Relais met externe voeding

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 03 Jul 2020, 23:45

Relais met externe voeding

Berichtdoor Oudholland » 30 Jul 2020, 00:50

Voor een project moet ik een aantal 12V-outputs schakelen.
Daarvoor heb ik dit relais:

DEBO RELAIS 8CH.
8-kanaals hoog-actief.
Afbeelding

Kan ik dat rechtstreeks aan de arduino hangen? Het zou per relais 15-20 mA gebruiken. Dat is dus op het randje van wat de UNO aankan.
Al kom ik bij verschillende leveranciers gelijkende relais tegen met verschillend stroomgebruik; bij dit gelijkende relais met 1 kanaal geven ze aan dat hij 70 mA zou gebruiken, en ik ben er op Banggood een tegengekomen die sprekend lijkt die 5 mA nodig had...

Nu las ik in dit topic in de 2e reactie het advies om een externe voeding aan te sluiten op de VCC van het relais en de GND te verbinden met de arduino.

nicoverduin schreef:Eigenlijk zou je voor het goede een aparte 5V voeding moeten gebruiken op VCC.
De GND pin moet je wel verbinden met de Arduino. Anders hebben ze geen gemeenschappelijke GND.


Lees ik het goed dat dan de - van de externe 5V-voeding moet worden doorverbonden met de GND van de Arduino?

Alvast bedankt voor jullie input.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor Gij Kieken » 30 Jul 2020, 15:59

Ja anders werkt het niet "goed".
Denk er ook aan de jumper juist te plaatsen.

Berichten: 14
Geregistreerd: 03 Jul 2020, 23:45

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor Oudholland » 31 Jul 2020, 09:36

Bij dit relaisbord kan ik de jumper verplaatsen om hem hoog of laag actief te maken. Staat in mijn geval op Hoog.
Bij sommige andere bordjes zie ik juist jumpers om de voeding te splitsen in de stuurinrichting vanuit de arduino en een externe voeding.
Dat zijn dan allemaal laag actieve modules zover ik heb gezien. En mijn bordje heeft deze optie niet, maar ik las wel dat bij het aansluiten van een externe voeding op de arduino zelf, je deze kon aansluiten op de vin & gnd. Mag ik daaruit concluderen dat de gnd-pinnen op de arduino met alle minpolen van alle (laagspanning dc) externe voedingen verbonden mogen/moeten worden, ongeacht het voltage?

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor Gij Kieken » 31 Jul 2020, 10:15

De gnd's moeten zowie zo aan elkaar doorverbonden worden.
Als er geen jumper of soldeer bobbel voorzien is (JD-Vcc) dewelke je kunt onderbreken of verwijderen zal je zelf een schakelingetje moeten voorzien om met een aparte voeding de kracht te leveren voor de relais.
Nu is het ook zo ,als je er voor zorgt dat je steeds maar een paar relais tezelfdertijd bekrachtigd (zolang of dat je het max vermogen van de Arduino niet overschrijdt) het wel zal blijven werken.

Berichten: 14
Geregistreerd: 03 Jul 2020, 23:45

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor Oudholland » 31 Jul 2020, 11:04

Ok, dus als ik het goed begrijp:
+ van externe voeding 5v aan vcc relaisbord
- van externe voeding 5v aan gnd relaisbord & doorverbinden met gnd van arduino
Stuurpin arduino aan in1 etc
5v arduino niet aansluiten
Natuurlijk de arduino voeding geven (9v) via de dc-plug of de vin/gnd (waardoor deze dus ook is doorverbonden met de gnd 5v)

Ik heb nog doorgemeten wat dit bord verbruikt. Per sturende pin (in1 etc) 2,5A ongeveer. En per geschakeld relais loopt er door de de vcc 75A.
Met 8 relais hiervan + nog wat andere zaken komt dat aardig in de richting van de max capaciteit van de 5v van de arduino toch? Dus het lijkt me beter om een externe voeding erop te zetten, die ik toch al heb liggen. Of denk ik verkeerd ??

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor Gij Kieken » 31 Jul 2020, 11:35

Die 2,5A en 75A zal wel niet kloppen ,is het niet milli Ampére?
De rest van je beredenering klopt wel.
Alleen is het zo dat ,via de data sheet van het relais bordje ,kan ik het ingang circuit niet echt bekijken.
Maar het zal dus wel lukken zo met een aparte voeding.
Als ultieme test kun je met twee aparte voedingetjes het geheel testen zonder de Aruino.
Dus twee voedingen (Wall adapter 5volt dc) of whatever.
-de twee gnd's tesamen en op dc- van je bordje
-de +5volt 1ste-adapter op dc+ van je bordje
-de jumpers allemaal op High signaal plaatsen
-met de +5volt van je 2de-adapter tik je dan eens tegen In1, In2 enz tot In8 op je bordje
-als de relais het 1 voor 1 doen ,al de In's tesamen en op de +5volt van je 2de adapter
-zo kun je dan de verschillende stromen in beide voedingen controleren en meten, zonder gevaar de Arduino te beschadigen
-als alles naar wens verloopt ,de Arduino gebruiken ipv het tweede voedingtje
-het is wat gepruts ,maar ahja het is misschien een leuke ervaring

Berichten: 14
Geregistreerd: 03 Jul 2020, 23:45

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor Oudholland » 31 Jul 2020, 12:38

Die milliampere klopt, waarom ik daar niet aan gedacht heb weet ik niet, ik zal de hitte maar de schuld geven :oops:
Verder heb ik het nu even aangesloten met 2 adapters, oude telefoonopladers genoeg hier in huis, en dat werkt. Dus dat ga ik dan zo overnemen op de arduino.

Bedankt voor het meedenken, heb ik ook weer wat geleerd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor Gij Kieken » 31 Jul 2020, 12:40

Fijn dat het werkt en inderdaad de hitte, pufffff.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Relais met externe voeding

Berichtdoor shooter » 03 Aug 2020, 11:35

meet voor de uitleg maar eens de stroom die naar het relaisbordje gaat en die naar de arduino gaat.
op het relaisbordje zitten optocouplers die als versterking werken, want de relaiswinding vraagt veel stroom
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten