wat algemene vragen

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

wat algemene vragen

Berichtdoor trix » 02 Nov 2018, 20:58

hallo,
ik ben bezig om een project op te starten, waarvoor ik een microcontroller moet programeren.
voorheen pakt ik een atmega32 en kon ik die met ISP proggen. maar nu wou ik overstappen naar de atmega1284 en kan ik die ineens niet meer programeren. loop er al weken mee te kloten, en overweeg nu over te stappen naar een arduino.
daarom heb ik een aantal vragen.

1- kan je een arduino met gewoon c programeren ?
2- kan je "on device" debuggen ?
3- ik heb minimaal 20 Kbyte geheugen nodig, kan dat met een arduino ?

mischien dat ik nog meer vragen heb, die post ik dan nog wel.

alvast bedankt voor de reacties.

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor shooter » 02 Nov 2018, 21:32

ja
ja
ja
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor trix » 03 Nov 2018, 17:41

ja he.....zo makkelijk kom je er niet van af ;)

als je met gewoon C programmeerd, kan je dat dan via de arduino USB kabel doen, of heb je daar een andere programmer nodig ?
"on device" debuggen gaat dat via JTAG ?

(bedankt voor de reactie)

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor sterretje » 05 Nov 2018, 04:13

Wat voor geheugen praten we over? RAM?

Uit nieuwsgierigheid: wat gaat er fout als je probeert de 1284 te programmeren via ICSP?

Je kunt de Arduino programmeren via een USB kabel. De IDE roept het programma avrdude aan dat het eigelijke programmeer werk doet. Je kunt de AVR gebaseerde Arduinos ook programmeren via ICSP.

"on device" debuggen is niet mogelijk op de meeste Arduinos; ik denk dat het mogelijk is met Arduinos die zijn gebaseerd op de SAM processor (Due, Zero, MKR-familie). De meeste Arduino gebruikers gebruiken seriele communicatie om "debug" informatie in een terminal programma op de PC te tonen; primitief maar het werkt in de meeste gevallen.

Bij mijn weten kun je een 1284 gebaseerd bord programmeren met avrdude en een USB-to-TTL kabel/adapter. Ik heb dit nooit gebruikt en ik heb geen idee hoeveel kennis hierover beschikbaar is op dit forum. Indien je er hier niet uitkomt kun je vragen stellen in de mircocontroller sectie op http://forum.arduino.cc/.

Als je de Arduino IDE gebruikt is de taal C++; er zijn wat beperkingen (bv sprintf ondersteunt standaard niet de %f modifier en een double is hetzelfde als een float) en een aantal 'uitbreidingen' om dingen makkelijker te maken voor beginners (bv functies om een pin hoog of laag te maken, functies om via de seriele poort informatie te versturen enzovoorts). De standaard IDE ondersteund de 1284 niet, je zult een zogenaamde core moeten downloaden/toevoegen (ik denk MightyCore). Je kunt ook hardcore programmeren als je de main() functie "override".

De reden dat ik de IDE noem is dat je na de installatie van de core kunt uitvogelen welke avrdude commandos je moet gebruiken om de 1284 te programmeren. Je hoeft echter de IDE niet te gebruiken; gebruik de IDE/compiler waar je aan gewend bent, genereer een hex file en upload die met avrdude.

Misschien interessant zijn de bobweeny en bobuino van cross roads electronics; kant een klare borden gebasserd op de 1284. Het lijkt er een beetje op dat ze geen standaard borden meer maken, maar ik weet dat niet zeker. Je kunt de eigenaar benaderen via robert@crossroadsfencing.com.

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor trix » 05 Nov 2018, 18:36

dank voor de reactie,

wat er fout gaat in de huidige setup:
gebruik Atmel studio 7
ik heb eeb dragon die ISP & JTAG aan een ZIF socket zit.
wanneer ik een atmega32 plaats gaat zowel ISP & JTAG
wanneer ik een atmega1284 plaats gaat beide niet ???? (pin bezetting is bij beiden gelijk)
JTAG heb je nodig om "on device" te kunnen debuggen (vuistregel bij >28 pins JTAG bij <28 pins debugwire)
ISP heb je nodig om de JTAG fuse te kunnen setten.

als je dit leest lijkt het alsof ik er veel van weet, maar dat is echt niet zo ;).

ik wil graag "on device" debuggen, omdat ik denk dit nodig te hebben, maar weet dit niet zeker.

ik krijg straks 90000 bits binnen, die ik moet kunnen opslaan, bits isoleren en groeperen. dit kan je niet meer met ledjes testen natuurlijk.

sorry ik moet nu eten anders,.....ruzie :)

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor trix » 05 Nov 2018, 20:03

en terug,

ik heb een arduino mega met een atmega2560 besteld, om het een en ander te bekijken. ik weet nog niet hoe ik hem ga programeren. en ik weet ook niet of de arduino programeer omg. (heet IDE dacht ik) geschikt is voor het geen ik wil.

d

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor sterretje » 06 Nov 2018, 08:09

Zoals gezegd

Het enige dat de programmeer omgeving (IDE) niet heeft is de "on device debug".
En wat de Mega niet heeft is de jtag interface.

Tussen twee haakjes, IDE staat voor Integrated Development Environment. Atmel Studio is een IDE, de Arduino software is een IDE, Visual Studio is een IDE enzovoorts.

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Mei 2015, 22:07

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor trix » 06 Nov 2018, 20:11

zojuist snel de datasheet bekeken v/d atmega2560. die heeft toch echt JTAG.
maar maakt verders niet uit, geen "on device" debuggen.

Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 06:54
Woonplaats: Roodepoort, Zuid Afrika

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor sterretje » 07 Nov 2018, 05:02

Ik sprak over de Arduino Mega, niet de chip ;)

Berichten: 2
Geregistreerd: 06 Nov 2018, 15:36

Re: wat algemene vragen

Berichtdoor patrickstooker2 » 07 Nov 2018, 09:32

Beste allemaal,

ik ben helemaal nieuw hier op dit forum dus vergeef me als ik dit op de verkeerde plek post, maar ik zag zo snel geen andere plek.

Ik ben namelijk opzoek naar een freelance Arduino expert die ons kan helpen met de ontwikkeling van de aansturing van een apparaat middels Arduino hardware. Het apparaat wordt op dit moment als prototype ontwikkeld en we zoeken iemand die ons kan helpen met de verdere ontwikkeling, zowel op hardware als op softwarematig vlak.

Korte termijn beschikbaarheid is wel een vereiste :)
Eventuele reacties kan je het beste mailen naar patrick@sennio.com

Alvast dank! Groet, Patrick

Volgende

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten