Beginnersprobleem(pje)

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Dec 2017, 23:56

Beginnersprobleem(pje)

Berichtdoor johnwijs » 09 Dec 2017, 00:12

Hallo,

Ik ben John en pas begonnen met het leren van C met Arduino. (wel vroegere ervaring met Basic)
Na installatie van IDE (Windows 8.1) en wat "gerommel"met de oplagmappen voor de sketches, kwam plotseling de volgende melding:
FOUTE IDE INSTALLATIEMAP: Uw kopie van de IDE bevindt zich ineen submap van de map met je schetsboek. Gelieve de IDE naar een andere map te verplaatsen.
Programma start niet op.

IDE is "gewoon" geinstalleerd in programfiles(x86) en ik vind geen "rare" afwijkingen. Sketches staan in Documents/Arduino
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ???
Alvast bedankt,
John

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginnersprobleem(pje)

Berichtdoor Koepel » 09 Dec 2017, 01:09

Hallo, en welkom op dit forum.

De bedoeling is dat je de Arduino IDE 1.8.5 installeert (je mag het ook unzippen naar een eigen map).
Daarna daar niet meer aankomen.
Je mag geen van die bestanden in "Documents/Arduino" plaatsen, dat is blijkbaar wel gebeurd. Zijn er verborgen mappen of verborgen bestanden daar terecht gekomen ?

De sketches en de extra libraries die je gaat downloaden komen in Documents/Arduino
Het downloaden van libraries bij voorkeur met "Bibliotheek beheer" vanuit de Arduino IDE.

Er is ook nog een verborgen map (of mappen) "arduino15", daarin download de Arduino IDE de uitbreidingen.

Als je nog geen sketch hebt geschreven, dan kun je natuurlijk ook de map Documents/Arduino deleten.
Of je geeft een ons overzicht van alle bestanden en mappen die daar in staan.

Heb je bij de "Voorkeuren" nog steeds de "Sketchbooklocatie" naar "Documents/Arduino" staan ?

Het besturingssysteem dat het meest problemen geeft is Windows 8.
Je bent niet overgestapt op Windows 10 ?
Heb je Java geïnstalleerd ? Kun je dat verwijderen ?
Wat heb je eigenlijk zitten rommelen met de opslagmappen voor de sketches ?

Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Dec 2017, 23:56

Re: Beginnersprobleem(pje)

Berichtdoor johnwijs » 09 Dec 2017, 11:17

Bedankt voor je reactie.
Ik heb alles gedeinstalleerd en opnieuw geïnstalleerd. Dit hielp niet.
Nu heb ik de software opnieuw geïnstalleerd op een andere partitie (D:)
Alles werkt nu.

Voorkeuren sketchbooklocatie staat nu op "documents/Arduino. Is dit goed ??
Je zegt dat gedownloade sketches en libraries in documents/Arduino komen/ Geldt dit ook voor zelf geschreven en opgeslagen sketches. ??

Overstappen op Windows 10 gaf probelemen op deze laptop (internet en zeer traag opstarten)

Bedankt voor reactie

John

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Beginnersprobleem(pje)

Berichtdoor Koepel » 09 Dec 2017, 11:44

Windows 10 loopt op mijn desktop computer na een paar updates best wel snel.

Windows 8 kan problemen geven, maar Arduino op een andere partitie (of netwerkschijf) installeren kan ook problemen geven. Dus ik hoop dat het bij je goed blijft gaan.
Blijkbaar bleef er toch ergens nog iets achter. Heb je na het deinstalleren alles schoon geveegd ? (map bij Program Files verwijderen, "arduino15" map(pen) verwijderen, projecten map even tijdelijk ergens anders bewaren).

Stel dat je een een sketch maakt: "MijnSuperSketch". Dan komt er een map "Documents/Arduino/MijnSuperSketch" met daarin het bestand "MijnSuperSketch.ino".

Stel dat je (vanuit de Arduino IDE) een library toevoegt/download die "OneWire" heet. Dan komt er een map "Documents/Arduino/libraries/OneWire" bij, met daaronder alle bestanden en voorbeelden van die library.

De "libraries" map staat dus tussen de mappen van je eigen projecten.

Berichten: 3
Geregistreerd: 08 Dec 2017, 23:56

Re: Beginnersprobleem(pje)

Berichtdoor johnwijs » 10 Dec 2017, 13:03

Bedankt voor je info.

Ik laat voorlopig alles op de D schijf, zolang alles goed loopt.
Komen er problemen, stel ik m'n sketches wel veilig en proberen we het opnieuw te installeren

groeten,
John

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten