Temperatuursturing voor drie aquaria

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor shooter » 18 Nov 2018, 17:15

nee hoor geen zorgen maken, als dit niet genoeg is dan is een MEGA een prima oplossing, maar dat is nog ver weg.
cpp code
// via potmeters instelbare temperatuur tussen minimumtemperatuur en minimumtemperatuur + 20°C
// instelbaat in trappen van 0,1 °C
int MinimumTemperatuur = 20 ;
// Insteltemperatuur
float t = 0;

void setup() {
Serial.begin(9600);
}


void loop(){
// read the input of Potentiometer 1 on analog pin 0:
int ptm1Value = analogRead(A0);
delay(1000);
t = PotmeterNaarTemperatuurVerschil(ptm1Value , MinimumTemperatuur);
Serial.println(ptm1Value);
Serial.println(t);
}

float PotmeterNaarTemperatuurVerschil(double ptmValue, double Basis){
float scaledPot; //Analog read van Potmeter omgezet van 0-1023 range naar 0-200 range
float result; // ingestelde temperatuur

scaledPot =map(ptmValue,0,1023,0,200);
result = Basis + scaledPot/10;
return result;

je result loopt dus van 20 tot 40, en zoals je ziet veel preciezer als 0.1.
die delay(1000) is hier niet nodig, maar is bij de serialprint wel handig, want anders loopt het te vol.
volgende stap is om pin 13 HIGH te maken als je instelling (bijv 25) hoger is als je meting, else moet het ledje uit.
(ik heb het express crypties gehouden)

de volgende stap is om een echte sensor aan te sluiten, en als dat werkt dan ook een SSR (bijv op Pin 5)
dan heb je een mooi begin.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor de ware » 20 Nov 2018, 18:01

Iemand een idee hoe ik deze aansluit:
https://www.conrad.be/p/hp-autozubehor-auto-wipschakelaar-12-v-10-a-1x-uitaan-vergrendelend-1-stuks-1464846
Vind geen aansluitschema...
Moet daar voor het verklikker ledje een voorschakelweerstand worden voorzien? Welke waarde?

Bedoeling is om via het Arduino bordje te registreren of deze schakelaar aan of af staat.
Af wil zeggen dat de betreffende aquarium niet in gebruik is en de verwarming dus steeds uit moet staan.
Aan wil zeggen dat de aquarium wel in gebruik is en dan wil ik dat het ledje op de schakelaar brandt.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor benvo » 23 Nov 2018, 16:05

Misschien een vreemde opmerking. Kennelijk wordt er geen apart scherm gebruikt om de temperatuur af te lezen maar wordt de Serial Monitor gebruikt. Je gebruikt dus de PC. In dat geval behoef je toch geen potmeters te gebruiken om de temperatuur in te stellen. Je kan dan toch gewoon een variabele gebruiken voor de minimum en een variabele voor de maximum temperatuur waarop de verwarming/koeling geschakeld wordt?

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor de ware » 23 Nov 2018, 18:00

benvo schreef:Misschien een vreemde opmerking. Kennelijk wordt er geen apart scherm gebruikt om de temperatuur af te lezen maar wordt de Serial Monitor gebruikt. Je gebruikt dus de PC. In dat geval behoef je toch geen potmeters te gebruiken om de temperatuur in te stellen. Je kan dan toch gewoon een variabele gebruiken voor de minimum en een variabele voor de maximum temperatuur waarop de verwarming/koeling geschakeld wordt?


Zie eerste post.
Er komt wel degelijk een LCD schermpje, in de code so far gebruik ik de serial monitor om te zien of de potmeters doen at ze moeten doen.
In de uiteindelijke code zal de variabele die nu naar de serial monitor wordt geschreven naar het LCD schermpje worden gestuurd.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Temperatuursturing voor drie aquaria

Berichtdoor benvo » 25 Nov 2018, 17:26

Ik begreep dat je geen schermpje had gezien je vraag om tips voor een scherm. Zelf heb ik overigens goede ervaringen met een Nextion touch screen.

Vorige

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten