Kloon of geen kloon, dat is de vraag.

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Kloon of geen kloon, dat is de vraag.

Berichtdoor Duckman » 01 Jun 2018, 17:24

Doordat de Arduino open source is komen er allerlei soorten klonen voor. Dit is natuurlijk toegestaan maar hoe mag je deze klonen op de markt brengen?
Mag je het woord Arduino gebruiken? Of ben je verplicht woorden als kloon, gebaseerd op, compatibel etc te gebruiken.
Zag laats een aanbieder "Arduino UNO R3" voor 12 euro verkoopt. Negens blijkt dat dit een kloon is. Maar een echte Arduino (uit Italië) kost rond de 24 euro. Valt dit nog onder de GNU GPL licentie?
Ik vind het behoorlijke misleiding als je niet weet waar je op moet letten en denkt de originele te kopen.

Van software weet ik dat je moet vermelden van wie je de source code hebt gebruikt maar je mag niet de merknaam gebruiken. Zo kan je een OS maken gebaseerd op Ubuntu niet Ubuntu noemen.

PS om het eenvoudig te maken er zijn ook originele Arduino's uit China die onder licentie zijn gemaakt. Bordje is het zelfde als uit Italië maar dan made in China.
PS 2 Als Open-Source liefhebber heb overigens geen probleem met een kloon. Gebruik zowel de originele als de kloon.
Ter Leeringe ende Vermaeck

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Kloon of geen kloon, dat is de vraag.

Berichtdoor Koepel » 03 Jun 2018, 14:53

Het woord "Arduino" is beschermd. Voor zover ik weet is dat nu wereldwijd geldig. Dus je mag geen product maken en claimen dat het een "Arduino" is.

Je mag gerust zelf een clone maken en die "Duckmanduino Uno R3" noemen, en die gaan verkopen.

Er zijn inderdaad officiële Arduino boards in China gemaakt. Op de foto's ziet de kwaliteit van die boardjes er net zo goed uit als de Italiaanse Arduino boards. Volgens mij is daar niets mis mee.

Soms is een board "Arduino compatible", dat schijnt ook te mogen.
Een clone waarop de naam "Arduino" staat, dat mag niet. Als een Nederlandse webshop die heeft, dan is dat strafbaar.
In de praktijk wordt er weinig aan gedaan, omdat Arduino open source is. Er zit geen groot bedrijf achter die druk kan uitoefenen, het is tenslotte geen namaak Gucci tas.

Wat is de stand van een Arduino Uno compatible board ? 2.60 of 2.70 euro of zo op AliExpress ?
Er zijn ook kwalitatieve goede clones, maar dat kost dus ook meer: https://www.elecrow.com/crowduino-with-atmega-328-v11-p-338.html.

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten