geen correcte waardes uit DHT22

Arduino shields
Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2017, 09:42

geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Kees Bongers » 20 Nov 2017, 13:23

Goedemiddag,

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van Arduino en Wemos, dus of het probleem waar ik tegenaan loop een kwestie van mijn onkunde is geen idee.

Situatie Wemos D1 mini icm. een DHT22 shield. Op de D1 draait een voorbeeld code van https://github.com/wemos/D1_mini_Examples.git.
Alles lijkt nu te functioneren maar ik krijg alleen geen correcte data binnen. => Humidity: 1.00% Temperature: 0.00 *C 32.00 *F Heat index: -3.92 *C 24.95 *F

Ik heb al van alles geprobeerd maar hier veranderd niks in. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Koepel » 20 Nov 2017, 13:43

Het is een hele vervelende bug: https://github.com/adafruit/DHT-sensor-library/issues/48
De WeMos gebruikt namelijk de Adafruit DHT library.

Door een bug onstaat er er kortsluiting op de "bus" (het data signaal) voor de DHT. Dat is dus niet zo best.

Het volgende probleem is dat Adafruit het niet corrigeert. Niemand weet wat te doen om de aandacht van Adafruit te krijgen.
Dus wie er er nu meer vervelend, de bug of Adafruit ?

De andere goede DHT library is deze: https://github.com/RobTillaart/Arduino/tree/master/libraries/DHTlib.
Het lijkt er op dat die alleen voor eenvoudige Arduino boards is, niet voor de WeMos D1 ?

De oplossing is eenvoudig: Koop een "echte" sensor, zoals de BME280 (of een andere van de Bosch sensors). Die DHT22 is erg onnauwkeurig voor de luchtvochtigheid.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor nicoverduin » 20 Nov 2017, 16:31

@Koepel,
Is dit niet wat achterhaalde info? Schijnt in de 2.0+ versies opgelost te zijn.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Koepel » 20 Nov 2017, 16:36

Versie 2.0 van wie ? Van de WeMos ? waar hebben zij dan de aangepaste Adafruit DHT library ? Ik kan er niets over vinden.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor nicoverduin » 20 Nov 2017, 16:47

Ik begreep verder down thepagina de Arduino versie van de IDE. 1.6.5 is al een paar jaar oud. Inmiddels zitten wel ruim een jaar op de 2+ versie voor de ESPxxxx varianten.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Koepel » 20 Nov 2017, 17:09

@nicoverduin O, okay. Er zaten dus bugs in de oude core voor de WeMos / ESP8266. Met versie 2.1.0 zijn die opgelost

Maar de WeMos gebruikt nog steeds de huidige DHT library van Adafruit, waar nog steeds die kortsluiting in zit en sommigen hebben daar nog steeds last van. De eenvoudige Arduino boards blazen met 40 mA over de kortsluiting heen, maar de ESP8266 kan dat natuurlijk niet.

Dus @KeesBongers heeft misschien een ander probleem omdat het nu meestal wel goed zou werken (ondanks de kortsluiting in de DHT library).

En ik kan dus nog steeds blijven doorgaan met ranten op Adafruit voor die kortsluting :evil:

Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2017, 09:42

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Kees Bongers » 20 Nov 2017, 21:57

Na de reactie gelezen te hebben heb ik de volgende Board en Bibliotheek versies getest:
ESP8266 board versie
2.1.0
2.2.0
2.3.0

Bibliotheek
SimpleDHT versie 1.0.6
Adafruit DHT versie 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3

Maar het resultaat blijft het zelfde.

Nu kan het misschien wel zijn dat de DHT22 minder nauwkeurig is, maar er moeten toch wel redelijk reële waardes uit kunnen komen.
Standaard word hij gevoed door de 3,3 volt uit de Wemos. zou het nog iets uit kunnen maken als ik hem met 5 volt voed?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Koepel » 20 Nov 2017, 22:24

Dat lijkt me niet handig, maar als ik er goed over na denk, dan kan het niets beschadigen (denk ik).
Bij 3.3V moet hij gewoon werken, dat mag het probleem niet zijn.
Ik zou een andere sensor proberen.

Heb je lange draden naar de DHT22 ? Ben je de pullup weerstand vergeten ?

Berichten: 3
Geregistreerd: 20 Nov 2017, 09:42

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Kees Bongers » 20 Nov 2017, 22:38

Koepel schreef:Dat lijkt me niet handig, maar als ik er goed over na denk, dan kan het niets beschadigen (denk ik).
Bij 3.3V moet hij gewoon werken, dat mag het probleem niet zijn.
Ik zou een andere sensor proberen.

Heb je lange draden naar de DHT22 ? Ben je de pullup weerstand vergeten ?


Lange draden kan het probleem niet zijn, het is een Wemos Shield en zit op een triple base geprikt. De solderingen heb ik ook al gecontroleerd.
op de Wemos DHT22 shield zit standaard een pull up weerstand.
Ik heb zo geen andere sensor liggen en zal er één moeten bestellen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: geen correcte waardes uit DHT22

Berichtdoor Koepel » 20 Nov 2017, 22:55

Tja, ik weet ook niets beters te verzinnen.
Je zou die fout in de Adafruit library er uit kunnen halen.
Je zou met een logic analyzer het data-signaal kunnen bekijken.
Je zou met een Arduino Uno de DHT22 kunnen testen.

Het is altijd handig om ergens een Arduino Uno te hebben liggen om te testen. Ze kosten minder dan 3 euro op AliExpress, maar kijk wel even dat er een polyfuse bij de USB 5V zit.

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten