Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor HansvB » 13 Feb 2015, 23:55

Probeer nu al dagen om Eclipse werkend te krijgen onder zowel Windows 8.1 als OSX. Het wil maar niet lukken.

Ik heb het geprobeerd op een iMac en MacBook Pro. Beide voorzien van OS X Yosemite en Windows 8.1 via Parallels Desktop 10.
Op de verschillende platforms loop ik tegen verschillende problemen aan.

Heb alles weer verwijderd en ben opnieuw begonnen op mijn iMac. Hierop draai ik OS X 10.10.2 met Java 8 Update 31.
Ik heb verschillende versies van Eclipse geprobeerd; Juno, Kepler en Luna. En verschillende versies van de Arduino IDE, 1.0.1 t/m 1.6.
Ook heb ik verschillende locaties uitgeprobeerd. Onder Programma's, Documenten, het resultaat blijft hetzelfde.

De installatie heb ik gedaan volgens de instructie van Luke van Soest op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=bmBrGRLOn98
Na de installatie van een van de Eclipse versies, gedownload van de officiële site, heb ik de Arduino plug-in van Baeyens.it geïnstalleerd. Eclipse start normaal op. Onder 'File-New Project' staat een map Arduino met daarin "New Arduino sketch". De plug-in is dus geïnstalleerd.

Bij 'Preferences' staan onder Arduino de settings voor de workspace. Hier moet je het Arduino IDE path en Private library path opgeven.

En hier gaat het onder OSX bij mij mis.

Boven in dit venster staat de melding "Arduino folder is not correct!/nPrivate library folder is not correct!" De velden voor invoer van beide paden zijn leeg.
Als eerste selecteer ik de map waar de Arduino IDE staat. De melding bovenin verandert in "Arduino". Vervolgens ga ik naar het veld waar het pad naar de library moet worden ingevuld. B.v. /Applications/Arduino/mijnlibraries of /Users/apple/Documents/Arduino/libraries.
Nu krijg ik de melding "Arduino folder is not correct"

Wat ik ook probeer, ik kan de Arduino Settings for ths workspace niet opgeven.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor nicoverduin » 14 Feb 2015, 09:53

Onder Windows creert de IDE een folder (meestal in mijn doucmenten) met de naam Arduino. Daar binnen creëert hij een folder libraries. Daarnaast moet je ook nog een folder "hardware" creeren (al zal je die vrijwel nooit gebruiken). Mocht ik er aan toekomen, zal ik wel ff mijn Mac Book opstarten en kijken hoe het bij mij draait.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor HansvB » 14 Feb 2015, 18:24

Dag Nico,

Ik doe structureel iets fout. Heb Eclipse nu op een oude laptop met Windows 7 geïnstalleerd. In een map waar ook de Arduinon IDE staat. Zie bijlage.
De Arduino IDE functioneert zo als het hoort.
Na het opstarten van Eclipse krijg ik de vraag om het pad naar de workspace te kiezen. Dit laat ik staan zoals aangegeven. Zie bijlage. Ik ga door in een volgende reactie omdat ik maar drie bijlagen kan toevoegen.
Bijlagen
ScreenHunter_03 Feb. 14 17.20.jpg
ScreenHunter_03 Feb. 14 17.20.jpg (17.25 KiB) 10913 keer bekeken
ScreenHunter_02 Feb. 14 17.16.jpg
ScreenHunter_02 Feb. 14 17.16.jpg (17.71 KiB) 10913 keer bekeken
ScreenHunter_01 Feb. 14 17.14.jpg
ScreenHunter_01 Feb. 14 17.14.jpg (12.75 KiB) 10913 keer bekeken

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor HansvB » 14 Feb 2015, 18:40

De Arduino plug-in is geïnstalleerd.

Vervolgens ga ik naar Window - Preferences om de installingen naar de Arduino IDE op te geven.
En het pad naar de library. Hier tijfel ik welke ik moet kiezen. Moet het C:\Arduino\arduino-1.5.2\libraries zijn? Of C:\Arduino\arduino-1.5.2\hardware\arduino\avr\libraries ? Of toch een andere locatie.
In elk geval krijg ik hier ook dezelfde foutmelding als onder OS X op de Mac.
The folder is not correct.

Ik doe dus structureel iets fout. Zowel onder Windows als onder OSX :?
Bijlagen
ScreenHunter_11 Feb. 14 17.38.jpg
ScreenHunter_11 Feb. 14 17.38.jpg (15.52 KiB) 10913 keer bekeken
ScreenHunter_09 Feb. 14 17.32.jpg
ScreenHunter_09 Feb. 14 17.32.jpg (20.25 KiB) 10913 keer bekeken
ScreenHunter_04 Feb. 14 17.22.jpg
ScreenHunter_04 Feb. 14 17.22.jpg (29.43 KiB) 10913 keer bekeken

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor HansvB » 14 Feb 2015, 19:01

Ik vind het overigens verwarrend dat er onder de map waar de Arduino IDE wordt geïnstalleerd twee mappen libraries voor komen.
    1 C:\Arduino\arduino-1.5.2\libraries
    2 C:\Arduino\arduino-1.5.2\hardware\arduino\avr\libraries

In de eerste staan twee libraries; LiquidCrystal en SD. In de ander staan de overige standaard libraries; EEPROM, Ethernet, WiFi, Wire enz.

Is dit juist?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor nicoverduin » 14 Feb 2015, 19:25

yep. Heeft te maken met het soort libraries. De eerste zijn vergelijkbaar met user libraries maar worden standaard geleverd. De andere zijn meer hardware gebonden aan de chip. Maar troost jezelf... als je een beetje uitgebreid gaat ontwikkelen ga je nog veel meer libraries krijgen. Daarnaast redeneer je vanuit je eigen gebruik. Eclipse wordt door duizenden grote bedrijven gebruikt waar ook nog eens multi-medewerker projecten werken waar meerdere medewerkers aan hetzelfde project werken. Dat maakt het voor de individu lastiger maar voor de grotere jongens hebben ze meestal hun eigen beheerders die dat allemaal regelen. Tenslotte is Eclipse gratis terwijl de nog betere ingerichte omgevingen al gauw 1000 of meer euro per seat kosten. Dat lijkt veel maar op een project van een paar ton of hoger is het te verwaarlozen.
Eclipse mag je best zien als een profesionele IDE. Nadeel is dat je als individu meer zelf moet doen.
in mijn eigen omgeving heb ik inmiddels meerdere workspaces (8bits en 32 bits), stuk of 80 user libraries, een experimentele toolchain voor STM32, koppelingen met SVN (versie beheer op een andere schijf in het netwerk), doxygen voor het genereren van de documentatie, C/C++, JAVA en af en toe ook nog eens experimentele plugin.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor HansvB » 14 Feb 2015, 19:39

Nico, het begint me te duizelen :)
Maar snap nog steeds niet of ik iets verkeerd heb gedaan. Dat moet wel want anders had het wel gewerkt.
Omdat het op verschillende platvormen op dezelfde manier misgaat maak ik waarschijnlijk steeds dezelfde (denk)fout.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor nicoverduin » 14 Feb 2015, 23:15

Op Windows ook niet dan?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor HansvB » 15 Feb 2015, 10:12

Nee, bovenstaande voorbeeld is op een laptop met Windows 7 Home Premium SP1 64 bit

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: Eclipse niet aan de praat te krijgen onder OSX en Win8.1

Berichtdoor HansvB » 15 Feb 2015, 10:36

Ik zie nu onder Preferences - Arduino - Paths de volgende foutmeldingen

ScreenHunter_12 Feb. 15 09.33.jpg
ScreenHunter_12 Feb. 15 09.33.jpg (37.92 KiB) 10739 keer bekeken


Heb volgens deze instructie http://forum.arduino.cc/index.php?topic=79595.15 de volgende paden aangegeven

ScreenHunter_13 Feb. 15 10.20.jpg
ScreenHunter_13 Feb. 15 10.20.jpg (27.42 KiB) 10688 keer bekeken


Helpt niet :?

Volgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten