MAX485

Arduino specifieke Software
Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

MAX485

Berichtdoor rainman » 29 Apr 2018, 17:03

Hallo,

Ik ben bezig met een project met communicatie tussen verschillende arduino's

Er is een master (arduino Mega) Die heeft op seriële poort 1 een BT module (HC-05) zitten die communiceert met de controller. Ook een Mega met een HC-05. De communicaite tussen deze twee Mega's wordt gedaan door de Easy Transfer Library. Dit heb ik al werkend

Op de seriële poort 2 wil ik gaan communiceren met een 3 Arduino Nano's. Mijn is geadviseerd om dit over RS485 te doen. Ik wilde hiervoor de MAX485 chip gebruiken. Het probleem is dat ik hier nu op vast loopt. Ik red me aardig met het programeren, maar seriele communicatie is net een stapje te groot voor mij. Ik heb al zoveel library gebruikt en voorbeelden gezocht, maar kan geen werkend voorbeeld krijgen tussen een Mega en een Nano.

Heeft iemand toevallig dit ooit zelf gemaakt of tegen gekomen zodat ik zeker weet dat de library wel werkt dat het in de hardware zit als het niet werk. Ik loop nu echt vast hier op.


Ook als iemand een beter idee heeft om een Mega met 3 nano's te laten communicaren hoort ik het graag.

Ik hoop dat er iemand kan helpen.


MvG,
Edwin

Advertisement

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

Re: MAX485

Berichtdoor rainman » 29 Apr 2018, 20:16

Nog een kleine aanvulling om het duidelijker te maken:

Ik heb een overzicht gemaakt hoe alles met elkaar verbonden is (Communacatie -1.png)
Communacatie -1.png
Communacatie -1.png (73.17 KiB) 5023 keer bekeken
. Alles communiceerd via de EasyTansfer Library. Dit werkt echt super. Aan beide zijde dezelfde variabele of structuur en de data wordt overgezet.

Ik heb ook een voorbeeld wat de structuur zou kunnen zijn (Data struct -1.png)
Data struct -1.png
Data struct -1.png (23.56 KiB) 5023 keer bekeken
. De IN structuur kunnen alleen sensoren in schrijven die in de controller, master en slaves zitten. De OUT structuur kan alleen de master in schrijven. De actuatoren lezen hun stand hier uit.


Er zijn meerdere library beschikbaar voor de MAX485 (modbus). Maar ik krijg er geen één werken tussen een mega en een nano.

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met communicatie over RS485.

En de tweede vraag is: Kan iemand mij helpen en de EasyTransfer Library te combineren met de RS485 communicatie.

MvG,

Edwin

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: MAX485

Berichtdoor shooter » 01 Mei 2018, 15:43

bij 485 moet je eerst beslissen wie de zender is en wie de ontvanger, dat moet je tegen de shield vetellen en dan kun je met easy transfer gewoon versturen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

Re: MAX485

Berichtdoor rainman » 12 Mei 2018, 13:01

Het idee is dat de master de data structuur naar de slaves stuur, zodat die weten welke acties er ondernomen dienen te worden (actuatoren)

De slaves op hun beurt sturen een data structuur terug naarde master met daarin de data van de sensoren.

De master analyseerd dit weer en stuur weer data naar de actuatoren.

Lokaal zal op de slave ook een stukje prgramma komen.

Bijvoorbeeld een lineare motor zal verteld worden welke kant hij op moet door de master maar de eindschakelaar worden lokaal bekeken en de motor wordt gestopt als deze bediend worden.

Ook zal er bij opstart een stukje data verzonden worden met parameters en dergelijke.


Het is niet echt een sheild, meer een breakout board.


Hoe ga ik de slave vertellen dan dat hij aan de beurt is.

Sorry ik kan best iets programeren in een arduino, maar van communicatie als deze heb ik geen kaas gegeten.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: MAX485

Berichtdoor Gij Kieken » 12 Mei 2018, 15:10

Hallo Rainman,
Een poosje terug ben ik met succes heel even bezig geweest met RS485, daarvoor heb ik me ingelezen op <https://www.gammon.com.au/forum/?id=11428>
In je tekening valt me op RS232<-->RS485 dit kan een tikfout zijn, maar het is belangrijk TTL-niveau <-->RS485 te gebruiken.
E.a. steekt nog op een breadboard en wat aantekening op een kladblok, moet effe tijd vrijmaken om het keurig op papier te zetten.

Berichten: 15
Geregistreerd: 12 Mei 2017, 21:36

Re: MAX485

Berichtdoor rainman » 07 Aug 2018, 22:33

Hallo,

Ik ben er maar vanaf gestapt. Krijg het niet helder en werkend.

Ga het maar gewoon proberen om de seriele poorten te koppelen van de verschillende aruino's

Maar bedankt voor de hulp

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Alexduh en 20 gasten