Arduino Yún laad niet steeds fout melding

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Mrt 2020, 17:39

Arduino Yún laad niet steeds fout melding

Berichtdoor Tisme » 22 Mei 2020, 16:16

Een nieuw Arduino Yún rev2 bordje. Aangesloten via USB aan PC (Windows 7)
Software IDE "arduino-1.8.12-windows.exe " Drivers geladen dat gaf geen probleem !
In menu onder hulpmiddelen:
- Board : arduino Yún
- Poort : COM23 ( Arduino Yún)
Ook wordt dit in de PC configuratie weer gegeven.
Tot zo ver volgens mij geen problemen !

Dan via menu : Bestand, voorbeelden, 01.Basics, Blink gekozen.
Ik heb nog even op de eerste icoon verifieër gedaan :
"De schets gebruikt 3952 bytes (13%) programma-opslagruimte. Maximum is 28672 bytes.
Globale variabelen gebruiken 149 bytes (5%) van het dynamisch geheugen.
Resteren 2411 bytes voor lokale variabelen. Maximum is 2560 bytes.

ook dat ging goed.

Dan pijltje naar rechts gedrukt "Upload"

Dan gaat het mis compoort valt weg in de PC configuratie en even later de melding in Blink :
"Kan op de geselecteerde poort geen board vinden.
Controleer of u de correcte poort hebt geselecteerd.
Indien deze correct is, druk dan op de resetknop van het board nadat u de upload hebt geïnitialiseerd."

en dit blijft steeds het zelfde ook bij keuze van een andere compoort.

En toen wist ik het niet meer ??????

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Yún laad niet steeds fout melding

Berichtdoor shooter » 22 Mei 2020, 16:37

inderdaad vreemd, maar wel te vinden hoop ik. Het kan zijn dat niet de goede drivers zijn geinstalleerd of de versie van de arduino IDE is te nieuw.
kijk op het bordje welke ICs er allemaal opzitten dan wel op horen, ik werk bijvoorbeeld met NANO en een andere USB controller als origineel, dus die moet ik even installeren CH340.
als het bordje nieuw is staat daar al blink op dus moet je even andere waarden gebruiken zoals 250 ipv 1000.
Soms moet je drivers opnieuw ophalen en installeren zoals FTDI of CH340.
probeer ook eens een oudere versie van de IDE vooral omdat windows 7 nogal oud is.
etc. ik hoor nog van je,
en kijk natuurlijk op geetech die hebben ook allerlei hulp.
of het andere forum arduino.cc en dan vooral algemeen zoeken, alhoewel die ook een nederlands deel hebben.
en ik heb geen YUN dus kan het niet proberen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Mrt 2020, 17:39

Re: Arduino Yún laad niet steeds fout melding

Berichtdoor Tisme » 22 Mei 2020, 16:48

dus moet je even andere waarden gebruiken zoals 250 ipv 1000 ???

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino Yún laad niet steeds fout melding

Berichtdoor shooter » 22 Mei 2020, 21:49

ja in het programma dan kun je zien wat er verandert. ipv 1000 millis als voorbeeld naar 250 millis gaan.
maar ik denk dat er iets misgaat met de drivers.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 28 Mrt 2020, 17:39

Re: Arduino Yún laad niet steeds fout melding

Berichtdoor Tisme » 23 Mei 2020, 12:22

Ja klopt dat hielp niets :(
Probleem het zelfde

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Yún laad niet steeds fout melding

Berichtdoor Koepel » 23 Mei 2020, 14:35

Dat is een Arduino Leonardo met een linux/wifi module: https://store.arduino.cc/arduino-yun-rev-2.

Je had beter een ESP32 kunnen kopen.
Ik had/heb een oud Yún shield en dat werkte een beetje. Het probleem is de "Bridge" tussen de Arduino Leonardo en de linux/wifi module. Volgens mij is dat nu verbeterd met versie 2, maar het blijven twee verschillende dingen die met elkaar communiceren.

De Arduino Leonardo heeft een USB-seriële-poort in de microcontroller zelf ingebouwd. Die wordt ook nog op verschillende manieren gebruikt. Bij een reset of upload kan die seriële poort zomaar even wegvallen. Als alles in orde is, dan merk je daar weinig tot niets van.

Dat gaat alleen goed als alles (het Arduino boardje, de Arduino IDE software, de drivers, het besturingssysteem) goed samen werkt.

1. Probeer eens een andere USB kabel. Misschien heb je een slechte kabel die te weinig stroom levert aan het Arduino board.

2. Heb je ooit eens een oude Arduino IDE op je computer geïnstalleerd ? Misschien zijn daar nog resten van achtergebleven die in de weg zitten.

3. Probeer eens de usb-seriele drivers te uninstallen en dan de Arduino IDE opnieuw te installaren. Dan worden de nieuwste drivers geïnstalleerd.

4. Heb je Java op die computer ? Kun je dat weghalen ? Arduino draait op zijn eigen mini-Java en een andere Java kan in de weg zitten.

5. Uiteindelijk is waarschijnlijk Windows 7 het grootste probleem. Als je oude drivers zou nemen en oudere Arduino software, dan zou het kunnen gaan werken, maar dan krijg je daar veel meer andere problemen voor terug. Heb je die computer met Windows 7 gekregen ? geeft dan maar weer terug :o Een enkeling lukt het om nog steeds een update naar Windows 10 te doen.
18 euro :!: https://aanbiedingen.telegraaf.nl/v2/shop/product/microsoft-windows-10-home-of-professional-13697.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten