automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 05 Apr 2018, 12:48


Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Koepel » 05 Apr 2018, 16:52

Een echte Arduino voor 12 euro ?
Ik ging even zoeken hoe dat kan. De Italiaanse Arduino.org is een keer samengegaan met een Chinese fabrikant en daar kwamen die Arduino.org.cn boardjes uit (het zijn dus inderdaad echte Arduino boardjes). Vervolgens is Arduino.cc (de software makers) weer samengegaan met Arduino.org (de hardware makers) en Arduino.cc heeft de drijvende kracht van Arduino.org uitgekocht.
Hoe Arduino.cc nu omgaat met de Chinese Arduino.org.cn boardjes weet ik niet. Op de foto ziet de kwaliteit er vingerlikkend mooi uit.
Of je met een Arduino.org.cn boardje ook de Arduino organisatie steunt, dat weet ik niet.

Wil je zomaar eerst wat proberen, dan kun je gerust het allergoedkoopste kopen.
Wil je iets van wat betere kwaliteit, koop dan goede spullen in Nederland.
Je zou eens kunnen kijken bij: iPrototype.nl, kiwi-electronics.nl, antratek.nl
Veel Nederlandse webshops hebben precies dezelfde spullen als op AliExpress, dus dat schiet niet op. Die webshops die ik net noemde hebben dat trouwens ook.

Een LDR kost bijna niets: https://www.aliexpress.com/item/10pcs-LDR-Light-Dependent-Resistor-GL5506-Photoresistor-LDR-Photo-Resistors-5mm-Photoelectric-Switch-Component-5506-Resistance/32816670064.html.
Je hebt daar ook nog een weerstand bij nodig.

Een potmeter, een breadboard en die draden vind ik te onbetrouwbaar. Dat is alleen om binnenshuis wat te testen.

Doe mij een plezier en koop alleen goede adapters in Nederland. Anders heb je een adapter die niet aan de Europese richtlijnen voldoet. Loop ook maar even door je huis en verwijder alle onbetrouwbare adapters.
Ik las ergens dat ze niet meteen zo maar in brand vliegen, maar ik heb genoeg ellende van die dingen gehad.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 05 Apr 2018, 17:18

Een potmeter, een breadboard en die draden vind ik te onbetrouwbaar. Dat is alleen om binnenshuis wat te testen.

Wil je zeggen dat voor effectief gebruik buiten ik alles moet gaan solderen?
En wat moet er dan in de plaats komen van die potmeter?

Een originele Arduino kost bij de webshops die je doorgeeft een 25 EUR, daar kan ik best mee leven als die ook effectief beter is.
De L298n motorsturing vind ik daar niet, wel iets gelijkaardigs aan 17 EUR (= 10 maal meer dan wat ik voorzien had...) https://iprototype.nl/products/arduino/shields/motor-2A

De LDR in mijn lijst, dat is een pakje van 50.
Veel te veel maar wel 5 verschillende types, voor die 1,5 EUR...

Dus:
-> Arduino (een echte bij een lokale webshop)
-> de motor uit china
-> klein gerief lokale webshop
-> wat met de driver
https://iprototype.nl/products/arduino/shields/motor-2A
of
https://nl.aliexpress.com/item/Smart-El ... 10408.html

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor shooter » 05 Apr 2018, 18:06

Ik bouw mijn NANO eerst op een breadboardje op, zorgen dat het werkt, en dan pak ik een stuk experimenteerprint zet daar alles op over, en soldeer dan draadjes naar de diverse componenten. elk los contact gaat snel oxideren en dan word het zoeken.
Als het beweegt bijvoorbeeld op een auto of motor, dan alles krimpen of met een veerklem vastzetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Koepel » 05 Apr 2018, 21:21

Dat Arduino boardje op AliExpress is een echte zoals ik schreef, en op de foto ziet de kwaliteit er vingerlikkend mooi uit. Die kun je gerust kopen.

Een goedkoop breadboard buiten zal het ongeveer een maand doen. Ze maken soms slecht contact.
Als je er na twee jaar achter komt dat solderen het beste is, ach ja, dan kun je alsnog gaan solderen.

Heb je het GSM shield bij iPrototype gezien ? https://iprototype.nl/products/arduino/shields/GPRS-shield.
Bij kiwi-electronics.nl hebben ze Adafruit GSM shields.

Bij iPrototype hebben ze de DFRobot motor shield. Daar mag je van verwachten dat de pinnen goed contact maken en dat blijven doen. Op de website https://www.dfrobot.com/ staat iPrototype als leverancier er tussen.
De driver is zo eenvoudig, misschien maakt het niet veel uit.

Er zijn Chinese fabrikanten die voor kwaliteit gaan. Bijvoorbeeld iTead, Elecrow, DFRobot, en nog een paar andere. Als je dat op AliExpress koopt, let er op dat je wel bij de fabrikant zelf besteld, anders heb je alsnog een namaak te pakken.

Waar is die potmeter voor ? Voor de LDR ? Neem dan gewoon een weerstand van 10k.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 07 Apr 2018, 10:54

Potmeter zou ik integreren om snelheid motor te kunnen bijstellen (PWM)
Schema tot dusver:

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Koepel » 07 Apr 2018, 16:17

Het plaatje is te klein om de verbinden naar de driver module te controleren, dus daar kan ik weinig van zeggen.

Een potmeter voor de snelheid ? Dat kun je toch in de sketch instellen ? Misschien is het niet nodig om de motor langzamer te laten draaien.

Er is nog wat onduidelijkheid. De waarden van de weerstanden staan er niet bij. Zijn het reed-switches of hall-switches of analoge hall-sensoren ?

Je hebt alles aan de +5V. Ik geef er de voorkeur aan om alle knoppen en sensoren aan de GND te verbinden. Dat is soms handiger in verband met kortsluiting naar ground of naar metalen delen en als een afgeschermde kabel gebruikt wordt dan is natuurlijk GND nodig voor de afscherming en geen 5V.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 09 Apr 2018, 16:23

Het plaatje is te klein om de verbinden naar de driver module te controleren, dus daar kan ik weinig van zeggen.

Juiste aansluiting op de driver inderdaad nog te bekijken.
Wou daarmee wachten tot ik de driver ook effectief in huis heb. Misschien maak ik in tussentijd wel een duidelijker schema.

Een potmeter voor de snelheid ? Dat kun je toch in de sketch instellen ? Misschien is het niet nodig om de motor langzamer te laten draaien.

Kan inderdaad in de sketch.
Maar waarom in de sketch als het ook kan met een potmeter. Snelheid aanpassen via de sketch betekent sowieso dat alles terug aan de pc dient te worden gehangen.
Is schakeling met potmeter dan niet handiger? Voor die paar Euro moet ik het niet laten...

Er is nog wat onduidelijkheid. De waarden van de weerstanden staan er niet bij.

Correct, ik heb dan ook nog geen enkel idee wat daar tussen moet / mag aan weerstanden

Zijn het reed-switches of hall-switches of analoge hall-sensoren ?

Geen idee, moet nog kijken wat ik ga bestellen.
Wat zou je zelf voorstellen (gezien de eerdere opmerking over de gevoeligheid van dergelijke sensoren)?
ik heb ook zitten kijken naar micro switches maar alles met bewegende onderdelen kan vroeg of laat ook falen...

Je hebt alles aan de +5V. Ik geef er de voorkeur aan om alle knoppen en sensoren aan de GND te verbinden. Dat is soms handiger in verband met kortsluiting naar ground of naar metalen delen en als een afgeschermde kabel gebruikt wordt dan is natuurlijk GND nodig voor de afscherming en geen 5V.

Daar ben je mij volledig kwijt hoor... Je hebt het hier tegen een elektronica noob hé :oops:
Bedoel je de verbinding "sensor -> 5V" vervangen door "sensor naar GND" en verbinding "sensor naar R naar GND" en "sensor naar Arduino" vervangen door "sensor naar R naar +5V" en "sensor naar Arduino"

Update tot vandaag,
ARDUINO, Motor en L298N zijn besteld
Andere componenten verder uit te zoeken.
Plan is om het nodige te kopen om eerst de schakeling tijdelijk te maken op een breadboard maar ook het nodige te voorzien om alles nadien op een degelijk printplaatje te solderen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor Koepel » 09 Apr 2018, 18:37

LDR : een pootje aan de 5V, en de weerstand zit aan GND.
Reed dinges : een pootje aan de 5V, en de weerstand zit aan GND.

Het ligt voor de hand dat de weerstanden dicht bij het Arduino board komen, en dat er twee draden naar de LDR gaan en twee draden naar een reed dinges. Van die twee draden is er één 5V. Dat zou ik anders doen. Ik zou één aan de GND leggen en de weerstanden aan de 5V.
Dit is niet belangrijk. Als het maar werkt.

De drie weerstanden kunnen 4k7 zijn. Als je geen storing verwacht dan is 10k een normale waarde, als je veel storing verwacht dan kun je 1k nemen.

Berichten: 34
Geregistreerd: 31 Mrt 2018, 10:41

Re: automatisch deurtje kippenhok met lichtsensor

Berichtdoor de ware » 10 Apr 2018, 08:50

De drie weerstanden kunnen 4k7 zijn. Als je geen storing verwacht dan is 10k een normale waarde, als je veel storing verwacht dan kun je 1k nemen.


Hier volg ik even niet.
Ik heb een voorbeeldje vaneen LDR: https://www.kiwi-electronics.nl/lichtge ... rstand-LDR
weerstand bij licht: 10kOhm
weerstand bij donker: 200 kOhm

Als ik het goed heb geeft dit volgende spanningen over de LDR ifv de weerstand (R) die je erbij plaatst:
U = 5V x [R(LDR) / (R(LDR) + R)]

R 4700 -> spanning over LDR bij licht = 3,40V / spanning over LDR bij donker = 4,89V
R 10000 -> spanning over LDR bij licht = 2,50V / spanning over LDR bij donker = 4,76V
R 1000 -> spanning over LDR bij licht = 4,55V/ spanning over LDR bij donker = 4,98V

R = 10kOhm geeft dan het grootste spanningsverschil tussen licht en donker en zou dus het makkelijkst uit te lezen zijn.
Of zie ik dit verkeerd?

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten