Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor nicoverduin » 21 Dec 2017, 12:38

Die ali dingen werken prima
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor theOracle1984 » 21 Dec 2017, 16:24

okay, en dan beide op een relais of een relais voor elke lamp apart?
maakt het uit in welke volgorde pin 1 en 2 aangesloten zijn?
de Arduino pinnen krijg ik waarschijnlijk makkelijk aangesloten..
wat klinkt slim om tussen de pin 1 en 2 en de kabel te gebruiken? kroonsteentjes?

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor theOracle1984 » 21 Dec 2017, 16:34

Zou deze badkamerventilator dan wel veilig op de blauwe 1A Relais kunnen dan trouwens?
https://www.bol.com/nl/p/plieger-basic- ... gI_3PD_BwE

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor shooter » 21 Dec 2017, 20:10

Ja hoor, gaat prima, de relais kunnen wel wat hebben, maar 10 Ampere door een printje en dan ook nog 230 Volt, dat vind ik een beetje veel.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor theOracle1984 » 22 Dec 2017, 07:25

ah okay merci.. en de post erboven?

"okay, en dan beide op een relais of een relais voor elke lamp apart?
maakt het uit in welke volgorde pin 1 en 2 aangesloten zijn?
de Arduino pinnen krijg ik waarschijnlijk makkelijk aangesloten..
wat klinkt slim om tussen de pin 1 en 2 en de kabel te gebruiken? kroonsteentjes?"

?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor Koepel » 22 Dec 2017, 11:37

Je hoeft niet per se die module te kopen. Die is bedoeld om op een printplaat te solderen.
Misschien zijn gewone verbindingen handiger voor je.
Dit is een forum over Arduino, maar nu wordt het een human Google service :o

Kun je zelf iets beters opzoeken ? https://www.conrad.nl/nl/halfgeleider-relais-o0214315.html

Dit is een beetje overdreven: https://www.conrad.nl/nl/kudom-ksi240-d10-lm-halfgeleiderrelais-1-stuks-laadstroom-max-10-a-schakelspanning-max-280-vac-schakelend-bij-o-507744.html

Dit lijkt me een prima oplossing: https://www.vanallesenmeer.nl/Relais-board-4-kanaals-5V-Solid-state-relais.
Er zouden goede Omron SSR's op kunnen zitten, maar ik verwacht dat het namaak is.
Het zijn dezelfde als op Ebay en AliExpress. Dus je kunt ze goedkoper kopen op AliExpress.
Deze foto laat duidelijk zien dat de Omron SSR's namaak zijn (het plastic is niet vlak bovenop, de randen zijn niet scherp): https://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Smart-Electronics-4-Channel-5V-DC-Relay-Module-Solid-State-High-Level-OMRON-SSR/32727486514.html.
Maar als je zo'n module koopt waar op de foto de Omron SSR's er wél mooi uit zien, dan ontvang je alsnog iets met namaak.
Wanneer je in een Nederlandse webshop zou navragen of er geen namaak op zit, dan beweren ze vanzelfsprekend dat het geen namaak is want anders kan hun webshop gesloten worden. Zelfs als particulier is het verboden om namaak producten door te verkopen (in bezit hebben mag wel).
Het printje zal ook wel niet aan de vereisten voldoen, dus probeer condens en stof uit de buurt te houden.
Let op dat als er een draad los schiet, dat de Arduino kant nooit in contact kan komen met de 230V kant.
De aansturing is een beetje vreemd. Het stuursignaal moet laag getrokken worden om ze uit te zetten.

Kijk naar de regelspanning/stuursignaal. Wanneer je een WeMos zou gebruiken, dan moet de SSR wel kunnen werken met een 3.3V stuursignaal.

Je kunt altijd nog terug vallen op de SSR-25DA modules. Daar zijn echter veel namaak van, maar zelfs de namaak zijn nog best redelijk.
Dit is zo'n SSR: https://www.hackerstore.nl/Artikel/383. Maar helaas bestaan er véél meer namaak-Fotek SSR's dan echte Fotek SSR's.

Een mechanisch relais module kan natuurlijk ook nog. Als ze 10A kunnen schakelen, dan zal een lamp van 250W wel werken.

P.S.: De juist schrijfwijze is inderdaad "per se".

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor theOracle1984 » 24 Dec 2017, 10:16

okay, haha veel informatie :p merci..

zelf dacht ik na alles gelezen te hebben..
de SSR-25DA dan, niet?

het 5v relais board leek me ook handig maar omdat je aangeeft dat er namaak op zit, niet doen dan? Voor mij als aansluitleek.. lijkt het relaisboardje de simpelste oplossing tussen ballast en lamp.. Maar is dat ook zo? Of kan ik met de SSR-25D's net zo gemakkelijk een jumper wire in de Arduino duwen?

omdat het 220v is.. better safe then sorry, toch?

je eerste suggestie een aantal post terug
https://www.conrad.nl/nl/crydom-cx240d5 ... 05095.html
leek me ook goed maar als ik het goed begrijp moet ik deze op een printplaatje stoppen?
Lijkt me slimmer om een zo plug-and play achtige oplossing te pakken.. Zo aansluit handig ben ik nog niet :p

De SSR-25DA lijkt robuust, gemakkelijk aan te sluiten.. Of wat er normaal voor gebruikt word?

Als niet de prijs maar veiligheid en gebruiksgemak het belangrijkste zouden zijn..
Wat voor oplossing zou je zelf voor kiezen dan?

Zelf was ik er al bij aan het googlen of ik er geen extra zekeringen of stoppen tussen kon zetten nog? Of zou ook daar een ready made oplossing voor zijn?

Human Google service zeker niet de bedoeling.. Zoals ik al vaker zei, is niet erg als ik een (kleine) voorraad aanleg met handige elektronica.. Maar moet wel de goede onderdelen op de juiste plek hebben zometeen.. 5v Arduino zooi opblazen niet zo erg.. 220v electronica wel volgens mij :shock:

Merk dat t verschil tussen relais's mij weinig zegt.. Ik vind helaas weinig info over specifieke relais online.. of beter nog.. hoe aan te sluiten ;)
Of weet jij een betere plek om deze vraag neer te leggen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor Koepel » 30 Dec 2017, 08:52

Als een relaisbordje het handigste lijkt, dan is dat prima.

Die SSR-25DA modules hebben een schroef-oog-krimp-dinges-aansluiting. Ik weet niet of je zulke spullen hebt liggen.

Het aansluiten is niet moeilijk. Normaal heb je een mechanische schakelaar om een lamp aan te doen. Die schakelaar kun je vervangen door een relais. Bij die vlakke SSR van Conrad is pin 1 en 2 voor de 230V kant. De ene pin heet pin "1" en de andere "2", dat maakt echter niets uit. Het is een schakelaar. Maar om daar kroonsteentjes aan vast te maken lijkt me niet handig.

Het belangrijkste is om te beginnen. Dingen aanpassen kan altijd nog. Ik probeer alleen maar een beeld te schetsen van de elektronica/Arduino wereld met mijn beperkte kennis.

De relais natuurlijk wel beschermen tegen invloeden van stof en vocht.

Ik ben zelf meer hobbyist en bijvoorbeeld @nicoverduin is een professional. Hij kan je meer vertellen over veiligheid en richtlijnen. Ik kijk bijvoorbeeld wel eens naar EEVblog (https://www.youtube.com/user/EEVblog/), dan wordt het verschil tussen goede en slechte kwaliteit duidelijk.
Bijvoorbeeld Antratek.nl zal geen namaak verkopen, maar die lijkt alleen maar vreemde relaismodules te hebben.
Serieuze fabrikanten kopen zelf de onderdelen bijvoorbeeld bij mouser.com en maken zelf iets dat aan de richtlijnen voldoet.

Berichten: 41
Geregistreerd: 19 Nov 2017, 05:13

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor theOracle1984 » 04 Jan 2018, 00:53

nee leek me de meest ouderwets maar betrouwbaar? of wat (uit jouw uitleg hiervoor) te slimste (leek) of veiligste? Zelf snap ik t principe met een relais wel maar niet hoe ik dat veilig werkend krijg via een Arduino Uno.. Doordat ik een ballast en lamp moet aansturen.. als ik google kom ik tegen dat de lamp steeds om stroom blijft vragen en de ballast de lamp tegen houd om meer dan een bepaald aantal stroom door te laten..

hoe krijg ik de AAN stand van de schakelaar dan veilig? Als ik het goed begrijp knippert de lamp heel snel achter elkaar.. vangt de relais dat op?
of doe ik dat door er een zekering tussen te zetten?
het klinkt alsof hier een simpele tussen oplossing voor te vinden moet zijn?

of is er een betere plug and play oplossing voor Arduino die ik over het hoofd zie?!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Automatic smart plant watering kit Arduino Uno

Berichtdoor Koepel » 05 Jan 2018, 13:46

Ik begrijp het probleem niet.

Normaal zit er een schakelaar naar een lamp. Die schakelaar vervang je door een relais. Dat is alles.

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten