Hall Sensor module

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Hall Sensor module

Berichtdoor Koepel » 21 Mei 2018, 22:10

Het is een hall schakelaar die op 5V werkt.
Er komt geen analoge waarde uit voor de magnetische veldsterkte, het is een open-collector uitgang die aan of uit is.

Vanwege de open-collector uitgang kun je die uitgang op de 3.3V Wemos gebruik. Gebruik bijvoorbeeld een pullup weerstand van 1k (of 2k2 of 4k7 of een weerstand met ledje) van de uitgang naar 3.3V toe.

De hall schakelaar werkt helaas alleen op 5V. Je kunt ook een analoge hall sensor van 3.3V kopen.

Een hall sensor met een analoge uitgang heeft vaak: linear hall sensor
Volgens mij zijn 3.3V types bijvoorbeeld de A1318 en A1319.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Hall Sensor module

Berichtdoor zuid » 22 Mei 2018, 07:42

Dank voor je antwoord.
Ik wil met de module een teller maken vergelijkbaar met de teller van een fietscomputer.
Uit het voorbeeld dat bij de sensor uit mijn eerste link stond (zie: https://arduinomodules.info/ky-003-hall-magnetic-sensor-module/) begreep ik dat de module voor mij geschikt zou zijn. Er staat ook dat de module gebruikt kan worden met een Raspberry en dat is dus ook een 3.3V board.
Het voorbeeld laat echter een aansluiting zien op een UNO.
Ik kan dus bij de Wemos de module aansluiten op de 5V maar dan denk dat het input signaal bij HIGH ook 5V zal zijn.
Vandaar mijn idee van de level shifter. Is dit dus niet de juiste oplossing?

Een analoge versie van de hall sensor lijkt voor mij niet nodig.
Even voor mij als de elektronica leek. Een pullup weerstand geeft toch een HIGH en de uitgangs positie moet toch juist LOW zijn?

Code: Alles selecteren
int led = 13;//LED pin
int sensor = 3; //sensor pin
int val; //numeric variable
void setup()
{
   pinMode(led, OUTPUT); //set LED pin as output
   pinMode(sensor, INPUT); //set sensor pin as input
}

void loop()
{
   val = digitalRead(sensor); //Read the sensor
   if(val == HIGH) //when magnetic field is detected, turn led on
   {
      digitalWrite(Led, HIGH);
   }
   else
   {
      digitalWrite(Led, LOW);
   }
}


Is de voorbeeld aansluiting op de UNO dus eigenlijk ook fout, zonder pullup of pulldown?

m.v.g.
Nico

PS. Ik zie nu in de product toelichting op de website van Hackerstore staan: "Geeft 0V indien er een magneet in de buurt is en anders 5V."
Als dat correct is, is het code voorbeeld toch fout en het advies voor een pullup dus wel correct :)

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Hall Sensor module

Berichtdoor Koepel » 22 Mei 2018, 11:56

Dan heb je inderdaad een hall switch nodig, en niet zo'n linear analoge hall sensor.

Die hall sensor zelf werkt op 5V volgens de datasheet, en niet op 3.3V.

De uitgang van de hall switch is volgens de datasheet een echte open-collector uitgang. Als dat zo is, dan geeft die uitgang geen voltage af.
Zijn die weerstand en led met de uitgang van de hall sensor verbonden ? Zodat de led aan gaat als er een magneet in de buurt is ? Dan komt er wel een voltage uit. Misschien zitten we moeilijk te doen omdat het een rare module is :?

Je hebt eigenlijk een interrupt nodig om die puls te tellen.
https://www.arduino.cc/reference/en/language/functions/external-interrupts/attachinterrupt/.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hall Sensor module

Berichtdoor nicoverduin » 22 Mei 2018, 12:27

Er hangt een weerstand van 680Ohm met LED in serie met de uitgang aan VCC op het printje. Over de LED van iets van 2V. Dus hou je ongeveer 3V over wat prima is op beide soorten processoren (5V en 3V3). Trekt de uitgang naar 0 dan gaat de LED branden. Gaat hij Hoog dan verlies je altijd wel wat spanning over de. LED en weerstand waardoor nog niets aan de hand is.
Je kan ook gek doen..... Gewoon ff meten in onbelaste toestand op zowel AAN als UIT.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: Hall Sensor module

Berichtdoor zuid » 22 Mei 2018, 13:38

Voor de definitieve software zal ik zeker de interrupt mogelijkheden gaan gebruiken.
Ik had gekozen voor de "rare" module omdat ik dacht dat hierdoor een aantal elektronica problemen voor mij opgelost zouden zijn.
Voor een "kale" hall sensor zou ik denk ik zelf elektronica moeten toevoegen (??) en dat gaat helaas mijn kennis te boven.
Software kom ik over het algemeen wel zelf uit.

De optie om te meten kan pas als mijn boodschappenlijstje omgezet is in echte componenten.
Conclusie is dus dat de website waar de module wordt aangeboden op z'n minst niet erg nauwkeurige info geeft.
Het code voorbeeld lijkt mij niet helemaal correct.
Ook over de 5V is de info voor mij verwarrend.
Na aankomst van de componenten (Zojuist in China besteld, dus zonder level switch )zal ik zeker eerst gaan meten.

Bedankt voor de hulp.
m.v.g.
Nico

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten