Draadloze oplossing voor relais

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2017, 01:24

Draadloze oplossing voor relais

Berichtdoor Kurtvdh » 10 Jun 2019, 14:27

Hoi,

Ik ben volop bezig met een automatisch regelsysteem voor mijn regenwaterput. Ik doe meting van de inhoud van de put met een ultrasonic sensor die in de put is geplaatst. Deze is aangesloten op een Arduino Yun die op het WIFI netwerk zit. Uitlezing en meldingen van waterniveau gebeurt via een Blynk App. De Yun is geinstalleerd in de garage zo dicht mogelijk bij de waterput.
Nu zou ik ook graag willen dat mijn systeem automatisch omschakelt tussen stadswater en regenwater dmv van 2 elektrische kleppen die op de collectors zitten. Deze zitten echter binnen in huis en er is geen enkele manier om een bedrade oplossing te vinden om de kleppen of relays rechtstreeks vanuit de Yun te sturen. Ik kan geen kabel van de garage naar het huis krijgen zonder heel de oprit op te breken en dat wil ik dus niet doen.

Ik ben dus op zoek naar een manier om draadloos 2 relays of kleppen aan te sturen vanuit de Yun. Iemand een idee wat de makkelijkste of goedkoopste oplossing zou zijn? RF gestuurd ? Een 2de Yun en die laten communiceren met de andere via WIFI ? Bluetooth ? Afstand is ongeveer 15-20m uit elkaar.

Alle suggesties zijn welkom

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Draadloze oplossing voor relais

Berichtdoor Koepel » 10 Jun 2019, 15:16

Geen Bluetooth voor die afstand.
De Yún heeft Wifi, dus dat ligt voor de hand.
De XBee draadloze RF communicatie schijnt betrouwbaar te zijn, maar om dat op de Yún te plaatsen, doe dat maar niet. De Yún heeft al problemen genoeg.

Als je met de Yún kunt omgaan, dan kun je een tweede Yún kiezen. Ik heb een hekel aan dat vervelende ding :evil: De communicatie tussen de ATmega32U4 en de module met linux levert veel problemen op. Het is leuk om er een streaming webcam op aan te sluiten met mjpg_streamer en dan voorzichtig af en toe (niet te veel) communiceren met de ATmega32U4.

Voor Wifi is de Raspberry Pi het beste. Als je gewend bent aan Linux, bijvoorbeeld Ubuntu of Debian, dan is dat vrijwel hetzelfde.
https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-zero-w.
Dan heb je wel nog wat meer nodig om een relais aan te sturen.

De ESP8266 of ESP32 als Arduino-compatible is ook een goede keuze. Dat is een stuk goedkoper en eenvoudiger dan de Yún. Als je daar eenmaal mee om kunt gaan, dan kun je mooiere dingen maken dan met de Yún :geek:
Koop geen board met een aparte processor en een aparte ESP8266 of ESP32 voor wifi, dan heb je dezelfde problemen als met de Yún. Ik bedoel de Arduino code draaien op de ESP8266 of ESP32 zelf.

Hoe zit het met de betrouwbaarheid ? Zit alles in de buurt van je Wifi Access-Point of Router ?
Wat als de verkeerde klep aan staat, en de verbinding valt weg ?

Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2017, 01:24

Re: Draadloze oplossing voor relais

Berichtdoor Kurtvdh » 10 Jun 2019, 15:35

De router staat vlakbij op enkele meters van de plaats waar de kleppen komen. De Yun (of eventueel ander board staat dan weer dichterbij een AP van hetzelfde netwerk) dus verbinding zou betrouwbaar moeten zijn. Als kleppen verkeerd zouden staan kan er niets ernstig gebeuren. Er zijn terugslagkleppen voorzien om geen regenwater in stadswater circuit te steken. Het ergste dat zou kunnen gebeuren is dat er geen stadswater naar de regenwaterput gaat wanneer deze leeg zou zijn.

Ik heb in de tuin een besproeingsinstallatie draaien op een Yun en heb er eerlijk gezegd weinig problemen mee gehad. Deze word ook bestuurd via een Blynk app en werkt nog altijd naar behoren.

Ik heb ook nog ergens een UNO wifi liggen maar die krijg ik niet geconnecteerd met Blynk.

Ik ben nog vrij nieuw in het Arduino gebeuren, dus niet zo veel ervaring met alle mogelijkheden, vandaar de vraag.

Kan je op een ESP ook de analoge waarde van mijn ultrasonic sensor laten inlezen en verwerken ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Draadloze oplossing voor relais

Berichtdoor Koepel » 10 Jun 2019, 15:50

De Arduino Uno Wifi is een Arduino processor met een ESP8266 voor de Wifi (of een ESP32 bij Uno Wifi Rev2). Dan heb je dus weer last van de communicatie tussen die twee dingen.

Bij Wemos of NodeMCU of Adafruit Huzzah of Sparkfun Thing draait Arduino code in de ESP processor zelf. Dat is veel handiger.

Weinig problemen met de Yún ? Dat is fijn voor je, was dat bij mij ook maar zo :roll:

De ESP8266 heeft één analog ingang van 10 bit en die is vaak compatible gemaakt met weerstanden voor een bereik van 0...3,3V. Dat is dus geen hoogohmige ingang zoals een normaal Arduino board. Maar waarschijnlijk merk je er niets van.

De ESP32 heeft een gezonde hoeveelheid analoge ingangen van 12 bit.

Ik zie dat bij Blynk de voorbeelden voor de ESP8266 en ESP32 er bij staan. Dan kun je eens kijken hoe dat er uit ziet: https://examples.blynk.cc/.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Draadloze oplossing voor relais

Berichtdoor Gij Kieken » 10 Jun 2019, 16:11

Dit is een handig moduletje voor dergelijke toepassingen,
esp8266 esp-01s 5v wifi relay module

Berichten: 11
Geregistreerd: 16 Jan 2017, 01:24

Re: Draadloze oplossing voor relais

Berichtdoor Kurtvdh » 12 Jun 2019, 15:27

Iemand ervaring met dit bordje ? Kan je dit aansturen vanuit een andere Arduino (met WIFI) of een ESP8266 via de ARduino code ?

http://www.icstation.com/esp8266-wifi-c ... 13420.html

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Draadloze oplossing voor relais

Berichtdoor shooter » 13 Jun 2019, 12:26

ja dat kan je zeker gebruiken, en is erg goedkoop.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten