newbie met lectuurvragen

Alles wat niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 11
Geregistreerd: 25 Okt 2017, 10:46

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor WVS » 26 Okt 2017, 16:55

Bedankt beiden voor de back-up!!
dit wordt enorm geapprecieerd!!
1) ik zal de vragen van Nico moeten doorspelen en hopen er een antwoord op te krijgen
2) kan ik zelf het Ram-gedeelte overbrengen naar Flash? of onbegonnen werk voor een newbie?
3) ik had zelf al het idee geopperd om commentaar bij te schrijven, gezien ik dit als advies vaak ben tegengekomen, maar lijkt me niet eenvoudig aangezien ik er nog niet echt kaas van gegeten heb. ik heb eigenlijk schrik om totaal verkeerd bezig te zijn qua becommentarieren. een kladblad zal misschien wonderen doen. én mss zou ik beter op zoek gaan in de buurt naar een compagnon, om mee te helpen en me te verbeteren??
4) het idee om de functies te gaan specifieren schrikt me nu wel af, omdat ik totaal geen kennis heb, en ik dit script gewoon in de schoot geworpen kreeg
5) hoe ik de adviezen van shooter ga toepassen is nog een groot vraagteken :p sequence veranderen naar een case... oeie hahaha dat wordt even tanden bijten :D

6) een kleine specificatie van de gebruikstoestand nu van het project (wrschnlk hebben jullie dat zelf wel al uitgedokterd door het script te lezen)
op de arduino heb ik een 12-standenpotentiometer. Die staat in verbinding ( op afstand via zenders) met 4 lampjes, genaamd a,b,c en d - met een bereik van 60-70 meter
lampje a,b en c hebben elk 4 standen beschikbaar waarin ik tijden ( in sec) kan fixeren. Lampje d heeft maar 3 standen, de 4e ( 12e vd potmeter dus) daarmee kan ik variabel de seconden aanpassen bij de voorgaande 11 standen.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor nicoverduin » 26 Okt 2017, 17:53

WVS schreef:Bedankt beiden voor de back-up!!
dit wordt enorm geapprecieerd!!
1) ik zal de vragen van Nico moeten doorspelen en hopen er een antwoord op te krijgen
2) kan ik zelf het Ram-gedeelte overbrengen naar Flash? of onbegonnen werk voor een newbie?
3) ik had zelf al het idee geopperd om commentaar bij te schrijven, gezien ik dit als advies vaak ben tegengekomen, maar lijkt me niet eenvoudig aangezien ik er nog niet echt kaas van gegeten heb. ik heb eigenlijk schrik om totaal verkeerd bezig te zijn qua becommentarieren. een kladblad zal misschien wonderen doen. én mss zou ik beter op zoek gaan in de buurt naar een compagnon, om mee te helpen en me te verbeteren??
4) het idee om de functies te gaan specifieren schrikt me nu wel af, omdat ik totaal geen kennis heb, en ik dit script gewoon in de schoot geworpen kreeg
5) hoe ik de adviezen van shooter ga toepassen is nog een groot vraagteken :p sequence veranderen naar een case... oeie hahaha dat wordt even tanden bijten :D

6) een kleine specificatie van de gebruikstoestand nu van het project (wrschnlk hebben jullie dat zelf wel al uitgedokterd door het script te lezen)
op de arduino heb ik een 12-standenpotentiometer. Die staat in verbinding ( op afstand via zenders) met 4 lampjes, genaamd a,b,c en d - met een bereik van 60-70 meter
lampje a,b en c hebben elk 4 standen beschikbaar waarin ik tijden ( in sec) kan fixeren. Lampje d heeft maar 3 standen, de 4e ( 12e vd potmeter dus) daarmee kan ik variabel de seconden aanpassen bij de voorgaande 11 standen.

Rome is ook niet in een dag gebouwd!!
Door commentaar toe te voegen leer je EN Arduino kennis want je zult veel moeten opzoeken EN hoe het programma in elkaar zit. Je zult mogelijk meerdere malen commentaar wijzigen omdat je het door krijgt. Dus maak je nog niet druk over functies ed. Eerst leren omgaan met de Arduino dan mooier maken.
Ad 2: Als je bijvoorbeeld
cpp code
Serial.println("Dit is een test");  // print tekst op de Seriele monitor


vervangt voor:

cpp code
Serial.println( F("Dit is een test"));  // print tekst op de Seriele monitor


Wordt "Dit is een test" opgeslagen in het flash geheugen. Waardoor je zomaar weer 15 bytes RAM tot je beschikking krijgt. En dan hebben we het niet eens gehad over efficiënter programmeren.

Maak je dus nog niet druk over het die functies die een bit (1 of 0 etc) zenden. Die komen pas aan het eind aan de beurt. Eerst leren lopen dan leren rennen :mrgreen:

Ad 6: Het is mij nog onduidelijk welke interface er gebruikt wordt voor die zenders / ontvangers. Daar zou je eens aan je hardware boer kunnen vragen wat voor zenders/ontvangers dit zijn en wat de specificaties zijn cq waar te downloaden.
De rest ziet er nu redelijk eenvoudig uit(lekker makkelijk als je al decennia in dit vak zit :mrgreen: :mrgreen: )
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 25 Okt 2017, 10:46

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor WVS » 26 Okt 2017, 18:13

ik heb eens navraag gedaan:
https://www.aliexpress.com/item/433MHz- ... 0.0.lAmDGx
dit is de link naar de zender en ontvangers.
wat ecnodes betreft, er is gewoon een en ander specifiek van het net geplukt om het project zo snel mogelijk te kunnen opstarten, namelijk het snel kunnen gebruiken van die lampjes op training.
er is absoluut geen 'verfijnde' aandacht besteed aan het script zelf of iets anders. gewoon snel een script samenflansen om te kunnen starten.
de verfijning en het verder opbouwen, ed zou in een volgend stadium gebeuren, maar... dit is nu dus in de koelkast beland...

Berichten: 11
Geregistreerd: 25 Okt 2017, 10:46

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor WVS » 26 Okt 2017, 18:21

ik heb de conrad-manual van arduino in mijn bezit, ik heb al onderdelen, behalve de arduino zelf, die zit nu in het reeds gebouwde systeem.
maar ik mag eerstdaags een ander ophalen, ik wacht op een seintje. dan kan het eerste testen beginnen. gewoon een proefje draaien.
ondertussen ga ik het script uitpluizen en bemerkingen opmaken. die ga ik dan ook proberen te overlopen met de hardware-man. zo om meer duidelijkheid te krijgen.
wie weet biedt zich ondertussen iemand aan om even over de schouder mee te lezen. Heb hier lokaal eens rondvraag gedaan...
voel me nu zo een nitwit hier thuis. het zou, voor mij althans, leuker zijn om iemand in de buurt te hebben waarmee ik samen kan ontdekken en 'discussieren'. ik blijf een vrouw natuurlijk hahahaha

Berichten: 11
Geregistreerd: 25 Okt 2017, 10:46

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor WVS » 26 Okt 2017, 19:13

het idee achter die lampjes is er gekomen door een eindwerk van mijn man. physical coach. hij baseerde zijn eindwerk op fitlight-trainingen.
om zijn ervaringen ook in praktijk te kunnen omzetten, hebben we het project van de lampjes op poten gezet.
het originele concept kost duizenden euro's en enkel gerenommeerde clubs willen die investering doen.
Dit is de reden dat we gestart zijn met het serieel laten oplichten van de lampjes om basisoefeningen te kunnen toepassen.
Nu zou het parallel-gedeelte aan bod komen, daarna het toepassen van xbee's ivm databeheer, om zo dan te eindigen in het persoonlijk bijhouden van prestaties via RFID.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor shooter » 26 Okt 2017, 23:14

waar void voorstaat zijn al functies, kijk hoe dit gedaan word en probeer het zelf met een klein stukje, net zolang tot het werkt, en hier kun je natuurlijk terecht. Hou het simpel, want dan kunnen wij je nog wel volgen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 25 Okt 2017, 10:46

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor WVS » 27 Okt 2017, 12:31

Bedankt Shooter!!!

Berichten: 11
Geregistreerd: 25 Okt 2017, 10:46

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor WVS » 30 Okt 2017, 09:45

heb nu al testend, met de instelling van de voorgeprogrammeerde lampjes, ondervonden dat als ik lampje 1 op bvb 10 sec zet, en de andere op 0 dat ze quasi met een fractie verschil bijna tegelijkertijd oplichten.
via de zender en de 4 ontvangers lijkt het mij onmogelijk ze wel tegelijkertijd te doen oplichten. ik begrijp wel dat de arduino lampje per lampje moet aansturen en daar zal het min-verschil inzitten. met de huidige opstelling en de huidige hardware, lijkt me/denk ik, zal hetgeen ik voor ogen had niet mogelijk zijn. Dus eerst maar eens kijken met de 'hardware'-persoon hoe we dit even aanpakken.
Tenzij we direct de grote stap naar de xbee's zetten, maar dan is dit even niet voor mij. ik heb het nu al moeilijk...
Bon, we zien wel waar de wind ons naartoe brengt :D
sowieso nogmaals bedankt voor jullie ondersteuning!!

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: newbie met lectuurvragen

Berichtdoor shooter » 30 Okt 2017, 18:21

ja hoor dat gaat wel, maar dan moet je het programma veranderen, dat er een algemeen aan commando is , en natuurlijk een algemeen uit.
dan stuur je dat commando naar je ontvangers en die zullen dan wel tegelijk aan gaan.
Bij DMX gebruiken ze daar een tijdsignaal voor, dus dan sturen ze eerst alle standen door en dan een clocksignaal die alles verzet. (kijk maar eens hoe die seriele buffers werken, nou ja die hebben dan wel een apart signaal lopen.
paul deelen
shooter@home.nl

Vorige

Terug naar Theekransje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten