Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 14 Jan 2018, 18:46

Afbeelding

Ik heb inmiddels 10 van deze relais voor me liggen.

Nieuwe schema is dan zo :
Afbeelding

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Koepel » 14 Jan 2018, 21:46

De middelste twee van het reed relais zijn de spoel, en de buitenste twee is de schakelaar. Dat deel is goed.
Bij het Arduino board zelf zit nog een 10k weerstand paralllel met de spoel van het relais. Wat doet die daar ?

Weet je zeker dat je de twee draden van de camera met elkaar kunt verbinden ? Heb je iets als referentie hoe een remote werkt ?
Ik ben zelf maar op zoek gegaan, en ik kon dit vinden: http://www.doc-diy.net/photo/remote_pinout/#fuji
Voor de shutter zit er een vaste weerstand van 82k en via een schakelaar 12k. Maar ik weet niet of jouw camera hetzelfde heeft.

Zoals het nu is, dan lijkt het er op, dat je willekeurig hier een daar een weerstand aansluit in de hoop dat het werkt.

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 14 Jan 2018, 22:33

Koepel schreef:...........Bij het Arduino board zelf zit nog een 10k weerstand paralllel met de spoel van het relais. Wat doet die daar ?


ik dacht dat daar een pull down moest.
Of doet de spoel dat zelf al.

De camera aansluiting heb ik exact overgenomen van het remote cord, dat zit wel goed.

Ik zie hier en daar ook wel een diode tussen de polen van de relais spoel, geen idee wat daar het nut van is.

PS. dank voor je snelle reactie.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Koepel » 14 Jan 2018, 23:22

Soms zit er een ingebouwde diode, soms wordt die toegevoegd.
Bij een ingebouwde diode is pin 2 de plus kant. Die heb je aan de digitale uitgang van de Arduino, dus dat is goed.

Als ik me het goed herinner, dan heb ik ergens geschreven dat de Arduino Nano (een digitale pin als uitgang om precies te zijn) een klap kan opvangen van 40mA, terwijl de spoel maar een piek van 10mA kan geven. Dus is die diode niet nodig.

Waarom zou je bij de Arduino een pulldown aan een uitgang willen ? Dat heeft niets met het fototoestel te maken. De Arduino is verbonden met de spoel, en verder niet met het fototoestel. Vandaar dat ik vroeg of je die draden van het fototoestel zomaar mag kortsluiten, en vandaar dat ik zelf op zoek ben gegaan en iets anders vond.

Ik zit dus eigenlijk nog te wachten totdat jij een betrouwbare referentie geeft van hoe de weerstanden en schakelaars met jouw fototoestel verbonden moeten worden. Er zit nog iets aan me te knagen dat er misschien toch twee weerstanden van 10k nodig zijn :?

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 14 Jan 2018, 23:49

Koepel schreef:........................Ik zit dus eigenlijk nog te wachten totdat jij een betrouwbare referentie geeft van hoe de weerstanden en schakelaars met jouw fototoestel verbonden moeten worden.


Ik heb een electronische draadontspanner gekocht,(speciaal voor de fuji x-m1) ( RR-90 compatible)
die gaat op de mini usb aansluiting van de camera.
Aan de andere kant is het een dubbele schakelaar, een voor focus en de tweede voor ontspannen.
Er komen 3 draden uit in de schakelaar met daartussen twee weerstanden.
Als de buitenste twee draden kortsluiten ontspant de sluiter.
Ik verander niets aan dat circuit en vervang alleen de schakelaar door het Reed Relais.

Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Koepel » 15 Jan 2018, 01:59

Je beschrijving is voor mij een beetje te weinig. Maar als die schakelaar de draden gewoon verbindt, dan kun jij dat natuurlijk ook doen met het reed relais.

Op internet is er wel van alles te vinden over de RR-80, maar nauwelijks iets over RR-90. Er wordt het vermoeden uitgesproken dat de weerstanden en schakelaars van binnen hetzelfde zijn.

Dan kom ik uit op het onderstaande:
Bijlagen
rr-80.png
rr-80.png (92.73 KiB) 8269 keer bekeken

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor shooter » 16 Jan 2018, 18:38

Om je arduino te beschermen tegen de hoge pieken die ontstaan bij het uitschakelen kun je een diode gebruiken, net zoals trouwens gebeurt in de ULN2003 die de stappenmotor aanstuurt.(daar zitten trouwens nog wat vrij pinnen op dus met een beetje solderen lukt het je wel om een relais daarop aan te sluiten.
In die ULN zitten die diodes ingebouwd.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 16 Jan 2018, 19:36

.
Dank voor alle input!

Alles is nu aangesloten en heb het de hele dag getest, en het werkt feilloos.
Definitieve opstelling:

Afbeelding

De pushbutton start het hele proces van draaien en foto's maken tot de cyclus klaar is.
In de software is ook nog voorzien in een keuze schakelaar voor een ander aantal foto's per rondgang.

Ben nu druk bezig met de behuizing en het mechaniek voor de afstelling van de optische as (om parallax fouten te voorkomen)

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 31 Jan 2018, 14:09

Afbeelding

Alles netjes op een boardje gemonteerd,
motor driver gestript van alle onzin om het zo compact mogelijk te maken.

De bovenkant is netjes zo , maar aan de onderkant is het
een priegelwerkje met draadjes.

Als ik een kleine serie van deze boardjes als nette PCB printjes wil hebben,
kan ik dat in Fritzing ontwerpen en dan ergens bestellen?

Ik heb dat nog nooit gedaan en weet niet precies waar ik moet zoeken.
Kom dan ook termen als gerber files tegen wat een pakket lijkt van een serie tekeningen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor nicoverduin » 31 Jan 2018, 16:54

Geen idee of fritsing ook pcbs maakt(gerber files). Eagle is prima voor printen tot 10x10 cm
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten