Arduino is over hoogtepunt heen.

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor Koepel » 02 Okt 2018, 01:44

Bij Google Trends zijn interessante dingen te ontdekken.

De zoekterm "arduino" in Nederland is over het hoogtepunt heen.

Afbeelding

Dat is gelijk aan hoe het wereldwijd gaat.

Afbeelding

Ter vergelijking hieronder de zoekterm "stofzuiger". Voor een stofzuiger wordt steeds minder naar een winkel gegaan, en steeds meer online gekocht. Dat is duidelijk te zien.

Afbeelding

Ook als ik op andere dingen zoek die met elektronica te maken hebben, dan neemt dat af. Dat is zowel in Nederland en ook wereldwijd. Zelfs "raspberry pi" neemt af.

De steden vanwaar gezocht wordt naar "arduino" zijn:
1 Delft
2 Eindhoven
3 Enschede
4 Haren
5 Veldhoven
6 Leeuwarden
7 Arnhem
8 Houten
9 Drachten
10 Groningen

Dat zijn vooral steden met technische studenten. Ik begrijp alleen "Haren" niet. Misschien wonen daar veel studenten die in Groningen studeren.

De afname van de interesse voor "arduino" komt misschien omdat tegenwoordig door de smartphone een hobby niet meer nodig is. Misschien is er minder interesse in techniek omdat Mythbusters is gestopt. Misschien doordat de Arduino organisatie vreemde processors toeliet, waarvan sommigen nooit vrij van bugs waren. Misschien is het te veel verwaterd, doordat Adafruit en Sparkfun hun eigen "compatible" boardjes zijn gaan maken.

Arduino is een platform om snel een prototype in elkaar te zetten. Toch zijn er veel mensen (zoals ik) die een Arduino project maken dat jarenlang altijd aan staat, maar zelf geen PCB willen maken. Daar zou de Arduino organisatie in kunnen springen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor baco1978 » 02 Okt 2018, 07:49

Grappig om zo die statistieken te zien.

Het is te hopen dat het alleen wat daald en daarna op een bepaalde gemiddelde blijft hangen.

Het zijn zeker fijne bordjes om mee te werken, lekker universeel in te zetten.
het enige jammere vind ik zelf dat niet alle headers op de juiste afstand zitten zodat je je een prototyping printje rechtstreeks op een arduino kon prikken.
maargoed met de pro mini heb je dat probleem natuurlijk niet
Met vriendelijke groet Arjan


Berichten: 34
Geregistreerd: 04 Nov 2018, 11:11
Woonplaats: Delfzijl

Re: Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor HarvdLaan » 16 Nov 2018, 07:09

Hm, Haren, dure omgeving voor student om te wonen!
Zou het zo kunnen zijn dat iedereen inmiddels Arduino op zijn juister plek weet te vinden en daarom minder zoekt
Stofzuigers meer omdat de vervuiling erger wordt ;)

Berichten: 2
Geregistreerd: 13 Mrt 2019, 18:36

Re: Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor blanka » 13 Mrt 2019, 18:46

Waarschijn vind je deze grafiek bij zo ongeveer ieder onderwerp: Google is over hoogtepunt heen. Veel verschuift naar Facebook groepen (ik wil juist terug naar forums, vandaar nu hier), en kopen doen we direct bij Amazon en de Chinezen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor Gompy » 23 Jun 2019, 00:25

Als ik echt heel snel wat van Arduino wil weten en kan het niet op internet vinden dan kan ik hier bij diverse clubs terecht.
Neem mijn spullen onder de arm steek de straat over en kan daar naar harte lust bij de "jonge honden" aanschuiven :D
Veel van die "jonge honden" maken een goedkoop 3D printertje oid en om eerlijk te zijn weten ze meer dan ik weet.
Ik denk niet dat de belangstelling afneemt, maar verschuift.

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: Arduino is over hoogtepunt heen.

Berichtdoor FonzieBonzo » 24 Jun 2019, 14:40

Ik moet toegeven ik de laatste tijd veel vaker de ESP32 pak terwijl het ook met een Arduino zou kunnen.
Alleen hoef ik dan niet zo zuinig met het geheugen en code optimalisatie aan de gang :mrgreen:

Wel google ik vaak op arduino+{mijn vraag} omdat de resultaten dan het beste zijn en vaak ook voor de ESP32 geschikt is.
Als ik hierbij niet de enige bent dan zou het voor de arduino nog minder zijn.

ps Zijn er nog mensen die met de arduino IDE werken?
Ik gebruik al een tijdje https://platformio.org/ dit is een plugin voor VS-code en als je meer dan een ledje wil laten knipperen is dit voor mij toch wel een must.

Hier een YT filmpje waar de voordelen worden uitgelegd https://www.youtube.com/watch?v=0poh_2rBq7E

Het nadeel is alleen dat er geen 2-way serial monitor functie in zit, daarvoor heb ik zelf even iets gemaakt onder C#
Mocht hier belangstelling voor zijn........ maar er zijn ook genoeg anders serialmonitors te vinden op het world wide web.

Gr,
Fonzie

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten