Arduino uno + Networkshield W5100 + RTC 3231 SPI probleem

Arduino specifieke Software
Berichten: 1
Geregistreerd: 15 Aug 2018, 10:51

Arduino uno + Networkshield W5100 + RTC 3231 SPI probleem

Berichtdoor Inkeria » 15 Aug 2018, 11:00

Beste collega's, ik zit met het volgende probleem:
ik ben bezig met het bouwen van een kleine webserver door middel van de networkshield W5100. Hier maak ik gebruik van de ethernet aansluiting als ook van het SD kaartje dat standaard mee op deze shield zit. Dit werkt perfect, de website draait zonder problemen.
Nu wens ik data logging te doen van een sensor en wil hier gebruik maken van een RTC 3231 klok module om zo datum en tijd te registreren en weg te schrijven op het SD kaartje van de networkshield.
De klok werkt zonder problemen maar als ik nu alles samen koppel dan krijg ik het volgende probleem: Als ik de klok uitlees dan valt mijn communicatie met het SD kaartje weg. Dit is omdat deze beide gebruik maken van de SPI poort A4 van de arduino uno voor de communicatie.
Helaas kan ik niet werken met de SS (slave select option) aangezien bij mijn weten de RTC 3231 geen SS aansluiting heeft.

Weet iemand hier toevallig een oplossing voor?
De code kan ik eventueel ook posten maar weet waar het probleem is maar niet hoe ik het kan oplossen. Ben nu al dagen aan het zoeken maar tot nu toe niets gevonden dat werkt

Thx

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: Arduino uno + Networkshield W5100 + RTC 3231 SPI problee

Berichtdoor baco1978 » 15 Aug 2018, 12:09

Als ik hier naar kijk
https://www.arduino.cc/en/Reference/Ethernet

maakt de SD kaart gebruik van de digitale poort nr4.

je RTC een DS3231 is communiceert via de i2c lijn, deze is verbonden met je analoge poort A4 en A5.

compleet gescheiden van elkaar.

dus ik vrees dat je het in je code moet gaan zoeken
Met vriendelijke groet Arjan

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: iuvuyawnovuk en 28 gasten