Platform IO

Software die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Platform IO

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jun 2017, 11:22

Heeft een van jullie al eens gekeken naar PlatformIO? http://platformio.org/
lijkt interessant als je met meerdere type boards en processoren werkt. Ga er naar kijken, maar het zou handig zijn als er meerderen dat al eens gedaan hebben :mrgreen:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Platform IO

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jun 2017, 11:49

Eerste indruk: Niet verkeerd. Het is ff doorhebben hoe het werkt, maar daarna loopt het allemaal. Voor blink_without delay, maak je ff een project aan in eigen te selecteren folders. Maak de sketch aan en compileer alles (F9). Voor downloaden hoef je alleen de knop in te drukken. Hij zoekt zelf wel uit aan welke poort de Arduino hangt. 's kijken wat hij dan doet met 2 Arduino's eraan :)
Compiler compileert alleen wat gewijzigd is. En zo hoort het. Dit itt de standaard IDE ide alles elke keer opnieuw opbouwt en in een gods onmogelijke plek ergens in temp douwt
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Platform IO

Berichtdoor Koepel » 23 Jun 2017, 22:54

Toevallig had ik gisteren de Atmel Studio 7 geprobeerd, en deze heb ik nu ook geprobeerd.
Het biedt allebei voordelen om echt een "project" op te zetten.
Ze hebben niet de groene mist die Arduino om een microcontroller hangt om het zogenaamd minder technisch te maken (tenminste, dat is wat ze bij Arduino denken). Arduino is helaas niet opgezet door mensen uit de praktijk.

De Atmel studio draait alleen onder Windows, die valt voor mij af.

Bij PlatformIO valt me op dat alle default instellingen nu net niet zijn zoals ik het graag wil. Blijkbaar zijn de ontwikkelaars van PlatformIO tegengesteld aan mij. Gelukkig is alles aan te passen.
Het zou heel mooi zijn als ik HTML en Arduino en scripts in dezelfde ontwikkelomgeving zou kunnen doen.

Wat me tegen staat is dat PlatformIO blijft zeuren dat ik moet inloggen en dat ze geld vragen zodra het leuk begint te worden.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Platform IO

Berichtdoor nicoverduin » 23 Jun 2017, 23:19

Ach ik heb altijd eclipse nog :) En die werkt nog prima (eveneens voor de ESP's, Atmels, STM32's). En die is gratis.
Atmel studio al meerdere malen getest, maar die limiteert weer omdat er nu eenmaal meer is in deze wereld dan alleen Atmel
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Jun 2018, 20:22

Re: Platform IO

Berichtdoor Edje » 27 Jun 2018, 21:23

Hoi,

Ik gebruik Platformio al jaren tot volle tevredenheid. Platformio is niets meer dan een add-on op de ATOM IDE van Github en daarmee dus ook geschikt voor andere 'talen' dan allen Arduino. Ik gebruik Atom voor PHP, Python en via Platformio voor de Arduino.
Dat kan allemaal door elkaar heen, en doordat je met projecten werkt kun je ook aan meerdere stukken code in verschillende projecten tegelijk werken. Ideaal voor iemand als ik (met een kleine aandachtsboog :D )
Ik ben momenteel bezig met een experiment waarbij ik een Arduino Mega, 2 Nano's en een Uno gebruik. Ik kan alles door elkaar heen bewerken. Uploaden van een project is ook een eitje. Ik koppel de juiste Arduino aan de PC en druk op een knop. Platformio zoekt wel uit of ik de juiste Arduino (platform) aan de PC heb hangen of niet en op welke poort hij zit. Probeer dat maar ens met de Arduino IDE :twisted: .

De enige keer dat hij bij mij om een login vraagt is als ik de Debugger wil gebruiken. Voor de rest kun je die login meldingen (na aandringen van de community) gewoon uitzetten.

Ik vind het ideaal, maar een groot deel hangt af van persoonlijke voorkeuren en/of gewenning denk ik.

Grtz,
Ed.

Terug naar Overige Software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten