Driver installeren voor Arduino MEGA 2560

Arduino specifieke Software
Berichten: 34
Geregistreerd: 15 Mei 2016, 17:44

Driver installeren voor Arduino MEGA 2560

Berichtdoor Hans van Kampen » 09 Aug 2019, 19:30

Hallo beste mensen.

Ik heb naast een Arduino UNO nu ook de MEGA 2560 maar kan geen stuurprogramma vinden. Ik heb nog een oude desktop die draait op WINDOWS 7 maar er kan geen stuurprogramma worden gevonden. Ik vind zelf op het web zo maar een driver voor de MEGA. Destijds met de UNO ging het zo makkelijk.

Heb al hier op het forum gezocht of dit probleem al eens eerder is behandeld maar vind geen resultaat.

Graag hulp en bij voorbaat dank en groetend,
Hans

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver installeren voor Arduino MEGA 2560

Berichtdoor Koepel » 09 Aug 2019, 19:39

Een Mega clone of een officiële Mega ? Kun je er een link naar geven of een foto van laten zien ?
Wanneer je de Arduino IDE download vanaf hier: https://www.arduino.cc/en/Main/Software.
En dat installeert, dan zou het moeten werken.
Als je het zip-bestand download, dan nog wel de drivers installeren vanuit de "drivers" map.

Ik heb niet gekeken of het nog compatible is met Windows 7.

De enige uitzondering is de CH340G chip. Veel Arduino clones hebben die usb-serial chip. Als je bij de USB connector kijkt, en je ziet een langwerpige chip waar "CH340G" op staat, dan heb je deze driver nog nodig: http://www.wch.cn/download/CH341SER_EXE.html.

Ik hoop niet dat je zomaar willekeurig dingen van internet plukt en die op je computer zet.

Berichten: 34
Geregistreerd: 15 Mei 2016, 17:44

Re: Driver installeren voor Arduino MEGA 2560

Berichtdoor Hans van Kampen » 09 Aug 2019, 20:45

Hallo ''Koepel''

Ik denk dat ik een clone heb. Er staat geen ARDUINO op het boardje, alleen MEGA 2560. Zat ook niet in een doosje maar in een plastic transparant zakje met kartonnetje er aan.

Ik haal ook niet zo maar iets van het web maar win even advies hier in. Ik kan wat verder met je antwoord, dank zover.

Hans

Berichten: 34
Geregistreerd: 15 Mei 2016, 17:44

Arduino MEGA 2560 werkt !!

Berichtdoor Hans van Kampen » 10 Aug 2019, 16:58

Met dank aan “Koepel”

Een driver gedownload van de Chinese site en moest even een ander programma downloaden om ZIP bestand te openen CH341SER. Op die aangegeven langwerpige kleine chip stond inderdaad CH340G.

Vriendelijke groet,
Hans

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Driver installeren voor Arduino MEGA 2560

Berichtdoor shooter » 10 Aug 2019, 20:54

leuk he, van een site een exe downloaden die je niet kunt lezen want het is chinees, maar het is wel de oplossing.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 34
Geregistreerd: 15 Mei 2016, 17:44

Re: Driver installeren voor Arduino MEGA 2560

Berichtdoor Hans van Kampen » 10 Aug 2019, 21:30

Inderdaad allemaal Chinese tekens. Gelukkig zijn de cijfers wel leesbaar dus ik herkende nummer van het bestand. Ergens onderin was een blauwe knop met Chinese tekens en ik dacht dat er wel DOWNLOAD op zou staan en dat was zo.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten