2x LED 2x drukknop.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 2x LED 2x drukknop.

Berichtdoor Koepel » 04 Nov 2018, 20:10

De -24V is waarschijnlijk 0V.
Soms staat op een apparaat de zwarte aansluiting als '-' aangegeven. Maar als in een schema -24V staat, dan zou het ook echt -24V zijn. Dan heb je bij elkaar 48V. Ik vermoed dat de ingang gewoon 24V en 0V is.

Correct, bij LOW is de 'rechtsActief' true. Hetzelfde voor de andere knop.

De interne pullup weerstand is leuk om een testje te doen, maar die is te hoogohmig. Dat maakt het gevoelig voor elektrische storing.
Als de knop direct op de Arduino zit, dan kun je een 10k pullup weerstand gebruiken.
Zit er een draad naar de knop, dan zou ik 4k7 pullup nemen.
Bij een langere draad naar de knop misschien 1k.

De meeste optocouplers werken met 10 mA.
De pc817c werkt het best tussen de 2 en 3 mA.
De 2k2 voor 10 mA is perfect, maar een standaard weerstand van 250mW kan maar net. Het zou zelfs 10k mogen zijn voor de aansturing van de pc817c.
Sommigen zetten nog een diode in sper-richting parallel met de ingang van de opto-coupler. Dan is de ingang beveiligd tegen verkeerd aansluiten. Kijk maar: https://www.google.com/search?q=optocoupler+arduino+input&tbm=isch.
Ook aan de Arduino kant van de optocoupler zou ik een pullup weerstand toevoegen. Bijvoorbeeld 4k7 of 10k.

Advertisement

Berichten: 10
Geregistreerd: 23 Okt 2018, 21:28

Re: 2x LED 2x drukknop.

Berichtdoor sjef » 04 Nov 2018, 20:21

0 volt bedoel ik uiteraard, ik ga hier van de week even mee verder de ogen beginnen vierkant te worden :geek: :D
Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg :idea: !

Berichten: 10
Geregistreerd: 23 Okt 2018, 21:28

Re: 2x LED 2x drukknop.

Berichtdoor sjef » 02 Dec 2018, 12:52

Ik zie dat ik het nog niet netjes heb afgesloten.
Voor de debounce heb ik toch maar de bounce2 gebruikt, En werkt naar behoren.

Waarom de optocoupler in de eerste instantie niet werkte ben ik ook achter gekomen...
Door het fout aansluiten (lees behoorlijk domme beginnersfout) had ik de optocoupler pin 1 met een weerstand van 2k2 verbonden met 24v op een breadboardje. Echter zat de pin van 24v op dezelfde rij als de weerstand en pin 1 van de optocoupler! :oops: Pin 1 van de opto kreeg dus direct 24v waardoor deze dus meteen sneuvelde. Maargoed door fouten te maken leer je ook ;)

Ik heb de 2k2 weerstand vervangen voor een 10k (en juist aangesloten!) en deze werkt nu zo als het hoort.

Ik ben nu inmiddels al wat meer projectjes verder waar ik FSM goed kon gebruiken! Dit projectje was zeer leerzaam voor mij als beginner, en wat mij betreft is het project afgerond.

Bedankt voor de hulp, en tot de volgende!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 2x LED 2x drukknop.

Berichtdoor Koepel » 02 Dec 2018, 13:40

Bedankt. Dat is mooi.

Wanneer je de FSM en millis() goed begrijpt, dan kun heel veel doen. Misschien gaat dat nog eens veranderen wanneer multitasking aan Arduino wordt toegevoegd.
Om een probleem uit de echte wereld om te zetten naar een logische FSM, daar is een beetje ervaring voor nodig. Dat komt vanzelf.

Als ik zou leren van fouten, dan zou ik nu heel slim zijn :lol: :cry:

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten