toepassen condensatoren

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

toepassen condensatoren

Berichtdoor rainman » 10 Mei 2020, 17:00

Hallo,

Ik heb in het verleden een mooi document gehad hoe je condensatoren moest toepassen om te ontstoren. Met mooie voorbeelden hoe dit toe te passen

Ik heb toen deze condensatoren aangeschaft.

220pF (van die kleine gele).
0.1uF (van die kleine gele).
470 uF (van deze zwarte staande ronde cilinder met een min aan één kant er op gedrukt)
47uF (van deze zwarte staande ronde cilinder met een min aan één kant er op gedrukt)

Alleen nu ben ik het document (bestand) kwijt wat heel spijtig is. Ik heb gegoogled maar kan het niet meer vinden

Wat ik me kan herinneren is dat je:
"type 1" gebruikt bij de binnenkomende voeding. (ik schat 47uF of 470uF)

"type 2" gebruikt bij "grote (piek) vermogens verbruikers" zoals servo's, dc motoren drivers en stepper motor drivers. (ik schat 47uF of 470uF)

"type 3" gebruikt bij de voeding aansluitingen (zo kort mogelijk bij de aansluitpunten) van de verbruiker met een eigen chip zoals bijvoorbeeld een gyroscoop zet. (ik schat de 0.1 uF)

"type 4" weet ik niet meer, de 220pF.



Kan iemand mij helpen hoe ik me condensatoren moet toepassen

En als het sowieso beter kan, hoor ik het ook graag.

MvG,
Edwin

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor nicoverduin » 10 Mei 2020, 22:28

Ik draai het probleem om. Ik neem/bereken wat ik nodig heb. Maar dan moet je in jezelf investeren. Dan heb je dat document ook niet nodig.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor rainman » 10 Mei 2020, 23:14

Hallo Nico,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben het met je eens dat ik liever snap wat ik toepas dan dat ik uit een documentje wat oplees. Ik begreep altijd wel dat het "standaard ontstorings condensatoren" zijn en dat er niet aan berekend wordt. Ik neem aan dat je door heel je project standaard waardes kan gebruiken

Ik wil het wel graag leren.

Ik weet nu wel dat de zwarte staande ronde cilinder condensatoren elco's zijn en potentiaal gevoelig zijn. Ik heb deze nu van 16V, alleen ik heb mijn voedingsspanning verhoogt van 12 naar 24V, dus ik moet naar 36V (dat is geloof ik de volgende stap). Ik moet dus toch nieuwe bestellen.

Ik weet niet of die gele potentiaal gevoelig zijn. Er staat 104 op.


Wat moet ik doen om in mezelf te investeren?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor Koepel » 11 Mei 2020, 04:30

Zou je jouw "type 1", "type 2", "type 3", en "type 4" willen vergeten ?
Niemand gebruikt zo iets en het is alleen maar verwarrend.

Wannneer ik kijk bij reichelt.nl, dan is de kleinste condensator 1pF en de grootste condensator een supercap van 100F.
Dat is een verschil van 100000000000000 maal :shock:
Ter vergelijking: als je een zandkorrel hebt van 1.5mm, en je legt er 100000000000000 achter elkaar, dan ben je bij de zon.

Uit dat grote bereik heb je vier waarden :?

De 100nF wordt al tientallen jaren gebruikt om te ontkoppelen, vooral in digitale circuits. Dat is de enige "standaard" condensator zeg maar.
Het is meestal een meerlagen keramische condensator. Die is vaak voor 50V en heeft geen polariteit (geen plus en min kant).
Een waarde van 0.1µF is hetzelfde als 100nF en er staat "104" op. De "104" geeft ook aan dat het 100nF is.
De "104" kun je lezen als: "één, nul, en nog eens vier nullen, in pF", dat is 100000 pF, en dat is 100nF.

Hoe is je Engels ?
Er zijn twee filmpjes van EEVblog van 10 minuten elk, die de verschillende condensators bespreekt: https://www.youtube.com/watch?v=xlvqUts9H9c.

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor rainman » 11 Mei 2020, 12:04

Hallo ,

Ik heb de filmpjes bekeken en er was veel informatie, maar weet niet of het duidelijker is geworden :shock: .

Oke, dit is wat ik nu weet.

Mijn toepassing is: Decoupeling

Die kleine gele condesatoren zijn tantaal condensatoren. Ik heb de 100nF, ook wel de 0.1uF.

Ik heb nog een filmpje gevonden waar ze 3 condensatoren parallel zetten, namelijk de 1uF, 0,1uF en de 10nF.

De zwarte zijn elektrolitische condensatoren.

Even een korte uitleg waarom ik dit wil.

Ik gebruik arduino's (due, mega, uno, nano). Deze werken autonoom, maar zijn verbonden met een RS232 verbinding.

Ik gebruik ook breakoutboard zoals de INA219, gyro sensoren, easy stepper driveren de L9110 DC motor driver.

Ik heb ook verschillende spanningen, namelijk voor de arduino's/sensoren , voor de servo's, voor DC motoren en stepper motoren.

Ik wil niet zomaar alles aan elkaar knopen en wil er aandacht aan besteden om geen problemen (later) te krijgen.

Ik wil geen onverklaarbare (voor mij dan :P ) storing krijgen dus na wat zoeken kwam ik op dat document wat ik dan weer kwijtgeraakt was.

Nau maak ik geen super gevoelig meet instrument dan vele levens gaat reden :D, maar wil er wel genoeg en voldoende aandacht aan besteden.

Hieronder een algemeen schema voor mij uitleg.

Code: Alles selecteren
+ ------------------------------------------------------------------------------------
           |                                                  |                                               |
           |                               ---------------|                           ---------------|
           _+                           |                   _                         |                   _
           _     47uF          Verbuiker              _ 100nF          Verbuiker            _ 100nF   
           |                             |                    |                        |                    |
           |                             ----------------|                         ----------------|
           |                                                  |                                             |
- -----------------------------------------------------------------------------------


Voor mij voeding 5V voor mij elektronica (breakout boards en dergelijke)

Bij de binnenkomende voeding (deelcircuits) zet je een elektolitische condesator van 47uF. Twee stuk paralel zetten wordt de "last" verdeeld en verlengd de levensduur. Ook niet te warm laten worden


Daarna zet ik een tantaal condensator van 100nF over elke voedingsklem van een breakoutboard. Zijn de 1uF, en de 10nF dan ook nodig?

Wat ik ook lees is dat als je servo's gebruik je ook 47uF elektrolitische condensatoren moet zetten (per cluster servo). Ik heb een centrale voedingslijn waar is per (aantal verbuikers) aftak.

Waar ik eigenlijk mee stoei is dat ik veel informatie vind, maar het lastig vind om toe te passen in mijn ontwerp.

Ik wil wel graag begrijpen wat ik maak, maar als er gezegd wordt "deze moet je daar en daar toepassen en die, daar en daar" vind ik het ook goed. Niet dat ik de makkelijke weg zoek, ben er al een poos mee bezig.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor Gompy » 13 Mei 2020, 12:49

Zoek eens op hoog/laag doorlaat filter.
Vuistregel elco's is voor voedingen 1000uF / Ampere.
Maar je kan ook een normale LM7812 opblazen door oscillatie al gebruik je 10 condensatoren/elco's als je niet de juiste gebruikt.
En twee elco'tjes van 47uF parallel is 94uF en heeft niets te maken met warmte ed, maar met de laad/ontlaad tijd van elk.

En meten is weten, dus adviseer ik je een goedkoop scoopje aan te schaffen.

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor rainman » 13 Mei 2020, 14:12

Hallo,

Ik bedankt voor jullie hulp. Ik wil het hierbij laten.

Ik heb geen oscilloscoop en dit gaat allemaal me pet te boven. Krijg heel veel informatie maar heb nog geen antwoorden of weet niet hoe ik de informatie moet interpreteren. Ik ben hier al lang mee bezig. Ik wil geen voedingen bouwen en geen filters. Ik had gehoopt dat er "standaard" waardes gebruikt worden.

Mijn doel was om mijn circuit rond een arduino goed te bouwen. Blijkbaar is dit net een stapje te veel. Ik zie wel of het wel of niet goed gaat.

Ik wil niet ontevreden zijn en ben dankbaar voor jullie hulp, maar dit onderwerp is net te veel voor mijn denk ik.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor Gompy » 13 Mei 2020, 14:49

Software moet geprogrammeerd worden en dat doe JIJ, software is "stom" en wordt pas intelligent als jij dat ook kan interpreteren.
SOS ...---... kan door de software gezien worden als .......... of ---------- of elke andere combinatie, afhankelijk hoe snel/traag jij je sleutel bedient en wat jij in je software schrijft.
Persoonlijk zou ik beginnen om je sleutel aan te passen en daar is dit forum niet voor, je kan dan beter op https://www.circuitsonline.net/forum je vraag stellen voor de hardware.

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor rainman » 13 Mei 2020, 14:58

Oke, ik dacht het hardware de juiste groep was. Dan had ik het mis

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: toepassen condensatoren

Berichtdoor shooter » 13 Mei 2020, 20:48

Condensatoren zijn inderdaad een aparte materie, vooral in de hoogfrquenttechniek is het belangrijk om de grootte van de condensatoren aan te passen, want die grote hebben gewoon problemen met de hoge frequentie, die grote worden bijvoorbeeld gebruikt om de powerfactor (de cosinus phi van het lichtnet te verbeteren heeft met stroomsterkte door kabels te maken.
Voor arduino is het wel handig als de voeding een beetje binnen de grenzen blijft ook kortstondig, (vroeger was het gebruikelijk dat op elk TTL IC een kleine condesator over de voeding zat. maar toen had je nog heel veel vermogen nodig. Nu is dat een stuk beter. En ja met een oscilloscoop (heb ik trouwens) is dat goed te zien.
Vooral schakelnde dingen zoals PWM hebben baat bij een condensator. Die kun je overigens wel uitrekenen, vooral oude boeken zoals elektuur hebben hier hele theorien over.Voor arduino is vooral een stabiele voeding handig, maar je kunt er behoorlijk ver in gaan.
Gewoon aannemen en gebruiken .
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten