Hulp bij project
12 berichten
• Pagina 1 van 2 • 1, 2
- Harry Vink
- Berichten: 6
- Geregistreerd: 10 Feb 2018, 13:23
- Woonplaats: Gelselaar
Hulp bij project
Hallo,
Voor met name de rc modelbouw heb ik een volautomatische variabele versnellingsbak ontwikkeld. Dit prototype is technisch klaar maar het 2e gedeelte van de gehele werking is dat de bak volledig elektronisch gestuurd dient te worden.
Het toerental van de motor moet gemeten worden en met die gegevens dient de servo aangestuurd te worden, die de "rem" op de variabele versnellingsbak bediend.
Korte uitleg van de variabele versnellingsbak:
In de bak zit een soort differentieel (zelfde principe als een achteras van een auto) die met een rem bediend kan worden.
Staat de servo in de "ruststand" dan staat het diff op de rem. Als de aandrijfmotor draait, is het toerental van de ingaande as het zelfde als de uitgaande as. Wordt de rem wat los gelaten (servo gestuurd) dan vertraagt de uitgaande as.
Voorbeeld uit de praktijk:
Een mogelijkheid om deze bak te gebruiken is bij rc powerboaten. Deze boten hebben allemaal 1 rechtstreekse as van de motor die de prop (schroef) aan drijft. Er zijn veel verschillende factoren die de snelheid van de boot kunnen beïnvloeden, denk aan wind/stroming voor of tegen, helder of troebel water enzv. Vaak wordt er een prop gekozen waarmee de boot gemiddeld het beste presteert... Hier wil ik verandering in brengen!
Voorbeeld van wat ik graag zie gebeuren:
Stel een motor van een powerboat heeft een max toerental van 20000/min. Als het toerental (in vol gas positie, knuppel op de zender helemaal naar voren) tijdens het racen onder de 19000 rpm/min komt, dan pas moet de elektronica zijn werk doen.
Deze moet de servo aansturen om het diff te late slippen zodat er een vertraging ontstaat. De elektronica moet er dus voor zorgen dat in vol gas positie het toerental altijd boven de 19000 rpm/min blijft.
Alles minder als de vol gas positie van de zender hoeft de elektronica niets te regelen, en staat de servo dus in de ruststand en dus het diff op de rem.
Graag ontvang ik alle hulp zowel bij het bedenken van een oplossing alsmede het maken van de benodigde onderdelen. Ik heb namelijk geen verstand van Arduino/microcontroller enzv.
Met vriendelijke groeten,
Harry
Voor met name de rc modelbouw heb ik een volautomatische variabele versnellingsbak ontwikkeld. Dit prototype is technisch klaar maar het 2e gedeelte van de gehele werking is dat de bak volledig elektronisch gestuurd dient te worden.
Het toerental van de motor moet gemeten worden en met die gegevens dient de servo aangestuurd te worden, die de "rem" op de variabele versnellingsbak bediend.
Korte uitleg van de variabele versnellingsbak:
In de bak zit een soort differentieel (zelfde principe als een achteras van een auto) die met een rem bediend kan worden.
Staat de servo in de "ruststand" dan staat het diff op de rem. Als de aandrijfmotor draait, is het toerental van de ingaande as het zelfde als de uitgaande as. Wordt de rem wat los gelaten (servo gestuurd) dan vertraagt de uitgaande as.
Voorbeeld uit de praktijk:
Een mogelijkheid om deze bak te gebruiken is bij rc powerboaten. Deze boten hebben allemaal 1 rechtstreekse as van de motor die de prop (schroef) aan drijft. Er zijn veel verschillende factoren die de snelheid van de boot kunnen beïnvloeden, denk aan wind/stroming voor of tegen, helder of troebel water enzv. Vaak wordt er een prop gekozen waarmee de boot gemiddeld het beste presteert... Hier wil ik verandering in brengen!
Voorbeeld van wat ik graag zie gebeuren:
Stel een motor van een powerboat heeft een max toerental van 20000/min. Als het toerental (in vol gas positie, knuppel op de zender helemaal naar voren) tijdens het racen onder de 19000 rpm/min komt, dan pas moet de elektronica zijn werk doen.
Deze moet de servo aansturen om het diff te late slippen zodat er een vertraging ontstaat. De elektronica moet er dus voor zorgen dat in vol gas positie het toerental altijd boven de 19000 rpm/min blijft.
Alles minder als de vol gas positie van de zender hoeft de elektronica niets te regelen, en staat de servo dus in de ruststand en dus het diff op de rem.
Graag ontvang ik alle hulp zowel bij het bedenken van een oplossing alsmede het maken van de benodigde onderdelen. Ik heb namelijk geen verstand van Arduino/microcontroller enzv.
Met vriendelijke groeten,
Harry
Advertisement
Re: Hulp bij project
de snelheidsinfo kun je uit de driver voor de motor halen, of met een optocoupler uit de stroomdraden van de motor, daar komen dan pulsen uit die je een beetje moet afvlakken, want de driver is in de KHz. en natuurlijk met een encoder, of zelfs een simpele dynamo (of klein motortje).
de stick stand kun je in een arduino lezen, maar je kunt er ook gewoon een servo naast zetten die dan een schakelaar bedient als de stick in max staat.
aan de hand hiervan kun je dan de remservo regelen.
de stick stand kun je in een arduino lezen, maar je kunt er ook gewoon een servo naast zetten die dan een schakelaar bedient als de stick in max staat.
aan de hand hiervan kun je dan de remservo regelen.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
- Harry Vink
- Berichten: 6
- Geregistreerd: 10 Feb 2018, 13:23
- Woonplaats: Gelselaar
Re: Hulp bij project
Dank voor de reactie!
In mijn testopstelling gebruik ik een elektromotor maar de bak moet ook werken als ipv een elektromotor een verbrandingsmotor wordt ingezet.
Zelf zat ik te denken aan een toerenteller op de ingaande as van de versnellingsbak. Deze moet constant uitgelezen worden bij vol gas positie van de zender. Mocht het toerental onder de 19000/min dan moet een apparaatje de servo van de rem bedienen zodat het toerental in vol gas positie altijd boven de 19000 rpm blijft.
In mijn testopstelling gebruik ik een elektromotor maar de bak moet ook werken als ipv een elektromotor een verbrandingsmotor wordt ingezet.
Zelf zat ik te denken aan een toerenteller op de ingaande as van de versnellingsbak. Deze moet constant uitgelezen worden bij vol gas positie van de zender. Mocht het toerental onder de 19000/min dan moet een apparaatje de servo van de rem bedienen zodat het toerental in vol gas positie altijd boven de 19000 rpm blijft.
- nicoverduin
- Berichten: 5043
- Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
- Woonplaats: Heemskerk
Re: Hulp bij project
Pulsen tellen op de interrupt. Moeten wel 20000/60 is meer dan 300 per seconde. Ik zou wel micros() gebruiken voor enige nauwkeurigheid
Re: Hulp bij project
ja een toerenteller is prima te doen, als je die dan aan een interrupt hangt, en dan bijvoorbeeld tot 256 (overflow) laat tellen, dan weet je de snelheid en kun je dus je servo bedienen.
wel even aandacht want inetrupt en servo is niet eenvoudig,
je kunt eigenlijk een paar kanten op, dat is de spanning analoog meten met een arduino, en daar de servo mee sturen, die spanning kan van een heel simpel opnemertje komen,
je kunt ook de pulsen tellen en dan af en toe de servo bedienen. dus om en om.
wel even aandacht want inetrupt en servo is niet eenvoudig,
je kunt eigenlijk een paar kanten op, dat is de spanning analoog meten met een arduino, en daar de servo mee sturen, die spanning kan van een heel simpel opnemertje komen,
je kunt ook de pulsen tellen en dan af en toe de servo bedienen. dus om en om.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
- Harry Vink
- Berichten: 6
- Geregistreerd: 10 Feb 2018, 13:23
- Woonplaats: Gelselaar
Re: Hulp bij project
Prettig om te weten dat er mogelijkheden zijn!
Op de testopstelling staat een motor die 40000 omw/min draait, is dit een probleem? Graag zie ik ook dat het te bouwen elektronica universeel inzetbaar wordt, d.w.z. dat het voor elk type motor inzetbaar is. Kan er een soort draaiknop of ander systeem op zodat het toerental van de desbetreffende motor ingesteld kan worden?
Dan nog de hamvraag.. Er zijn mogelijkheden merk ik maar wie kan mij helpen om het elektronische deel te bouwen/maken?
Op de testopstelling staat een motor die 40000 omw/min draait, is dit een probleem? Graag zie ik ook dat het te bouwen elektronica universeel inzetbaar wordt, d.w.z. dat het voor elk type motor inzetbaar is. Kan er een soort draaiknop of ander systeem op zodat het toerental van de desbetreffende motor ingesteld kan worden?
Dan nog de hamvraag.. Er zijn mogelijkheden merk ik maar wie kan mij helpen om het elektronische deel te bouwen/maken?
- nicoverduin
- Berichten: 5043
- Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
- Woonplaats: Heemskerk
Re: Hulp bij project
In een opstelling voor een zeepjes fabriek haalde ik rond de 60000 interrupts. Dus ligt er een beetje aan wat je nog verder moet doen.
Ik zou zelf een lichtsluis gebruiken
Ik zou zelf een lichtsluis gebruiken
- Harry Vink
- Berichten: 6
- Geregistreerd: 10 Feb 2018, 13:23
- Woonplaats: Gelselaar
Re: Hulp bij project
40000 is toch wel het max wat deze aan moet kunnen. Een lichtsluis is dat compact/klein te maken/kopen? Heeft u hier een voorbeeld van?
- Gij Kieken
- Berichten: 631
- Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54
Re: Hulp bij project
Tik eens in google bv arduino lichtsluis en dan afbeeldingen klikken.
Dan heb je al een klein idee hoe ea eruit ziet.
Zelf maken kan ook ,maar er zijn kant en klare pcb'tjs .
Dan heb je al een klein idee hoe ea eruit ziet.
Zelf maken kan ook ,maar er zijn kant en klare pcb'tjs .
12 berichten
• Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten