vraag over Rad van Fortuin sensoren

Hardware geleverd door Arduino
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor Koepel » 26 Apr 2017, 10:10

Laatste ingeving:
Een Arduino met accelerometer en batterij en bluetooth. Alles op het wiel gemonteerd. Bij het aanzetten het wiel (heel nauwkeurig) op een beginpositie zetten, zodat de Arduino een referentie heeft.
Bijvoorbeeld dit: https://www.adafruit.com/product/3406, met een accu en een accelerometer.

Advertisement

Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 26 Apr 2017, 12:43

Ik snap wat je bedoelt met de zwart witte vlakken inderdaad.
Bedankt voor de heldere foto!
Is zeker een goede optie om het op die manier te proberen mocht ik er ooit aan beginnen.

Met de bluetooth module ben alleen wel bang dat het nu erg kostbaar gaat worden.
Een Arduino, MP3 shield, Een Bluetooth module, een accu, een accelerometer en een sensor die de witte en zwarte vlakken meet. En dat ook programmeren terwijl ik geen wizkit ben.

Ik ben wel blij met alle ingevingen en wil jullie 2 daar hartelijk voor bedanken.
Misschien doe ik het projectje wel een keer voor de lol en neem ik er de tijd voor. Zo leer ik ook hoe ik zo'n 'relatief complex' project in elkaar zet en kan ik het als Interaction Designer op me CV zetten.
En mocht het me ooit lukken zal het me ook nog eens een groot genoegen geven :lol:

Hier nog een andere ingeving van een ander forum:
"I would print out a disc for the back with stripey lines. Then put a QRE113 optical sensor looking at the disc. Probably add a second sensor which only has one black line per rotation - this sets the zero point. Then a third sensor only slightly offset from the first to make a quadrature encoder.

Make many more lines than there are possible stops on the wheel. Then you can detect several transitions per stop. When you see it reverse direction when it bounces off the final stop, you can declare the wheel stopped."

Komt overeen met julle zwat-witte vlakken idee

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor baco1978 » 26 Apr 2017, 13:53

grappig dat iemand anders ook met zo'n soortgelijk idee aan kwam zetten.
ik zie dat er al aardig op door gediscussieerd is :)

wat trouwens ook wel handig is om te weten, hoeveel vlakken je RvF heeft

voor bijvoorbeeld 32 vakken op je rad, dan kan je al af met met de binnenste 5 ringen, dat maakt het geheel al een stuk eenvoudiger
(en doe je een ring extra dan heb je 64 vlakken)

als sensor module, zou je zoiets kunnen gebruiken
https://www.bitsandparts.eu/Lijnvolgers-Lijnsensors/Infrarood-IR-reflectie-sensor-(Lijnvolger)-digitaal-Pololu-QTR-8RC/p109739
de outputs van deze module sluit je op je arduino aan

Het is minder complex dan dat het lijkt, de posities bepaal je met behulp van IF vergelijking

Binnenring - 16 8 4 2 1 - buitenring

waarbij de binnen ring waarde 16 geeft en de de buitenring (ring 5 dus) waarde 1 heeft
je telt daarna de waardes van de desbetreffende ringen op en je weet op welke positie de schijf staat.

heb je heb je 6 ringen, dan is de binnen ring 32 en de andere waardes komen daarna.

hopelijk kan je hier wat mee :)
Met vriendelijke groet Arjan

Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 26 Apr 2017, 16:14

Ik had een ingeving en dacht ik google even op 'wheel of fortune arduino'.
Er zitten hele leuke (maar wel nog complexere) projecten tussen:
Porject: https://create.arduino.cc/projecthub/ia ... une-2fbfa9
Video: https://youtu.be/hRO-gj9PnLA

Berichten: 8
Geregistreerd: 25 Apr 2017, 23:25

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor richie » 26 Apr 2017, 16:33

Ik ben ook nog op een ander idee gekomen.

Het gaat over het 3 hoekje bovenaan het rad, die het geratel veroorzaakt van een rad en zorgt dat hij in snelheid mindert en uiteindelijk het rad tot stilstand brengt.
Die zou misschien ook kunnen fungeren als een verbinding die tot stand komt (als het waren als een button) door het driehoekje van ijzer te maken met een veertje eraan, heeft die wel ruimte om het rad te laten draaien.

Maar dan zie ik wel een ander probleem. hij kan verbinding maken en aan de ene kant of de andere kant van de verbinding belanden.
Dan is het zwart witte vlak idee beter

Gebruikers-avatar
Berichten: 210
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 10:03
Woonplaats: Katwijk ZH

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor baco1978 » 26 Apr 2017, 20:22

ik ben benieuwd wat je opzet gaat worden.
je kan iig alvast beginnen met een basis model voor het rad zelf, daar zal ook nog wel even het 1 en ander aan tijd in gaan zitten
Met vriendelijke groet Arjan

Gebruikers-avatar
Berichten: 118
Geregistreerd: 01 Okt 2015, 11:54
Woonplaats: Castricum

Re: vraag over Rad van Fortuin sensoren

Berichtdoor FonzieBonzo » 27 Apr 2017, 08:05

Bij alle bovenstaande oplossingen moet denk ik ook rekening worden gehouden met dat het Rad twee kanten op mag/kan draaien
waarbij de aanwijzer-uitkomst kan afwijken van de stand van het rad. Je weet wel als je op het puntje van je stoel zit of de aanwijzer
nog genoeg snelheid heeft om op "alles verloren" te gaan staan. Je zult dan een verschil van een aantal graden hebben afhankelijk van hoe om er aan het rad een slinger word gegeven en deze moet je ook meten en mee berekenen.

Ik zou een potmeter op de aanwijzer aansluiten en deze met een analoge port van de Arduino uitlezen.
Zo weet je de stand van de pijl als het rad stil staat, kun je aan het verloop van potmeter zien welke kant het rad is opgedraaid en hoef je alleen het aantal verlopen van de potmeter te tellen om te weten welke eindstand het rad heeft.

Als ijkpunt kun je het rad/systeem altijd in een bepaalde stand laten opstarten.


Gr,
Fonzie

Vorige

Terug naar Arduino hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten