Gasvuur timer

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

Gasvuur timer

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 05 Nov 2019, 19:55

Goede avond,

Voor een schoolproject moeten we een gasvuur laten door het te simuleren door een arduino,
de bedoeling is dat wanneer je op de hoofdknop indrukt samen met een andere knop moet het letlampje branden.
Ik ben er al een lange tijd met bezig om het op Tinkercad te maken maar het lukt gewoon niet.

Het zou leuk zijn als mijn project te voltooien

mvg Vincent Van Tillo.
(mijn naam op tinkercad is: vincent.vantillo
en mijn project( bij circuits) is: engineering probleem )

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Gasvuur timer

Berichtdoor Koepel » 05 Nov 2019, 21:56

Link naar je project: https://www.tinkercad.com/things/e4ClrdfZ36y

Is je vraag hoe Tinkercad werkt ? want je hebt nog geen sketch en geen code.

Tip: maak de weerstand 220 Ω en verwijder de twee linkse drukknoppen. Alleen de rechtse drukknop is goed aangesloten.

Ik het zelf ook altijd moeite met zulke drukknoppen, zowel in Tinkercad als in het echt. Ik gebruik nu twee pinnen schuin tegenover elkaar.
Bijlagen
screendump.png
screendump.png (68.28 KiB) 6411 keer bekeken

Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

Re: Gasvuur timer

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 06 Nov 2019, 09:02

ik heb al meerde bordjes gemaakt op tinkercad met een code, alleen wil het gewoon niet werken.
ik heb al rond gevraagd in het school maar niemand kan een oplossing vinden.
(https://www.tinkercad.com/things/eWAU0f ... asi/editel)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Gasvuur timer

Berichtdoor Koepel » 06 Nov 2019, 11:19

Voor de anderen: Zonder een Tinkercad account kun je het proberen en de code bekijken. Klik op zo'n link, klik dan onderaan op "Simuleren", dan kun je bovenaan "Simulatie starten" kiezen of "Code" om de code te zien. Vincent gebruikt blokken.

Jammer dat niemand op school kon helpen. Sommigen van ons zien in één oogopslag meerdere problemen:
De led is verkeerd aangesloten. Met de blokken doe je dat maar 1000 keer, maar het is beter om dat oneindig keer te doen. Je hebt voor de drie knoppen drie dingen onder elkaar, maar de ene kan de led uitzetten, en de andere kan de led aanzetten. De led is dan niet gewoon uit of aan, maar kan heel snel knipperen. De weerstanden bij de schakelaars mogen 10 kΩ zijn. Je gaat er van uit dat de ingang een "1" is als een knop wordt ingedrukt, maar zoals je de knoppen hebt aangesloten, dan wordt het een "0" als een knop wordt ingedrukt.

Als iets niet werkt, dan kun je beter een stapje terug doen en eenvoudig beginnen. Begin eens met één drukknop en één led.

Kijk eens hieronder.

Ingang 2 wordt door de weerstand laag gehouden (een '0'). Als de knop wordt ingedrukt, dan wordt ingang 2 via de drukknop met 5V verbonden. De ingang wordt dan hoog (een '1').

Uitgang 6 gaat via een weerstand naar de led.

Bij de Blokken met Arduino worden de blokken steeds herhaald. Dat hoef je dus zelf niet meer toe te voegen.

Als dat werkt kun je de schakelaar toevoegen. Als dat ook werkt kun er nog een drukknop bij doen. Met twee of drie drukknoppen is het nodig om eerst goed na te denken hoe het zou moeten werken, en daarna pas de juiste blokken erbij zoeken.
Bijlagen
blokken.png
blokken.png (18.81 KiB) 6371 keer bekeken
schakeling.png
schakeling.png (79.64 KiB) 6371 keer bekeken

Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

Re: Gasvuur timer

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 06 Nov 2019, 17:52

Het is Gelukt !!!! Heel er bedankt
https://www.tinkercad.com/dashboard?typ ... on=designs
Jou schakeling die je me had gegeven was handig, ik heb daaruit de rest opgebouwd. Alleen de schakelaar was moeilijk om te begrijpen maar na een tijdje prutsen is het me toch gelukt.

Bedankt, nu kan ik laten simuleren wat ik zou kunnen maken met mijn project.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Gasvuur timer

Berichtdoor shooter » 08 Nov 2019, 22:47

probeer eens een flikker lampje te maken met een analoge uitgang en een random generator.
ben je even bezig maar dan heb je iets zelf bedacht en dat is weer heel mooi voor een schoolproject.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Nov 2019, 19:14

Re: Gasvuur timer

Berichtdoor Vincent Van Tillo » 02 Dec 2019, 18:09

ik heb mijn project klaar, maar ik hou het wel in mijn achterhoofd voor een volgende project. ;)
Maar bedankt voor uw hulp.

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten