alternatief IDE voor arduino

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor HansvB » 04 Feb 2015, 19:22

Ja, Arduino start wel op.

Op de site van Baeyens.it http://www.baeyens.it/eclipse/installAdvice.shtml vind ik de volgende opmerking: "Arduino IDE 1.5.7 comes with a new toolchain and no longer includes make. Most mac and linux machines will not be affected but it gives problems in windows".
Het gaat dus met 1.5.8 niet werken. Een andere versie heb ik niet.

Vervolgens onder MAX OS geprobeerd. Nu loop ik tegen andere fouten aan.Het zit niet mee. Het lijkt mij een geweldige tool.

Kom er nog op terug hoe het met de installatie onder MAC OS gaat

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor nicoverduin » 04 Feb 2015, 19:54

Je kan altijd een lagere versie gewoon downloaden... Of make downloaden en in de bin file van de compiler zetten. Enne bij mij draait het ook onder MacOSx hoor.

Maar start Eclipse helemaal niet op?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor HansvB » 04 Feb 2015, 20:56

Eclipse Arduino IDE onder MAC OS start op. Ik gebruik de Arduino IDE v1.0.5.

Ik krijg de vraag of ik wil u dat het programma eclipseArduinoIDE.app binnenkomende netwerkverbindingen accepteert? Dat Accepteer ik.

Als ik een sketch compileer krijg ik de volgende foutmelding:
cpp code
19:51:38 **** Incremental Build of configuration Release for project LCD_Test ****
make all
Building file: ../.ino.cpp
Starting C++ compile
"/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/tools/avr/bin/avr-g++" -c -g -Os -fno-exceptions -ffunction-sections -fdata-sections -fno-threadsafe-statics -MMD -mmcu=atmega328p -DF_CPU=16000000L -DARDUINO=158 -DARDUINO_AVR_UNO -DARDUINO_ARCH_AVR -I"/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/arduino/avr/cores/arduino" -I"/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/arduino/avr/variants/standard" -MMD -MP -MF".ino.cpp.d" -MT".ino.cpp.o" -D__IN_ECLIPSE__=1 -x c++ "../.ino.cpp" -o ".ino.cpp.o" -Wall
/bin/sh: /Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/tools/avr/bin/avr-g++: No such file or directory
make: *** [.ino.cpp.o] Error 127

19:51:38 Build Finished (took 76ms)


Dit zijn de problems die ik zie:
cpp code
Description	Resource	Path	Location	Type
make: *** [.ino.cpp.o] Error 127 LCD_Test C/C++ Problem
Program "/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/tools/avr/bin/avr-g++" not found in PATH LCD_Test Project Properties, C++ Preprocessor Include.../Providers, [Arduino Compiler Settings] options C/C++ Scanner Discovery Problem
Program "/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/tools/avr/bin/avr-gcc" not found in PATH LCD_Test Project Properties, C++ Preprocessor Include.../Providers, [Arduino Compiler Settings] options C/C++ Scanner Discovery Problem
Invalid project path: Include path not found (/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/arduino/avr/cores/arduino). LCD_Test pathentry Path Entry Problem
Invalid project path: Include path not found (/Applications/Arduino.app/Contents/Java/hardware/arduino/avr/variants/standard). LCD_Test pathentry Path Entry Problem


Als ik dezelfde sketch in de Arduino IDE (v1.0.5) compileer gaat het goed.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor nicoverduin » 04 Feb 2015, 23:41

kennelijk kloppen je paden vanuit Eclipse naar Arduino niet. Dus via window->preferences->arduino aanpassen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor HansvB » 05 Feb 2015, 21:36

Na drie avonden is het niet gelukt om het zowel onder Windows als OsX werkend te krijgen.
Verschillende versies van de Arduino IDE geprobeerd. Paden standaard ingesteld of naar persoonlijke voorkeur.
Jammer, het ziet er zo mooi uit.
Voorlopig maar verder met de Arduino IDE en de Atmel Studio versie. Die werken wel.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor nicoverduin » 06 Feb 2015, 00:28

Ik vind het wel knap.... Ik heb verschillende versies van Arduino op mijn laptop (ik werk trouwens altijd met de .zip versies zodat ik zelf kan bepalen waar ik het installeer) en verschillende versies van Eclipses. Ik heb nu met de JUNO, KEPLER en LÜNA versies draaiende voor verschillende omgevingen en geen last.... Dus tja.... En je woont ook niet echt naast de deur dus langskomen is ook geen optie lijkt mij (ik woon in Heemskerk).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor HansvB » 06 Feb 2015, 11:04

Nico, bedankt voor het meedenken en hulp.
Er zijn dus verschillende versies van Eclipse. Zoals ik heb aangegeven, ik ben een beginner als het gaat over de Arduino.
Zo'n 20 jaar geleden wel actief bezig geweest met elektronica en programmeren in C. Toen nog op mijn Amiga 2000.
Ik ga mij nu eerst verdiepen in alles rond de Arduino hardware en IDE. Heb drie boeken gekocht. De Arduino stratersgids, deze heb ik inmiddels gelezen. Valt mij overigens wat tegen. Deze informatie tref je ook overal aan op internet en voegt niet zoveel toe. Nu ben ik begonnen met Arduino for Dummies. Daarnaast heb ik De programmeertaal C++ van Bjarne Stroustrup, de ontwikkelaar van C en C++, gekocht. Dus voldoende leeswerk.
Met de IDE van Arduino en Atmel Studio red ik mij voorlopig wel.
Waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik een goede debug functie heb om een sketch op fouten te controleren. Ik herinner mij van C op de Amiga dat ik met step en trace het programma stap voor stap kon doorlopen en de output en waardes van variabelen op elk moment kon uitlezen. Dat kan niet met de Arduino IDE.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor nicoverduin » 06 Feb 2015, 12:02

HansvB schreef: Daarnaast heb ik De programmeertaal C++ van Bjarne Stroustrup, de ontwikkelaar van C en C++,
Alleen C++. C is ontwikkeld door Brian Kernigham & Dennis Richie in 1978.
Maar als jij al in C hebt geprogrammeerd, verwacht ik dat de meeste boeken eigenlijk teleurstellend zullen zijn. Tenzij je de diepte in gaat.
HansvB schreef:Waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik een goede debug functie heb om een sketch op fouten te controleren. Ik herinner mij van C op de Amiga dat ik met step en trace het programma stap voor stap kon doorlopen en de output en waardes van variabelen op elk moment kon uitlezen. Dat kan niet met de Arduino IDE.

Dat komt omdat de meeste debuggers uit die tijd werkten op de zelfde processor als de compiler. Zelfs mijn KIM-1 (1976) kon in stepmode werken :mrgreen:
Daarnaast is er de GDB debugger maar die is er alleen voor de grotere processors. Persoonlijk heb ik nog geen behoefte gehad in een debugger. Ik kan nog prima uit de voeten met Serial en zelfs op de Cortex processoren waar ik tegenwoordig meer op ontwikkel (32 bits). Maar eea heeft ook vaak te maken met de stijl van voorbereiding en stijl van programmeren. Zoals je in mijn code gezien kan hebben, ben ik een fervent gebruiker van commentaar en probeer ik alles netjes uit te lijnen, maak ik bij complexe structuren plaatjes (500 vel A4 voor 2.75 euro :mrgreen: ). Maar goed die dingen zijn er bij mij allemaal in geramd in de 70-80'er jaren en de eindeloze discussies met collega's om goede programma's te maken. En dat is meer dan alleen een werkend programma. Helaas gaat men tegenwoordig meer voor het laatste.. Met alle gevolgen van dien... niet te onderhouden.... slecht gedocumenteerd... moest gisteren klaar zijn... en van de resultaten worden we dagelijks geconfronteerd. Ik las ooit iemand die vertelde dat bij JAVA programmeurs de meerderheid geen idee heeft hoe de VM code eruit ziet... Ik denk dat hij gelijk heeft.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Jan 2015, 15:10
Woonplaats: Vierhouten

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor HansvB » 06 Feb 2015, 15:55

O ja, C is van Kernigham en Richie. Op zolder moet ik nog boeken hebben van Leen Ammeraal. Die kon het goed uitleggen herinner ik mij. Ik gebruik het C++ boek als referentie.
Jouw opmerking over documentatie is zo herkenbaar. Niet alleen in de programmeer wereld. De afgelopen jaren ben ik formule, project en procesmanager geweest bij de grootste Telecom provider in Nederland. Of het nu om hardware, software of procesontwikkeling gaat, documentatie is altijd een crime. Moet snel af. Komt later nog wel. Niet dus.
Momenteel zit ik between jobs. Geen werk dus. Maar wel tijd om me weer eens in een oude hobby te verdiepen :D
Ik heb overigens een doel voor ogen met de Arduino. Fotografie is al jaren mijn hobby en passie. Ik wil de Arduino gaan gebruiken om in te zetten voor flitsfotografie. Highspeed flitsen bijvoorbeeld. Brekend glas, vallende druppels en knallende ballonnen. Er is op dat gebied al het een en ander ontwikkeld. Maar ik vind het leuk om het zelf te doen. Het houdt je van de straat en je leert er weer wat van.

Berichten: 4
Geregistreerd: 26 Nov 2017, 20:54

Re: alternatief IDE voor arduino

Berichtdoor BlueBike » 26 Nov 2017, 21:12

Ik vond deze entry door zoeken op internet. Ik was bezig met het opzetten van codeblocks voor arduino omdat het zeker veel beter kan zijn dan arduino , als het tenminste werkte. Het opzetten van AVR projecten geeft geen problemen en het debuggen gaat goed zonder veel extra inspanning. Maar het opzetten van Arduino geeft wel problemn.

Waar ik op stuit dat er 3 verschillende manieren zijn waarop de avr-gcc kan draaien. Ik heb het over ubuntu.
Ik heb nu een OS waarop de avr-gcc niet geinstalleerd is en arduino werkt er gewoon mee.
Er staat in de user directory een .arduin15 installatie met een oude avr-gcc installatie.
Verder heeft de Arduino-1.8.3 installatie nog zijn eigen avr-gcc libraries.
Dit is in mijn ogen echt een grote puinhoop veroorzaakt door de installatie tools van arduino.

Het is moeilijk om er een touw aan vast te knopen, als codeblocks allerlei problemen heeft en de arduino ide geen enkelprobleem heeft.

VorigeVolgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten