RGB addressebable led strip voeding

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Mei 2019, 09:24

RGB addressebable led strip voeding

Berichtdoor kurveekyl@telenet.be » 22 Dec 2019, 15:25

Hoi,

zou een projectje willen maken met een addressebale led strip RGB 5050 2812 op 5 volt van 3 meter lengte. In totaal bevat deze dus 180 rgb leds. Naar horen zeggen moet ik per rgb led 60mA rekenen wat zou uitkomen op 10.80 Ampère.
Dus zou ik een voeding moeten zoeken van 56 volt uitgang en groter dan 10 Ampère, klopt dit want dit lijkt mij al een redelijke zware voeding voor gewoon een 3 meter led strip???
Graag jullie mening waarvoor dank!
Grts. Kurt

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: RGB addressebable led strip voeding

Berichtdoor baco1978 » 23 Dec 2019, 00:46

Ja dat klopt,
die 3 meter zegt niks, het zijn tenslotte de leds die het totale verbruik bepalen (als alle RGB leds vol aanstaan).

dus je hebt een voeding van meer dan 10 ampere kan leveren.
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: RGB addressebable led strip voeding

Berichtdoor shooter » 23 Dec 2019, 13:19

ja eigenlijk klopt je berekening, echter wat is de maximale stroom in jouw gebruikte ledstrip?
en wat is de maximale stroom die je in de strip mag gebruiken, want de aders zijn wellicht te klein om zoveel stroom te verwerken, dan zul je dus de strip bijvoorbeeld in de midden of zo moeten voeden, de signaaldraad moet wel aan een kant zitten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Mei 2019, 09:24

Re: RGB addressebable led strip voeding

Berichtdoor kurveekyl@telenet.be » 23 Dec 2019, 15:19

shooter schreef:ja eigenlijk klopt je berekening, echter wat is de maximale stroom in jouw gebruikte ledstrip?
en wat is de maximale stroom die je in de strip mag gebruiken, want de aders zijn wellicht te klein om zoveel stroom te verwerken, dan zul je dus de strip bijvoorbeeld in de midden of zo moeten voeden, de signaaldraad moet wel aan een kant zitten.


Och ja dat weet ik eigenlijk niet, staat er ook nergens op. Is een led strip van Ali express. Zou ze natuurlijk ook kunnen voeden aan het beginpunt EN het eindpunt?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: RGB addressebable led strip voeding

Berichtdoor shooter » 23 Dec 2019, 22:05

ja dat kan zeker, in de beschrijving staat ergens hoeveel de draad is of hoeveel je er aan elkaar kunt hangen.
omdat ze adresseerbaar zijn kun je er ook 10 aanzetten en dan de stroom meten.
Als je continu wit licht wilt hebben dan loop je tegen het maximum aan, maar dat is echt maar zelden denk ik.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: RGB addressebable led strip voeding

Berichtdoor Gompy » 24 Dec 2019, 19:33

Het Voltage blijft 5 Volt (!), alleen de stroom wordt hoger naar mate je meer LED's gebruikt.
Nu is 10 Ampere wel erg hoog voor een LED-strip, persoonlijk zou ik ze op PWM zetten, daarmee kan je zomaar de stroom voor de helft verminderen zonder af te doen aan lichtsterkte.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: RGB addressebable led strip voeding

Berichtdoor shooter » 25 Dec 2019, 14:12

gompy heeft wel gelijk,echter in elke led zit voor elke kleur al een pwm, dus dat kan de OP zelf regelen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten