16 Led trapverlichting 2 74hc595 shift registers en 2 PIR's

Geef hier suggesties voor extra onderwerpen of andere dingen die je graag gewijzigd zou willen zien
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Jul 2018, 22:22

16 Led trapverlichting 2 74hc595 shift registers en 2 PIR's

Berichtdoor Leon!! » 03 Jul 2018, 22:37

Beste lezers,

Momenteel ben ik bezig om thuis automatische trapverlichting aan te leggen. De leds en PIR sensoren heb ik al gemonteerd, ook heb ik al bordje gemaakt met mosfets om via de Arduino UNO de ledstrippen aan te sturen.

Het probleem is echter dat ik niet uit de code kom, ik heb het hele internet al doorgezocht en verschillende voorbeelden geprobeerd maar ik kom er niet uit.
In de afbeelding is een testopstelling te zien die de trap simuleert deze heb ik thuis ook nagebouwd (alleen de potmeter zit er niet in).

De bedoeling is dat als je onder aan de trap door de sensor heen gaat de leds per trede één voor één omhoog aangaan en dat deze na enige tijd één voor één weer uit gaan vanaf beneden naar boven..
Als iemand boven door de sensor heen loopt moet hetzelfde gebeuren alleen dan andersom.

Het hele gebeuren wordt aangestuurd met een Arduino UNO en twee 74HC595 shift registers.

Kan iemand mij uit de brand helpen en vertellen hoe ik de code moet maken of zelf de code voor mij zou willen maken?


Ik hooor graag van jullie.


Groeten Leon.
Bijlagen
arduino.jpg
arduino.jpg (65.14 KiB) 9164 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 16 Led trapverlichting 2 74hc595 shift registers en 2 PI

Berichtdoor Koepel » 03 Jul 2018, 23:04

Hallo,
Hoe is je programmeerkennis ?
Het lijkt eenvoudig, maar het kan nog best ingewikkeld worden. Het kan ook eenvoudig, maar dan werkt het maar zo'n beetje half. Misschien is dat goed genoeg.

Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Jul 2018, 22:22

Re: 16 Led trapverlichting 2 74hc595 shift registers en 2 PI

Berichtdoor Leon!! » 04 Jul 2018, 07:34

Mijn programmeer kennis is redelijk basic.
Wat zou een oplossing kunnen zijn dan?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: 16 Led trapverlichting 2 74hc595 shift registers en 2 PI

Berichtdoor Koepel » 04 Jul 2018, 08:15

Gewone basic of GW-BASIC :lol:

Zijn dat 220 Ω weerstanden en blauwe leds ?
Dus ( 5 - 3 ) / 220 = 9 mA per led.
De 74HC595 kan maximaal 75 mA (totale stroom VCC of GND) doen, met 9 mA per led kom je tot 72 mA. Dat kan net.
Wil je meer stroom door de leds sturen, dan zijn daar speciale shift registers voor: https://www.adafruit.com/product/457.

Je kunt ook programmeerbare led strips gebruiken.

Wij schrijven geen code voor je. Arduino is er voor bedoeld om zelf aan de slag te gaan en om te leren programmeren.
Op een forum is het helaas zo, dat des te meer code ik voor iemand schrijf, des te sneller diegene afhaakt.
Soms kan ik me echter niet inhouden ;) Kun je dit hele onderwerp eens bekijken: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=2523. Zo hoeft het niet te worden, die code is flexibel en uit te breiden. Het mag ook eenvoudiger, maar dan is het resultaat dat het niet in alle gevallen goed werkt.

Dat iets niet in alle gevallen goed werkt, dat is niet erg. Dat heb ik ook vaak bij apparaten die ik koop. Ik heb een inductiekookplaat waarvan de ventilator even uit gaat als ik op een knop druk van de bediening (bij elke knop).

Je kunt beginnen om te kijken of je PIR sensors werkend krijgt.
Vervolgens combineer je de PIR sensors met de StateChangeDetection: https://www.arduino.cc/en/Tutorial/StateChangeDetection.
Vervolgens kun je een paar functies maken om de leds aan te sturen en het bewegend patroon te maken.
Vervolgens alles bij elkaar voegen.

Berichten: 3
Geregistreerd: 03 Jul 2018, 22:22

Re: 16 Led trapverlichting 2 74hc595 shift registers en 2 PI

Berichtdoor Leon!! » 04 Jul 2018, 12:24

Bedankt voor je reactie hier kan ik misschien wel mee verder komen.
Ik heb groene ledjes en 220 ohms weerstanden.
Het is mij ook al wel gelukt om de ledjes in de volgorde zoals ik ze wil aansturen te laten branden. Ook de sensoren reageren al.
Alleen het probleem is dat zolang de sensor bekrachtigd is de ledjes 1voor1 aangaan en ook weer uit en dit blijft herhalen tot dat de sensor niet meer bekrachtigd is.

Het is misschien handiger om met een for loop te gaan werken. Vanmiddag zou ik mijn programma dat ik tot nu toe heb wel online zetten.

Berichten: 133
Geregistreerd: 10 Jan 2016, 16:39

Re: 16 Led trapverlichting 2 74hc595 shift registers en 2 PI

Berichtdoor Nightmystic » 05 Jul 2018, 21:35

Misschien is een While loop beter.
Sowieso heel interessant om de while loop te leren, is een handig iets.

Terug naar Forum suggesties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten