Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Koepel » 06 Jul 2018, 12:57

Iemand had twee weken terug een probleem met de usb-serial drivers in Windows, dat een heel merkwaardig resultaat gaf.
Maar volgens mij kan daar het LCD display niet van gaan knipperen.
Probeer de nieuwste drivers nog eens op beide computer te installeren. Je kunt de *.zip van versie 1.8.5 downloaden, en in de map "drivers" kijken voor de drivers.

Zit er iets in je sketch dat een bepaalde timing heeft die overeen komt met de frequentie van het knipperen van het scherm ?

Wanneer de Arduino IDE updates binnen haalt voor de Arduino IDE zelf, dan komen die in de verborgen 'arduino15' map(pen). Die zijn mogelijk niet hetzelfde. Dus ik geloof nog niet dat ze hetzelfde zijn.
Daarom vroeg ik om de hele uitgebreide uitvoer van het compileren. Dan is te zien welke libraries de compiler pakt.

Om dit op te lossen kun je je computer-nerd-pet opzetten.
shooter kwam meteen al to-the-point: vergelijk de binaire bestanden.
Menu: Schets / Exporteer gecompileerd Binair bestand
Dan komt de *.hex in de sketch-map. Dus bij het *.ino bestand. Het zijn twee *.hex bestanden, kies de "standard".
Vergelijk die eens. Het kan bijna niet anders dan dat die verschillend zijn.

Wanneer die verschillend zijn, dan is de vraag hoe dat kan. Het blijft hoe dan ook een merkwaardige situatie.

Wanneer die hetzelfde zijn, dan moet ik heel hard gaan nadenken, daar is het nu te warm voor.

Gedoe met USB COM poorten die overal heen springen, dat zie ik niet als een probleem.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 07 Jul 2018, 13:53

OK, ben er denk ik uit.....wordt een nieuwe laptop kopen.

Het probleem ligt zo te zien aan de laptop want met de laptop van de buurman kan ik de sketch wel goed uploaden.
De (USB) com-poort aanduiding verspringt bij hem wel als ik de UNO op een andere USB-poort zet.

De laptop weer geheel leeg gemaakt, een verse Window geïnstalleerd en IDE erop gezet, maar het probleem blijft.
Ook nu weer verspringt de com-poort aanduiding nog steeds niet en zowel de muis, UBS-stick, UNO zitten allemaal op com-poort 5.
Zelfs met een 4 poorts USB-hub blijft alles wat ik daar op aansluit op com5 staan......vreemd.

BTW, de HEX was geheel gelijk van de laptop aan die van de PC, dus daar ligt het niet aan.
Arduino15 dir op de laptop was ook gelijk aan de PC en ook de bibliotheken.

Iemand een ASUS 15,4" laptop kopen ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Koepel » 07 Jul 2018, 14:07

Gompy schreef:BTW, de HEX was geheel gelijk van de laptop aan die van de PC, dus daar ligt het niet aan.

Huh :shock: Je hebt het vreemdste probleem van dit jaar op dit forum te pakken :!:
Daar heb je verder ook niets aan natuurlijk :cry:

Het lijkt er op dat de usb-serial driver niet compatible is met de hardware van de laptop.
Dat zou toch op de een of andere manier op te lossen zijn denk ik.
Het wel/niet verspringen van de COM poort gebeurt wel vaker. Dat heeft er blijkbaar wel mee te maken, maar dat gebeurt ook als er geen probleem is.

Waarom je sketch dan uiteindelijk zo raar gaat doen vind ik onbegrijpelijk. Dan gaat de driver voor de usb-serial on the fly de sketch zitten wijzigen. Dat slaat helemaal nergens op. Hier begrijp ik echt niets van :?

Hoe dan ook, je hebt gelukkig gevonden waar het probleem zit. Kun je nu weer een beetje rustig slapen :?:

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 07 Jul 2018, 14:26

Vanmorgen ook nog even geprobeerd een PIC'je te schieten met een PICkit2 aan de laptop, maar dat gaf ook problemen.
Eerst werd de PICkit niet gevonden en daarna de PIC niet.....in de PICkit zat volgens het programma geen PIC.
Om prikken op de PC en alles was binnen 1 minuut klaar.

Heb heel lang in de automatisering (PLC's) gezeten, maar dit soort problemen ben ik ook nog nooit tegen gekomen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Rudi » 07 Jul 2018, 18:43

Gompy schreef:De laptop weer geheel leeg gemaakt, een verse Window geïnstalleerd en IDE erop gezet, maar het probleem blijft.
Ook nu weer verspringt de com-poort aanduiding nog steeds niet en zowel de muis, UBS-stick, UNO zitten allemaal op com-poort 5.


Bizar. Je zou dan verwachten dat de muis niet meer korrekt reageert en er problemen zijn met lezen/schrijven van een usb memorystick.
Een aantal "rare" problemen kunnen opgelost worden door de pc van de meest recente BIOS versie te voorzien (bios flashen). Heb geen idee hoe je dat
op een Asus kan doen, heb alleen ervaring met Dell pc's.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: Waarom andere tekens op display bij laptop dan op PC ?

Berichtdoor Gompy » 07 Jul 2018, 20:37

De muis is zo'n draadloos ding van Logitech, maar die hapert wel als je bv een groot bestand naar USB-stick schrijft en gelijktijdig de muis gebruikt.
Dit heeft geen gevolgen voor het bestand, ik vermoed dat de schrijfcontrole eventuele fouten corrigeert en dat dat niet bij de UNO gebeurt.
De PICkit is 2 richting verkeer, maar alleen error-check.....fout is fout, je krijgt een melding maar wordt niet herschreven, je moet de PIC opnieuw schieten.
Eea komt door de erase welke eerst wordt uitgevoerd voordat je weer kan schrijven, daarna volgt weer de checksum van de HEX op PC en in de PIC.

Dus eigenlijk ontbreekt in IDE de checksum test ter controle of wel de juiste HEX in de Arduino staat.

Bij ASUS (type K70IJ) kan ik niets terug vinden van BIOS-flash, ook niet via ASUS-update welke bij de restore op de laptop gezet wordt.
Volgens de ASUS website heb ik ook al de laatste versie, schiet niet op.

Ik denk dat ik bij Mediamarkt maar een nieuwe goedkope (199 euro) laptop ga halen want mijn Dell is echt te oud.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_m ... 47819.html

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten