220v ventilator geeft storing op andere hardware

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

220v ventilator geeft storing op andere hardware

Berichtdoor FonzieBonzo » 12 Mrt 2020, 19:09

Hallo,

Ik bestuur met een arduino een relayshield welke vervolgens 4 ventilators type 115v ac 235mA 20W aanstuurt.
De ventilators heb ik 2 om 2 in serie aangesloten.
Nu is het zo dat als ik het inschakel zo'n beetje alle elektrische dingen in die kamer in de war raken.
Mijn monitor schakelt even uit, 3dprinteren cnc routen verliezen stappen enz.
Zou ik dit kunnen verhelpen door er een "aanloopcondensator" tussen te zetten?
Op internet heb ik bijvoorbeeld deze gevonden https://www.condensators.nl/p/aanloopcondensator-450-v-20-f?pid=2301443263.6203
Maar is 450 V - 20 µF wel de juiste waarde of zou ik een hele andere weg moeten bewandelen op het probleem op te lossen.
Ik heb er ook al een "220 V 2000W Pwm Ac Stepper Motor Speed Controller" tussen gezet maar evengoed blijft het bij het inschakelen mijn spullen even storen.

Gr,
Fonzie

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 220v ventilator geeft storing op andere hardware

Berichtdoor Koepel » 12 Mrt 2020, 21:11

Hangt de aarde-draad in de meterkast er een beetje los bij ?
Misschien heeft iemand anders een goed idee, maar ik vind het lastig om er iets over te zeggen zonder de situatie zelf te zien.

De aanloop-condensators is voor bepaalde motors, dat heeft verder niet met relais of jouw ventilators te maken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: 220v ventilator geeft storing op andere hardware

Berichtdoor FonzieBonzo » 13 Mrt 2020, 09:54

Nee ik denk niet dat het de aarde-draad is omdat de bewuste kamer er geen aarde-draad aanwezig is. (ga ik nu op mijn kop krijgen dat een 3d-priner altijd geaard moed zijn :D )
Ik had gehoopt dat het door de *spark* bij het inschakelen van het relay komt en dat dit met een aanloop-condensators te verhelpen zou zijn, maar jij acht deze kans dus vrij klein?

Gr,
Fonzie

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 220v ventilator geeft storing op andere hardware

Berichtdoor Koepel » 13 Mrt 2020, 11:37

FonzieBonzo schreef:...omdat de bewuste kamer er geen aarde-draad aanwezig is

Dan kun je zo iets krijgen.
Misschien zit er ergens een geaarde stekker in een verlengstuk waar ook een geaarde stekker van een ander apparaat in zit. Dan stapelen de problemen zich op.

De aanleiding is waarschijnlijk de draden tussen het relais en de ventilator, en ook de ventilator zelf.
Het hangt er van af hoe die draden lopen, en of die ventilator op de een of andere manier contact met aarde heeft.
Het is goed mogelijk dat er ontstoringscondensators in de ventilator naar aarde zitten. Dan maakt het veel uit waarmee die aarde verbonden is.

Een aanloop-condensator heeft niets met die ventilators te maken. Dan zou je de 230V gaan kortsluiten via zo'n condensator. Dat lijkt me geen goed idee.

Een snubber-circuit over de contacten van het relais of bij de ventilator is altijd goed. Of je neemt een 230V filter naar de ventilators.
Een snubber-circuit is een weerstand (bijvoorbeeld 47 of 100 Ω) en condensator (bijvoorbeeld 10nF of 100nF) in serie over de (vonkende) contacten. Die weerstand moet wel een beetje stevig zijn en de condensator moet geschikt zijn om jarenlang 230V AC over zich hebben staan.

Dat tegenwoordig alles geaard is, dat hadden ze ook in de jaren zestig kunnen bedenken. Ik begrijp niet waarom ze toen niet vooruit konden denken. Tegenwoordig mogen die ongeaarde platte ronde stekkers niet meer gebruikt worden, omdat die niet in een geaard stopcontact passen. Dat hadden ze ook kunnen bedenken bij het introduceren van de aarde. Tientallen jaren pasten geaarde stekkers wel in een ongeaard stopcontact, wat natuurlijk verkeerd is. Nu hebben we nog steeds geen standaard Europese wandcontactdoos. En dan er over tientallen jaren achter komen dat ze veel eerder een standaard hadden moeten invoeren.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 220v ventilator geeft storing op andere hardware

Berichtdoor shooter » 14 Mrt 2020, 15:56

zet de draad naar de ventilatoren eens uit dus dat vents niet draaien maar de rest wel. als je dan nog storing hebt is het waarschijnlijk de voeding van het relaisbordje. als de storing weg is, dan heb je iets fout gedaan met de vents annsluitingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten