Arduino op een breadboard

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Arduino op een breadboard

Berichtdoor Duckman » 25 Mrt 2018, 19:12

Ik heb een losseATmega328PPU controller (zonder bootloader). In middels heb ik er een bootloader opgezet. Nu zijn er veel smaken, ik heb gewoon voor de UNO bootloader gekozen. Dit leek goed te gaan (nog niet getest). Kan het voordeel hebben een ander bootloader te kiezen bv die van de nano of mini-pro?

Volgende stap is programmeren. Kom veel dingen tegen om het via een UNO boordje te doen. Nu heb ik nog een USB TTL liggen (met reset). Kan ik dan gewoon.
Reset op pin 1
Rx op pin 2
Tx op pin 3
en dan de Vcc en GND op de Vcc en GND?
Of ligt dit minder makkelijk.

Programmatie compileren voor de UNO en gaan?

Opzet bootloader branden https://www.arduino.cc/en/uploads/Tutor ... ardAVR.png
Ter Leeringe ende Vermaeck

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino op een breadboard

Berichtdoor Koepel » 26 Mrt 2018, 15:26

De Uno bootloader past goed bij de grote DIP behuizing van een ATmega328P-PU.

Normaal gesproken is er een DTR signaal dat met een 100nF naar de /RESET pin gaat. Ik weet niet wat je nu hebt.
Bij sommige usb-serial modules gooien ze de labels voor RX and TX door elkaar, dus ook even andersom proberen.

Je kunt kleinere stappen maken.

Kun je ons een foto laten zien ? Het kristal met de 22pF graag dicht bij de ATmega chip, en de GND daarvan niet met een omweg.
Kun je een bootloader er in branden ? Dat is mooi, dan kun je ook een sketch uploaden via een programmer. Zet er een led bij, en maak een sketch die de led laat knipperen.

Heb je er een led op knipperen, dan kun je sketch maken die constant een tekst uit de seriële poort gooit. Dan verbindt je de usb-serial module met de computer en dan probeer je of je met de juiste verbinding die tekst in de seriele monitor te zien krijgt.

Als je een sketch upload via een programmer, dan wordt de bootloader uitgeschakeld. Dus die moet je er later weer op branden.

https://www.arduino.cc/en/Hacking/PinMapping168

Berichten: 20
Geregistreerd: 20 Mrt 2018, 21:11

Re: Arduino op een breadboard

Berichtdoor Duckman » 27 Mrt 2018, 15:07

Het werkt. Eigenlijk is het best simpel.
Ja ik heb een TTL met reset met 100nF aan de reset. Eerste programmaatje getest (laat je ledje knipperen).

Koepel schreef:Als je een sketch upload via een programmeer, dan wordt de bootloader uitgeschakeld. Dus die moet je er later weer op branden.

Deze zin snap ik niet helemaal.
Ter Leeringe ende Vermaeck

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino op een breadboard

Berichtdoor nicoverduin » 27 Mrt 2018, 16:12

Het ligt er een beetje aan hoe je dat ding flashed. als je die icsp programmers gebruikt wordt er geen bootloader op gezet en begint jouw code bij adres 0. Met bootloader begint hij wel op adres 0 maar springt eers naar het einde van het flash geheugen waar de bootloader wordt opgeslagen. Pas daarna gaat de processor verder op het eerste statement van het feitelijke programma. Een bootloader vreet dus een stuk van het flash geheugen op. En als je die niet gebruikt is het zonde
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten