Optocoupler

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 9
Geregistreerd: 04 Sep 2018, 20:03

Optocoupler

Berichtdoor Gvwezel » 08 Nov 2018, 10:22

Hoe sluit ik een optocoupler aan om camera mee te schakelen .dus als draad ontspanner ?
En waar moet ik rekening mee houden in programma ?
En hou kan ik een schakelsignaal vertragen in programma om dus een delay te krijgen?

Wil high speed foto trigger bouwen weinig kennis van Arduino maar wil graag proberen

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Optocoupler

Berichtdoor Koepel » 08 Nov 2018, 12:39

We hebben heus wel je vraag gezien: http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=3249.
Je vragen zijn echter heel algemeen en je geeft weinig informatie.

Je kunt een Arduino Uno of Arduino Nano gebruiken om direct met een digital pin een 10mA reed relais aan te sturen. Bijvoorbeeld een SIP-1A05 van AliExpress.com.

Je kunt ook een optocoupler gebruiken. Ook dan is de Arduino kant gescheiden van het fototoestel.

Welk Arduino board wil je gaan gebruiken ?
Wat is het merk en type van het fototoestel ?
Heb je zelf gezocht hoe je een optocoupler kunt gebruiken ?
Wat is het trigger signaal ?
Hoe wil je de vertraging instellen ? Ik neem aan dat je die eenvoudig wilt kunnen verhogen en verlagen.
Wat voor vertraging zit je aan te denken ? Milliseconden of microseconden ?
Heb je gezocht met Google ? Ik krijg ruim 450.000 (vierhonderdvijftigduizend) resultaten op "arduino high speed photo trigger delay", dus zo moeilijk kan het niet zijn om voorbeelden te vinden.

Het meest lastige is misschien een schermpje met een menu waarop je de vertraging kunt wijzigen. Heb je zo iets al eerder gemaakt ? Misschien is het beter om een instelbare vertragingsmodule te kopen. Die zag ik regelmatig bij MythBusters.

Wil je toch een Arduino gebruiken, dan stel ik voor om eerst een paar eenvoudige dingen te doen. Dan leer je hoe het allemaal werkt. Pas daarna kun je je richten op een "echt" project.
Voor dit project kun je een knop aan de Arduino verbinden, en als je die knop indrukt, dat dan een led een paar seconden later aan gaat voor een bepaalde tijd.

Berichten: 9
Geregistreerd: 04 Sep 2018, 20:03

Re: Optocoupler

Berichtdoor Gvwezel » 08 Nov 2018, 16:01

Dank je wel voor info
Klopt er is veel maar toch big of uitgebreide. Klopt info is beperkt sorry.
Ik heb al een laser trigger gebouwd met Arduino daar gaat dan een led aan. Oké dan wil ik die uitgang dus gebruiken om camera (Sony 68alpha) te laten afgaan)
Maar hoe zet ik een Tijddelay op in de Arduino?
Ik ben zeker zelf ook bezig om te zoeken maar het goede te vinden is lastig tussen zoveel info.
Maar dan even concreet kan ik voor het schakelen van mijn Sony dus net zo goed een relais nemen? Loopt de camera geen mogelijke schade op ?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Optocoupler

Berichtdoor shooter » 08 Nov 2018, 20:54

een relais is niet snel genoeg om high speed te doen, dus of een klein reed relais is prima. dat is mooi gescheiden werken en nee er kan niks kapot gaan.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 9
Geregistreerd: 04 Sep 2018, 20:03

Re: Optocoupler

Berichtdoor Gvwezel » 08 Nov 2018, 20:58

dank je paul

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten