uno met cnc shield

Arduino shields
Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

uno met cnc shield

Berichtdoor Kamh » 07 Apr 2017, 17:41

Beste Arduino fans,
Sinds kort ook in bezit van Uno R3 en druk aan het uitproberen. Ledje knipperen, stoplichtje maken en zelfs zojuist een oude lcd aan de praat gekregen. Werkt erg leuk maar vooral..... het wil werken !!! Nu wil ik richting het eind doel komen door steppermotoren aan te gaan sturen. Diverse progjes gevonden maar die willen niet werken. De Uno moet de A4988 driver expansion board gaan aansturen. Wie weet waar ik de juiste software hiervoor kan vinden ??? En hoe kan ik de Cnc printer dan aansturen vanuit de computer ?? Kan geen cnc printer vinden in de lijst. Nu werk ik met win10 en dat wil nog wel eens problemen geven. Wie kan mijn adviseren hoe of wat??
uno.jpg
uno.jpg (10.17 KiB) 11665 keer bekeken


Vr.grtz
Kees

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor nicoverduin » 07 Apr 2017, 20:11

Windows 10 heeft op zich niets te maken met het omzetten van een sketch naar processor code. Wel hebben sommigen problemen met:
a) de IDE installatie
b) de juiste driver installeren. Dit komt door de verschillende USB chips op die bordjes
Enne dit al gezien? http://blog.protoneer.co.nz/arduino-cnc ... /#FirstRun
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor Kamh » 07 Apr 2017, 21:26

Hallo Nico,
Juist dat bedoel ik met win10 problemen. Sommige dingen werken niet meer onder win10 door driver problemen.
IDE installatie werkt bijv niet met seriele monitor boven de 9600. Na veel gepruts gevonden en de Uno geeft nu reactie.
Had net zoiets van zyl???? gevonden, ook uitgebreid. Ga die van protoneer eens doorspitten. Kan de steppermotor nog niet testen want de voedingprint is nog niet binnen. Voor €5 kun je amper zelf iets bouwen hiervoor. 0-30Volt regelbaar 6amp. Voeding van 30Volt 10 Amp is net binnen maar de stepper vraag 12 volt. Als e.e.a. werkt gaat er een grotere stepper op die 24V 3Amp is. Maar eerst beginnen bij het begin, ding laten tekenen dan later pas cnc werk. :-)
Ik ga die site even uitpluizen, bedankt voor je tip.
grtz Kees

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor Koepel » 08 Apr 2017, 05:37

Een "kale" Windows 10 met de Arduino IDE zou goed moeten werken.
Had je eerder Arduino IDE 1.6.9 of ouder geïnstalleerd ? Dan Arduino in de Program Files verwijderen en de verborgen arduino15 mappen verwijderen en alle seriele drivers verwijderen.
Heb je Java geinstalleerd ? Dan dat graag verwijderen.

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor Kamh » 08 Apr 2017, 20:21

Hallo Koepel,

Java heb ik nodig voor software for PCB ontwerp, kan die dus niet eruit gooien. Maar de IDE werkt naar behoren alleen op 9600, hoger dan werkt de seriele monitor niet. Kan de software zonder problemen in de Uno krijgen en veel test prog's die ik vond op internet werken prima. Heb met Xloader de CNC software die ik in hex vond erin gezet, ging foutloos. Doe ik het met de grbl 1.1 is er een compiler error die ik dit met grbl 0.9 is er geen fout. Vermoed dus dat hij werkt maar kan dit niet testen want kan de grbl-UNO niet als printer vinden in de windows. Denk dat deze niet door Win herkend wordt. De Uno zit op com5 volgens arduino 1.8.2-windows. Hij moet dus vindbaar zijn maar hoe ??

Repetier kan hem niet vinden op com5.

Vr.grtz
Kees

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor Koepel » 09 Apr 2017, 17:53

Van Repetier en grbl weet ik helaas niets :( Ik weet dus ook niet of je cnc project eigenlijk wel mogelijk is.

Dat de seriële monitor van de Arduino IDE alleen op 9600 werkt, dat is vreemd.
Het is nodig om zowel in de sketch als in de seriële monitor de baudrate te zetten, dan weet je neem ik aan ?
De upload snelheid is hoger dan 9600, dus een hogere baudrate werkt wel. Dat maakt het nog vreemder.
Kun je alle seriële drivers verwijderen ? Die staan gewoon bij de geïnstalleerde software. En dan de juiste opnieuw installeren ?
De seriële poort van de Arduino IDE werkt met Java, dus daar zit misschien het probleem. In het verleden werd de Java rxtx library gebruikt, en dat gaf veel problemen. Heb je de nieuwste Java ?
Heb je in het verleden een Arduino IDE 1.6.9 of ouder of dingen van Arduino.org geïnstalleerd ?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor shooter » 09 Apr 2017, 21:15

je zult nog wel meer versieproblemen tegenkomen, dus gewoon doorpuzzelen.

Als je grote steppers gaat gebruiken zul je ook grotere drivers nodig hebben want die a4988 is te klein.
En wellicht een PC met W7 gebruiken,
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor Kamh » 10 Apr 2017, 22:31

Hallo,

Na veel gezoek en geprobeer gevonden wat nodig was. De grbl 1.1 wil niet werken, de grbl 0.9 werkt wel. Vond veel code die nog gecompileerd moest worden maar uiteindelijk ook een HEX gevonden. Met Adruino in de UNO gezet.... werkt niet. Uiteindelijk met Xloader gedaan en..... werkt !!! Stuur ik nu code aan de Uno toe reageren de led's en kan nu ook via de seriele monitor uitlezen wat er gebeurd. De G-code vliegt over het scherm :-)
Ook vreemd, repetier kon de Uno niet zien. Na install van JCNC progje werd repetier denk ik jalours :-), leest hem nu zonder problemen. Zal wel weer zo'n verrekte driver zijn ;-(.
Nu de cnc-board er opgezet en drivers erin. Alleen die verrekte pinnetjes, zijn daar stekkertjes voor te koop en hoe heten die dingen ? probeer het nu met breadboard-touwtjes maar dat is niet echt betrouwbaar.

Wie weet dit : heb een oudere hobbycnc pro kaart liggen met de step/dir op een LPT of Com plug. Kan die door de Uno aangestuurd worden ?? heb getest maar er wil maar 1 stepper tegelijk actief zijn. Las iets over sync-problemen die dit zou geven. Iemand een oplossing. Ja, een oude PC maar nog eentje erbij op tafel wordt erg vol ;-) De andere (2) PC's hebben ook al geen parallel poort meer jammer genoeg.

Vr.grtz
Kees

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: uno met cnc shield

Berichtdoor Kamh » 18 Apr 2017, 19:39

Hallo,

Tot nu toe doet de Uno wat hij moet doen. Heb andere steppers besteld want degene die ik heb liggen vragen 2,2Amp en dat is te hoog voor de drijvers. Even afwachten nu dus.

Ook de stekkertjesstrips op de UNO heb ik gevonden : Dupont heten die, meteen een klein probeer setje besteld in CH voor heel weinig. Ook daar is het nu dus op wachten, geeft niets want hobby mag tijd kosten :-)

Stuur ik code toe aan de UNO zie ik in gbrl-programma de x,y,z code veranderen en de ledjes op de UNO knipperen zodra ik de endswitch kortsluit kan ik hem op de uitgangspositie simuleren daarna gaat hij schijnbaar aan het werk. Het moet dus werken nu. Zodra ik een printje op plaatje heb gemaakt zal ik een plaatje hiervan posten.

grtz
Kees

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

grbl met 1.1 !!!

Berichtdoor Kamh » 16 Mei 2017, 16:14

Hallo,
Waren problemen met grbl onder win10 met de grbrl 1.1 versie. Werkte perfect onder de 0.9 maar kon niet boven de 9600 komen dan liep de zaak fout. Werkt nu onder grbl 1.1 EN met 11500 !!! De truc is het niet gebruiken van de adruino ide maar Xloader !!! Nu werkt de grbl shield met 11500 EN de 1.1 versie dus kan nu ook laser ondersteunen vermoedelijk. Dat kan de 0.9 versie nog niet.

Grtz
Kees

Volgende

Terug naar Shields

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten