Geeetech VS1053 speelt geen muziek

Arduino shields
Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Sep 2017, 13:56

Geeetech VS1053 speelt geen muziek

Berichtdoor oeters » 24 Sep 2017, 14:13

Hallo, ik heb een probleem met het MP3 shield van Geeetech (VS1053)
Gecombineerd met de UNO, probeer ik het voorbeeldbestand, een simpele player (File Player), te gebruiken.
Uploaden naar de UNO is gelukt, maar ik kan vervolgens via de seriële monitor waar de commando's worden gegeven, niet het gewenste MP3 bestand beluisteren.
Als test lukt het wel een voorgeprogrammeerd MIDI bestand te beluisteren.
Op de micro-SD (FAT32 geformatteerd) heb ik een MP3 bestand genaamd track001, en wanneer ik deze kies hoor ik wel heel even dat de player wil beginnen (ik hoor dus het begin van de track gedurende een fractie van een seconde) maar vervolgens gebeurt er niets. Verschillende MP3's geprobeerd...
In de seriële monitor staat ook keurig dat het bestand wordt afgespeeld...
Ik heb inmiddels gezocht op diverse Forums maar niets gevonden. Misschien komt dit iemand bekend voor?
Ik gebruik de library van de Sparkfun VS1053.
Please help? :roll:

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Geeetech VS1053 speelt geen muziek

Berichtdoor Koepel » 24 Sep 2017, 15:55

Hallo, welkom op dit forum.

Zou je wat meer links willen geven van wat je hebt ?
Is dit je VS1053 module ? https://www.geeetech.com/vs1053-mp3-breakout-board-sd-card-slot-p-611.html
Is dit de Sparkfun library die je gebruikt ? https://github.com/sparkfun/MP3_Player_Shield

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zie allerlei dingen die verkeerd zouden kunnen gaan.

Kun je zelf verschillende soorten MP3 bestanden maken ? Misschien kun je er wat van internet halen.

Heb je meerdere SD kaartjes ? Om er een aantal te proberen ? Het is goed mogelijk dat jouw SD kaartje niet compatible is en het nooit goed zal doen.
Gebruik bij voorkeur een wat ouder SD kaartje.
Formatteer het zoals hier beschreven: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=228201.0

Misschien kun je de software van Geetech zelf eens proberen.

Wanneer je iets wilt dat werkt, dan kun je het MP3 shield van Adafruit kopen (https://www.adafruit.com/product/1790) en de library van Adafruit gebruiken.

Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Sep 2017, 13:56

Re: Geeetech VS1053 speelt geen muziek

Berichtdoor oeters » 24 Sep 2017, 16:07

dank, Koepel!
Als antwoord op vraag 1 en 2: Ja.
Heb idd zelf al meerdere MP3's geprobeerd.
Het micro SD kaartje is idd enkele jaren oud, 8GB ruimte. Ik kan nog een andere proberen, heb ik nog niet gedaan.
Zal hem ook opnieuw formatteren..... dank voor de link.
Geformatteerd via het OS inderdaad.... denk je dat je het goed doet...
Had zelf ook het idee dat het met het lezen van de bestanden te maken zou kunnen hebben.
Software van Geeetech had ik als eerste geprobeerd, ook geen succes!
Het shield van Adafruit had ik ook gezien, maar vanwege de aanschaf van meerdere was het verschil al gauw groot....
Zal worden gebruikt voor spooktocht met meerdere "props"

Ik laat het weten als er verbeteringen zijn!

Berichten: 3
Geregistreerd: 24 Sep 2017, 13:56

Re: Geeetech VS1053 speelt geen muziek

Berichtdoor oeters » 24 Sep 2017, 22:20

Probleem is opgelost!
als eerste SDCard Formatter gebruikt om de microSD Card (fatsoenlijk) te formatteren. Daarna MP3's teruggezet en nieuwe poging ondernomen.
Helaas geen succes
Ondertussen de library van Adafruit nog geprobeerd, MET aangepaste pinbezetting, maar ook hier hetzelfde resultaat.
Nog een ander microSD card gevonden en deze geformatteerd, MP3's erop en wat blijkt....
HIJ DOET HET.
Blijkt dus achteraf dat niet de hard- of software de boosdoener was, maar zo'n stom microSD kaartje...
Koepel bedankt voor "pointing the right way..."

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Geeetech VS1053 speelt geen muziek

Berichtdoor Koepel » 25 Sep 2017, 00:05

Mooi :D
Dat een SD kaartje niet compatible is, dat kan gebeuren.

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten