Cruise control voor een motor (voor op de snelweg)

Hardware geleverd door Arduino
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Aug 2017, 19:26

Cruise control voor een motor (voor op de snelweg)

Berichtdoor Hans Lagerweij » 01 Aug 2017, 19:51

Ik zoek een manier om een cruise control voor een motorfiets te maken. De bestaan dus niet voor motoren.
Mijn motor is een 125cc Kymco Automaat (scooter model) Het ding rijdt ongeveer 110 km/u en dat betekent dat 50 rijden heel
erg moeilijk te doseren is.
Door de automaat rijdt hij met wind mee zó 70 en met tegenwind zakt dat meteen weer omlaag.

Het is bedoeling om iets te realiseren waarbij een je knop indrukt om het op dat moment geldende aantal omwentelingen
vast te leggen en de controller te laten bij regelen.

Ik denk aan een impuls teller via een magneet aan een spaak en een stappenmotor (12v) om de gaskabel te manipuleren.
Met als controller een Arduino.

Zou zoiets te realiseren zijn? Wie denkt er ook maar iets te kunnen bijdragen aan dit onderwerp, alles is welkom.

Ik hoor graag tips over; wat voor een model Arduino, hoe vindt ik de juiste invoer modules, wat voor software. Kortom alles welkom. :D :D

Hans

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Cruise control voor een motor (voor op de snelweg)

Berichtdoor shooter » 02 Aug 2017, 20:33

Ik vind het maar erg gevaarlijk, zeker bij lage snelheden, is het eigenlijk niet te doen.
wat wel zou kunnen is een maximum snelheid begrenzer, zoals in vrachtwagens te doen.gebruik een NANO en een stappenmotortje die je met een veer aan de gaskabel zet, dan voel je vanzelf meer weerstand als je te snel gaat. je teller eraan, zelf je software schrijvn (eventueel met mblock) en klaar.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Aug 2017, 19:26

Re: Cruise control voor een motor (voor op de snelweg)

Berichtdoor Hans Lagerweij » 01 Sep 2017, 14:00

shooter schreef:Ik vind het maar erg gevaarlijk, zeker bij lage snelheden, is het eigenlijk niet te doen.
wat wel zou kunnen is een maximum snelheid begrenzer, zoals in vrachtwagens te doen.gebruik een NANO en een stappenmotortje die je met een veer aan de gaskabel zet, dan voel je vanzelf meer weerstand als je te snel gaat. je teller eraan, zelf je software schrijvn (eventueel met mblock) en klaar.


Bedankt voor je reactie, maar dat is niet helemaal wat ik bedoel. Verder is dit type van snelheids-regelaar gewoon te koop, maar die zijn niet waterdicht en ik wil het zelf maken.

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten