Voeding lange ledstrip SK6812

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Voeding lange ledstrip SK6812

Berichtdoor nicoverduin » 02 Sep 2018, 13:06

Zo'n RGB LED werkt als volgt:
Als de data in de LED komt dan wordt er op de uitgang de al bestaande data uitgezonden naar de volgende LED. Dus stel je zou 10 leds in serie hebben en je schrijft maar één LED weg dan wordt de eerste gevuld met de juiste kleur instelling. Zou je nu opnieuw naar die eerste LED schrijven dan wordt de inhoud van de eerste LED door gegeven naar de volgende LED. Elke keer als je een .show() doet wordt het doorgegeven. In dit voorbeeld zou je dus 10x .show() moeten doen waardoor alle 10 de leds worden gevuld terwijl je maar 1 led daadwerkelijk wegschrijft.
Als de LEDS allemaal dezelfde kleur hebben zou dit verhaal prima kunnen werken.

Neemt niet weg dat er mogelijk iets anders verkeerd gaat. Je zou zoals ik al eerder aangaf de hardware kunnen uitsluiten (dus evt. defect LEDS detecteren) door ff met een Arduino en een eenvoudig programmaatje alle LEDS kunnen aansturen door zoals ik al boven vermelde. Dan weet je zeker dat de LEDstrip goed of fout is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Aug 2018, 13:20

Re: Voeding lange ledstrip SK6812

Berichtdoor JoostAB » 05 Sep 2018, 13:08

Tja, helaas hebben niet alle leds dezelfde kleur (anders had ik wel een gewone 'domme' strip gebruikt) en kan ik dus niet simpelweg dezelfde data doorsturen naar elke led. De strips zijn in orde, dat heb ik al geprobeerd met een simpel scriptje. Overigens gaat het allemaal goed zolang ik slechts een klein aantal ledjes gebruik, maar zo gauw het er meerdere worden (een paar honderd) gaat hij raar doen, en al vanaf de eerste led. Spanning is ook in orde, heb alle punten gecontroleerd en overal tussen de 4,9 en 5,1 volt.

Volgens mij zijn er maar twee mogelijkheden waar het fout zou kunnen gaan:

- Geheugen. Wellicht dat ik hier met de software nog één en ander kan winnen. Vooral de JSON communicatie met de webinterface is nogal hongerig ben ik bang. Aan de andere kant log ik regelmatig middels ESP.getFreeHeap() de vrije heap ruimte, en die geeft constant aan dat ik tussen de 35 en 40 KB over heb! Zou dus eigenlijk geen probleem moeten zijn.
- Timing. De SK6812 is net als de WS2812 heel erg timing gevoelig. Nu heb ik ook de hele tijd een webserver (voor de interface) en een WebSocket server (voor de communicatie) open staan. Ik weet eigenlijk niet of deze gebruik maken van interrupts om requests op te vangen. Deze zouden natuurlijk eventueel de timing in de war kunnen gooien! Iemand enig idee daarvan? En zo ja, is er een manier om deze tijdelijk (tijdens de show()) uit te zetten?

Overigens draait er ook nog een DNSServer welke nodig is voor de WifiManager voor de initiële configuratie. Maar ik neem aan dat WifiManager slim genoeg is om die services te stoppen cq niet eens te starten als er geen configuratie nodig is.

Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Aug 2018, 13:20

Re: Voeding lange ledstrip SK6812

Berichtdoor JoostAB » 19 Sep 2018, 21:54

Ik ben weer wat verder, maar helaas nog niet wijzer...
Wat ik wél weet ondertussen is dat het geen softwarematig probleem is, maar toch iets met de voeding te maken moet hebben. Wat ik namelijk ondertussen ontdek heb is het volgende:
Als ik de Wemos samen met het eerste stuk parallel aansluit op 5V regelaar 1, en het tweede stuk op regelaar 2 (waarbij massa en signaal zijn doorverbonden) krijg ik allemaal willekeurige kleuren. Niet altijd, maar wel vaak!? Sluit ik echter de Wemos tegelijkertijd ook op USB aan om de debug logging te bekijken, dan gaat alles goed!

Na het interweb te hebben afgestruind kwam ik bij het volgende: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=514930.0. Zou het daar mee te maken kunnen hebben? En dan bedoel ik het verhaal over de extra diode achter de USB connector? In eerste instantie dacht ik van niet, aangezien ik netjes logic level converters (https://nl.aliexpress.com/item/5PCS-IIC-I2C-Logic-Level-Converter-Bi-Directional-Module-5V-to-3-3V-For-Arduino/32216849765.html) heb geplaatst tussen de wemos en de ledstrip. Maar de symptomen komen wel heel erg overeen!

Berichten: 29
Geregistreerd: 20 Feb 2012, 01:20

Re: Voeding lange ledstrip SK6812

Berichtdoor kockie » 22 Sep 2018, 18:35

Weet je zeker dat die logic converter goed/snel genoeg is?

Heb je espixelstick software al eens getest? Hier zit een mooie testfunctie in.

Ik verwacht ook dat het aan de voeding ligt. 9 van de 10 knipperproblemen bij dit soort leds ligt aan de voeding is mijn ervaring.
Voor informatie over echte duurzaamheid: www.ecologieforum.eu

Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Aug 2018, 13:20

Re: Voeding lange ledstrip SK6812

Berichtdoor JoostAB » 17 Nov 2018, 11:07

Zucht... we zijn er uit hoor!

Nadat het project even stil heeft gelegen toch maar weer eens een keer opgepakt.
Alles weer aan elkaar aangesloten, keurig met op iedere meter een spanningsconverter van 24 naar 5 volt. Aangezet en... HET WERKT!!!
Op zich heel fijn natuurlijk, maar nu wil ik ook weten waarom nu wel... Na veel gepruts kwam ik er achter dat de wemos problemen krijgt als hij te dicht bij de voeding ligt. Zo'n 20 cm ruimte tussen de wemos en de voeding en alles loop goed. Dichterbij en we hebben kermis! :D

Dank iedereen voor het meedenken iig. Op naar het volgende project ;)

Vorige

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 12 gasten