoor wordt de gelijkmatigheid een stuk beter.

Een volgend verhaal is natuurlijk verdampingskoeling, dat spaart erg veel energie.
Hoe regelmatiger, hoe beter trouwens.

Stroomverbruik:
Het is mogelijk door nog een uitgang te gebruiken, een houdrelais te maken in de 230 volt circuits, dan daalt het stroomverbruik in je lader enorm omdat er geen relais meer aan blijven.
dus een soort start/stop knoprelais.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 109
Geregistreerd: 05 Dec 2014, 22:09

Re: Nano crasht

Berichtdoor Palumbus » 04 Mei 2015, 11:29

Mijn gewenste luchtvochtigheid is tussen de 65% en 75%, afhankelijk van de mode waarin de kast staat.
Fermenteren met 75% en drogen met 65% RLV. De buitenlucht is meestal droger dan dat dus het meeste is de kast bezig om de RLV op een hoger peil te houden.
In die paar keren dat binnen in de kast een hogere RLV heerst, heft de ventilator met aanvoer van droge lucht de boel kunnen verlagen.

Aleen deze snap ik niet:

shooter schreef:Stroomverbruik:
Het is mogelijk door nog een uitgang te gebruiken, een houdrelais te maken in de 230 volt circuits, dan daalt het stroomverbruik in je lader enorm omdat er geen relais meer aan blijven.
dus een soort start/stop knoprelais.


Zou je die kunnen toelichten ?
Ik heb nog geen idee wat het stroomverbruik is van de kast. Ik ga wel een verbruiksmeter er tussen hangen om te kijken wat hij 'vreet'
Aan de logging te zien, valt dat waarschijnlijk mee..

Gerard

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten