Seriele verbinding via I2C

Arduino specifieke Software
Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2018, 17:03

Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor Est29 » 03 Mei 2018, 12:23

Ik wil twee board (een UNO en een NANO) via een I2C-verbinding aan elkaar knopen. Hardware verbindingen UNO:A4/A5, NANO: A4/A5. GND doorverbonden. UNO: Master Writer, NANO: Slave Receiver. Software overgenomen uit de Wire-Library: Master Writer/Slave Receiver. Hiervoor heb ik op mijn Windows-10 twee Sketches aangemaakt. Bij de Master heb ik board UNO ingesteld met poort COM3, Bij de Slave heb ik board NANO ingesteld met COM5. De Seriele monitor zit aan de Slave. Dit systeem heeft gewerkt zoals je zou verwachten.
Het Probleem:
Nadat het systeem werkte heb ik geprobeerd wijzigingen aan te brengen, bv andere tekst. Tot mijn verbazing bleef de oude tekst nog steeds gepresenteerd worden. Later bleek dat de Boardinstellingen en COM-poorten veranderd waren. Dan was het ene board UNO, dan weer het andere UNO. Er gaat dus iets mis met de USB-poorten naar de twee boards.
Hoe los ik dit op? Door ieder board uit een andere computer te laden of is er binnen EEN (windows10) computer een oplossing.
Graag jullie visie?
Groeten Eric.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor Koepel » 04 Mei 2018, 16:39

Je kunt de Arduino IDE meerdere keren opstarten.

Sluit de Arduino boards aan de computer, of doe eerst de ene, en sluit later pas de andere aan.
Start de Arduino IDE op, en selecteer het board en de poort. Zet die Arduino IDE bijvoorbeeld op de linkerhelft van het scherm.
Start de Arduino IDE nogmaals op, en selecteer het juiste board en kies de andere poort.

Je hebt nu twee Arduino IDE naast elkaar met elk hun eigen seriële monitor, en alles werkt parallel naast elkaar tegelijkertijd.

Een bepaalde COM poort hoort niet bij een bepaald Arduino board.
De COM poort wordt wordt iedere keer opnieuw bepaald.
Ik heb begrepen dat geprobeerd wordt om steeds dezelfde COM poort bij het Arduino board te houden, maar dat gaat natuurlijk verkeerd als je twee Arduino boards hebt. Dus iedere keer zelf de COM poort kiezen.

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2018, 17:03

Re: Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor Est29 » 11 Mei 2018, 11:08

Bedankt Koepel,
Mijn I2C verbinding heeft gewerkt. Dat is belangrijk om vast te stellen, want nu werkt de NANO niet meer. Ik ben even terug gegaan naar het laden van het "Blink" programmaatje. Als ik dit laad in de UNO werkt het prima. Doe ik dat zelfde met de Nano (die al gewerkt heeft) dan krijg ik de foutmelding "Programmer is not responding". Ik heb de NANO goed ingesteld, alleen ik krijg geen boardinfo. Wat is hier aan de hand?
Nou vermoed ik dat dat iets met Window's 10 te maken heeft. Tussen werken en niet-werken heb ik twee Window's updates gehad. 1803 en KB4103721. Ongeveer een jaar geleden, toe ik met NANO's begon had ik ook zo'n probleem. Toen moest ik een andere driver (FT232R USB UART Driver) installeren. Is het mogelijk dat windows deze driver heeft vernielt of replaced?
Wat moet ik nu doen? Waar haal ik een andere driver vandaan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor nicoverduin » 11 Mei 2018, 11:19

Het ligt er een beetje aan wat voor nano je hebt. Origineel of clone. Voor een originele nano zie bijv: https://learn.sparkfun.com/tutorials/ho ... rivers/all
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor Koepel » 11 Mei 2018, 12:41

Ik gebruik alleen nog maar een Nano clone met de CH340G chip. Daar is wel een aparte driver voor nodig, want de CH340G wordt niet ondersteund door Arduino.

Er zijn Nano clones met de ATmega186, kies altijd de ATmega328P: https://www.aliexpress.com/item/1PCS-Mini-USB-With-the-bootloader-Nano-3-0-controller-compatible-for-arduino-CH340-USB-driver/32859196868.html.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor nicoverduin » 11 Mei 2018, 13:30

Kan zijn dat dit nog een nano is met de oude ftdi kloon of zelfs een hele originele
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 25
Geregistreerd: 24 Jan 2018, 17:03

Re: Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor Est29 » 11 Mei 2018, 16:48

Hallo heb van alles gedaan. Het gaat hier over een orginele NANO. (made in Italy).
Heb de driver kunnen installeren. Maar helpt niet. Heb het troubleshoot-lijstje afgewerkt. Geen aansluitinten ook niet pin 0 en 1. Andere kabel. Programmer is AVRISP mkll Windows 10
Fout blijft: de programmer niet reageert.
Het vervelende is dat het heeft gewerkt.
Wie heeft een goed idee?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Seriele verbinding via I2C

Berichtdoor nicoverduin » 11 Mei 2018, 17:32

Eigenlijk nog maar een paar opties:
A) koop een kloon en gooi die andere weg
B) probeer de bootloader opnieuw te laden
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten