Arduino Leonardo Eth Upload probleem

Arduino specifieke Software
Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Mrt 2017, 16:28

Arduino Leonardo Eth Upload probleem

Berichtdoor DreArduino » 20 Apr 2017, 18:11

Ik heb een Arduino Leonardo Eth Het uploaden van een sketch lukt niet De poort klopt en toch is het bericht: kan de poort niet openen..
Op dit board staat al een sketch die er met een andere laptop opgezet is... de Serial Monitor werkt wel via deze poort. ( met het vorige programma ), dus aan de kabel ligt het niet...
Met dezelfde IDE werken andere boards wel ( Uno en Yun ). Enkel de Leonardo wil niet uploaden.

Iemand een idee ???

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Leonardo Eth Upload probleem

Berichtdoor Koepel » 20 Apr 2017, 21:04

Iets met drivers en bootloader, denk ik.

Weet je zeker dat de Leonardo Eth op dit moment iets naar de seriele poort stuurt en dat kun je zien ? Ik begrijp namelijk je opmerking niet "met het vorige programma". Het gaat me om dit moment. Misschien is de bootloader corrupt geraakt.

Zit er een bootloader in de Leonardo, of heeft iemand een programmer gebruikt om er code in te branden ?
Zit er een sketch in die constant (te) veel naar de seriele poort stuurt ? Dat kan het resetten blokkeren.
Heb je de nieuwste Arduino IDE 1.8.2 ?
Zitten er nog oude drivers op je computer ? Dan bij Programma's alle drivers die iets met usb en serial doen verwijderen. En dan de Arduino IDE opnieuw installeren. Of de drivers in de "drivers" folders installeren.

Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Mrt 2017, 16:28

Re: Arduino Leonardo Eth Upload probleem

Berichtdoor DreArduino » 21 Apr 2017, 10:35

Koepel,
Het zit zo: In dit board zit nog een programma dat er met een andere laptop ingeprogrameerd is.Dit programma kan ik dus zien via de seriele monitor... De usb kabel, de IDE zijn dus in orde. Ik krijg ook een poort toegewezen en kan de boardinfo zien. alleen krijg ik bij oploaden het bericht: "port busy"( en dit enkel bij dit board, de Leonardo Eth, andere boards bijv Uno en Yun kan ik wel uploaden... )

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Leonardo Eth Upload probleem

Berichtdoor Koepel » 21 Apr 2017, 13:17

Dan blijven er nog drie van mijn vragen over.

Berichten: 12
Geregistreerd: 24 Mrt 2017, 16:28

Re: Arduino Leonardo Eth Upload probleem

Berichtdoor DreArduino » 21 Apr 2017, 13:59

Koepel,
Zoals ik zei; Het board werkte met de vorige laptop( en werkt nog want het programma dat er in zit werkt ), dus de bootloader zal er wel inzitten. De IDE is inderdaad de 1.8.02 en er zijn geen andere drivers aanwezig

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Leonardo Eth Upload probleem

Berichtdoor Koepel » 21 Apr 2017, 16:31

Hmmm, dan is het lastig.
Toch is me iets niet helemaal duidelijk. Als je de Leonardo Eth aan de computer verbindt, komt er dan iets binnen op de seriële monitor ? Hoeveel data is dat ?

Dat iets eerder wel gewoon werkte of dat een USB kabel het altijd goed heeft gedaan, dat soort dingen zeggen me niets. Het gaat er om waarom het nu niet werkt.
Lees eens de alinea over mijn stagetijd: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=1999#p14686.

De bootloader zou corrupt geraakt kunnen zijn.
De sketch zou iets verkeerds kunnen doen met de seriële poort. Ik heb wel eens een verkeerde sketch in een Leonardo gehad, waardoor ik er niet meer bij kon. Alhoewel de bootloader goed was, heb ik de bootloader opnieuw moeten branden om de sketch uit te schakelen.
De Leonardo Eth zou een stroompiek nodig kunnen hebben, en de USB kabel zou daarvoor te zwak kunnen zijn.
Het USB gedeelte van de Leonardo Eth zou half stuk kunnen zijn. De ATmega chips gaan niet meteen in rook op, het is mogelijk dat een deel van de chip stuk is.
Een driver probleem op de computer is ook nog steeds mogelijk.

Dus ik denk aan het volgende als oplossing:
1 ) Haal alles los dat aan het board verbonden is.
2 ) Probeer het eens op een andere computer met een andere USB kabel.
3 ) Zet in de voorkeuren de uitgebreide uitvoer voor het uploaden aan. Kijk waar het mis gaat, en druk op de reset knop van het Arduino board vóór dat moment. Bij sommige bootloaders is het nodig om twee keer op reset te drukken.
4 ) Als die Leonardo Eth belangrijk is voor je project, koop dan alvast een nieuwe.
5 ) Probeer de bootloader eens opnieuw te branden met een programmer (of een Arduino Uno als programmer).

Weet je dat dit vaker voorkomt ? Iemand heeft een Arduino board van iemand anders gekregen die het niet doet. Wanneer dat geen gevorderde Arduino nerd is, dan is het mogelijk dat diegene er iets raars mee heeft gedaan waardoor het niet meer werkt. Bijvoorbeeld een niet-standaard bootloader of zo iets.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten