230v ec motor sturen via pwm

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Jun 2018, 17:22

230v ec motor sturen via pwm

Berichtdoor pave » 23 Jun 2018, 17:43

Ik heb een 230v pomp met een ec motor, voor de duidelijkheid dit is eigenlijk een pwm gestuurde dc motor met als voordeel oa een enorme besparing in energieverbruik. Deze pomp is op 230v ac aangesloten. Er zit dus een gelijkrichter in en een stuurboard. Deze zaken zitten in het pomphuis en ik kan daar niet bij. Er moet dus iets aan de 230vac kan geregeld worden. De firma die deze pomp maakt heeft daarvoor een dimmer op de markt, maar het nadeel daarvan is spanning weg instellingen weg en wat die "dimmer" nu precies doet is me niet helemaal duidelijk. Er is dus wel iets te regelen vanaf de 230v AC kant echter regelen met een "normale" dimmer voor bijv asynchrone ac motoren of lampen gaat niet. Mijn vraag is nu kan ik het toerental van deze motor nu beïnvloeden met een Arduino die een optocoupler aanstuurt die een triac aanstuurt of beschadig ik daarmee dan de elektronica van de pomp zelf.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: 230v ec motor sturen via pwm

Berichtdoor Gij Kieken » 23 Jun 2018, 21:48

Gewoonlijk wordt een ec motor geregeld met 4-20ma ofwel 0-10volt.
Beiden zijn haalbaar met een arduino.

Berichten: 2
Geregistreerd: 23 Jun 2018, 17:22

Re: 230v ec motor sturen via pwm

Berichtdoor pave » 24 Jun 2018, 14:08

Gij Kieken schreef:Gewoonlijk wordt een ec motor geregeld met 4-20ma ofwel 0-10volt.
Beiden zijn haalbaar met een arduino.

dat kan goed zijn ,maar zoals ik al schreef kan ik er alleen van de 230v kant bij, de stuurprint zit ontoegankelijk in het motorhuis

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: 230v ec motor sturen via pwm

Berichtdoor Gij Kieken » 24 Jun 2018, 20:38

Je zal wat info moeten lospeuteren bij de leverancier dan.
Of het motor type ingeven in jouw favoriete zoekmachine.
Door met de voeding spanning te prutsen zal je niet het gewenste resultaat bekomen.(lees meer of minder spanning zal de motor niet sneller of trager laten draaien)

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten