electromagneet onderbreken

Arduino specifieke Software
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Nov 2019, 16:22

electromagneet onderbreken

Berichtdoor Maxba71 » 09 Nov 2019, 16:28

Beste,

Wie zou me misschien kunnen helpen om het volgende werkend te krijgen:
ik heb een electromagneet aangesloten op de Arduino One. Die electromagneet moet altijd HIGH zijn (vanaf het moment dat er spanning op de Arduino staat uiteraard), TENZIJ er een electrisch stroompje elders gemaakt is.
Toelichting: ik heb een klep die ik met een magneet gesloten houdt, tenzij iemand de juiste verschillende maakcontactjes ingedrukt houdt (idee van een quiz waarbij de juiste vragen beantwoord moeten zijn, pas dan valt het het klepje open). Zodra het stroompje wegvalt, moet de magneet weer onder spanning staan.
Kan ik dit nu het beste digitaal programmeren (en zo ja, hoe dan) of electrisch oplossen? Ik wil er dus geen verbreek contactje tussen zetten (want dan zou je die ook kunnen bedienen zonder dat alle vragen goed beantwoord zijn).

In Jip en Janneke taal zou IF een bepaalde poort HIGH is (dwz spanning ontvangt), THEN de poort waarop de electromagneet is aangesloten LOW; ELSE de poort van de electromagneet HIGH

Bij voorbaat heel hartelijk dank!
gr
Max

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor Koepel » 09 Nov 2019, 18:29

Is een relais met verbreekcontact voldoende ?

Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Nov 2019, 16:22

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor Maxba71 » 10 Nov 2019, 13:46

Beste,

Dank voor de tip! klinkt inderdaad logisch. Nu is mijn electrische schema (met daarin lampjes) gebaseerd op 9V terwijl de Arduino 5V is.
De functie van het relais is NC en staat in serie met de lampjes. Dus als de lampjes aangaan (=alle maakcontactjes zijn gemaakt), ontvangt het relais een stroompje waardoor de relaiscontacten verbroken worden en daarmee de spanning naar de electromagneet wegvalt. Klopt het dan dat het relais ook 9V moet zijn en niet 5V?

gr
Max

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor shooter » 10 Nov 2019, 19:49

het relais moet 5 volt zijn met een transistor erbij zoals de meeste bordjes dat hebben.
of als je kunt vinden is een 9Volt relaisbordje dat met 5 Volt te sturen is ook prima.

wel even opletten wanneer LOW of HIGH gestuurd moet worden.
De arduino kun je overigens wel met 9 Volt aansluiten op Vin,
Het is ook heel goed te doen met een simpele FET die je op de magneet aansluit en die naar aarde laat gaan.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor Koepel » 11 Nov 2019, 18:00

Ik bedoelde een relais met verbreekcontact zonder Arduino.

Regel 1: Gebruik voor alles een Arduino :D
Regel 2: Behalve als het niet nodig is :lol:

Zonder Arduino kun je een 9V relais gebruiken.
Met een Arduino kun je een 5V relais gebruiken, of eventueel iets anders als je de Arduino voedt met een adapter en het een relais-module is die aangestuurd kan worden met 5V.

Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Nov 2019, 16:22

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor Maxba71 » 11 Nov 2019, 18:40

Dag Koepel,

Dank je, zo dacht ik ook. Alleen: hoe sluit ik dit (9V) relais dan aan op de Arduino? Het doel is dat de electromagneet afvalt (die in principe altijd aan staat zodra er spanning is). Sluit ik dan de 5V van de Arduino aan op de COM van het Relais en verbind ik die vanuit de NC poort dan met de magneet? En is de 9V voeding dan de input voor het wisselcontact? Heb je misschien een voorbeeld (link) van het juiste type relais?
Bvhd,
Max

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor shooter » 11 Nov 2019, 20:30

maak eerst een schema, en dan vertellen wat je wilt.
wellicht kan het zonder arduino
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 09 Nov 2019, 16:22

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor Maxba71 » 12 Nov 2019, 22:20

Hallo shooter,


Mijn configuratie ziet er als volgt:

Ik een programma ingeladen in de Arduino, waarbij PIN2 gedefinieerd is als input en PIN 13 als output.

Aansluiting:

voeding 9VDC: plus staat in serie met aantal maakcontactjes. Na het laatste maakcontactje gaat er spanning naar een lampje en ook naar digitale pin#2 vd Arduino (=input). Vanuit digitale pin#13 gaat er lijntje naar het S-contact van het relais. De - van het relais wordt aangesloten op de GRD van de Arduino, de + van het relais op de 5V van de Arduino.

(de nul van het lampje gaat uiteraard weer terug naar de min van de 9VDC voeding)

Aan de andere kant van het relais is zijn er de NC/COM/NO contacten; deze sluit ik aan op de resp. NC/GRD/VCC poorten van de magneet.

Gevolg: het ledje op het relais knippert en het het relais maakt een continu ratelend geluid. Lijkt wel alsof het continu schakelt.

Wat doe ik fout?

(de magneet op zich zelf werkt prima, maar dus niet in deze aansturing).


Hoop dat je me weer wat op weg kunt helpen, bvhd,

Max

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: electromagneet onderbreken

Berichtdoor Koepel » 13 Nov 2019, 17:37

Sorry, maar dat is niet genoeg.
Het lijkt wel alsof je 9V verbindt met een digitale input. Heb je een relais of een relais-module ? Wat voor relais-module ? Kun je een link geven naar waar je die relais-module gekocht hebt ? Lampje ? Een gloeilamp of een ledje ? Bestaan er nog gloeilampen ? Als het een led is, zit daar een weerstand bij ? Gebruik je een breadboard ? die staan er om bekend dat soms slecht contact maken.... en zo kan ik nog heel veel vragen stellen.

Een schema voorkomt dat wij tientallen vragen gaan stellen. Een schets met pen op papier en een foto daar van is ook prima. Maak dan ook meteen een foto van je project.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten