viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

IDE gerelateerde berichten
Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor babbelkwebbel » 23 Nov 2017, 16:06

Beste Forum leden,

Vraag kent 1 van jullie de volgende situatie?.

Zodra ik een sketch wil verifiëren dan wel uploaden duurt dit erg lang!, echter als ik de Wi-Fi uit zet van de laptop gaat alles weer met normale snelheid, laptop zelf is een I5 intel processor met 4 Gb ram, verder niks spannends.

Heb even in de IDE gekeken en automatische update staat uit, proxi staat op automatische, zelfs nog nooit aan geweest, heb ook even de firewall met anti virus uitgezet.

Verder aan software Windows 10 PRO met Office 2016 en Aduino 1.8.4 en dat alles legaal.
Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan veroorzaken?..

Met vriendelijke groet
Erik,

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor nicoverduin » 23 Nov 2017, 19:50

Ik zou denken dat de oorzaak elders ligt....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor Koepel » 23 Nov 2017, 21:17

Ik heb dat wel eens gehad, het waren toen verschillende versies die elkaar in de weg zaten. Dat het wel normaal gaat als je de wifi uit zet, dat begrijp ik niet.
Je hebt een gewoon Arduino board verbonden met een USB kabel ? Toch niet een Arduino board waarvan je de sketch via wifi wilt uploaden ?

Heb je Java geinstalleerd ? Kun je dat helemaal weg halen ? Arduino loopt prima op een kale Windows 10.

Kun je de Arduino IDE helemaal verwijderen ? Ook alles in "Program Files (x86)\Arduino" verwijderen. En de verborgen map(pen) "arduino15" verwijderen.
Heb je ooit een oudere versie dan 1.6.5 van de Arduino IDE op de computer gehad ? Dan is het erg belangrijk om die verborgen "arduino15" map(pen) te verwijderen.

Kun je voor de zekerheid ook maar alle Arduino usb-serial drivers uninstallen ?

Download de nieuwste Arduino IDE. Unzip die of installeer die op de gewone C: drive.
Hou je sketch en je custom libraries gewoon waar ze horen, dat is "Documenten\Arduino".

Als dat allemaal gelukt is, dan geef ik het meer dan 50% kans dat het wel weer loopt :)
En voortaan niet meer je anti-virus uitzetten als er iets vreemds gebeurt. Wanneer er iets vreemds gebeurt, dan is de kans groter dat er een virus is :mrgreen:

Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor babbelkwebbel » 23 Nov 2017, 22:48

Heren,

bedankt voor het mee denken, eerst de configuratie van de laptop, is een schone windows 10 pro met office 2016, en Arduino er op versie 1.8.4 verder helemaal niets er is niet apart java geïnstalleerd.
Geheel is een maand geleden allemaal vers geïnstalleerd op de laptop.
Arduino mega is met een USB kabel verbonden, dus ook niets bijzonder op zich.
Zelf het vermoeden dat Arduino IDE iets op de achtergrond via de Wi-Fi verbinding doet met verifiëren dan wel uploaden, dus mij is het niet duidelijk in ieder geval.
Gezien ik op vakantie ben kan ik het niet testen met me laptop thuis, maar daar heb ik het nog nooit mee gemaakt!.
Tevens werk ik thuis op een vaste pc die ik speciaal voor Arduino gebruik, en daar ken ik het ook niet van.
Al met al erg vaag dit verschijnsel.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor nicoverduin » 23 Nov 2017, 23:03

De ide doet niets met wifi tenzij je nieuw boards gaat downloaden of updaten
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor Koepel » 23 Nov 2017, 23:19

Probeer eens de nieuwste versie van de Arduino IDE, en laat Windows een uitgebreide schijfcontrole doen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor shooter » 24 Nov 2017, 12:03

Het is heel normaal, dat als je de eerste keer een programma laat compileren dat het langer duurt, dat komt doordat alle bestanden door gezocht worden (die in de directory staan. Haal een stel van de libs weg en het gaat sneller (zet ze onbereikbaar voor arduino IDE)
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor nicoverduin » 24 Nov 2017, 14:10

Koepel schreef:Probeer eens de nieuwste versie van de Arduino IDE, en laat Windows een uitgebreide schijfcontrole doen.
Ik ga er vanuit dat er iets anders niet lekker zit. Ik werk al met de IDE's sinds 0.22 en nooit problemen gehad dat hij traag werd door de Wifi oid.
Voor hetzelfde geld is dat ding uren aan het updaten ..... Beetje vaag verhaal...
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor Koepel » 24 Nov 2017, 22:28

Ik heb dat wel eens gehad, en het is vele malen trager dan voor de eerste keer compileren. Helaas wist ik toen niet wat de oorzaak was en ik weet dat nog steeds niet. Misschien was dat een andere oorzaak dan wat babbelkwebbel heeft.

Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

Re: viriferen en uploaden van een sketch kost veel tijd

Berichtdoor babbelkwebbel » 24 Nov 2017, 22:33

Heren,

Het houd de gemoederen bezig, heb even Arduino ide 1.8.5 er op gezet maar geen verandering, verder doe ik niets meer aan de laptop, ben tenslotte op vakantie en als er iets crashed kan ik niks meer, als ik volgende week thuis ben eens kijken hoe het dan gaat en tevens even met een van de andere laptops proberen.

wordt vervolgd..

Groet
Erik,

Volgende

Terug naar Arduino IDE

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten