Nection/Arduino connectie.

Projecten die niet passen in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 19 Mrt 2017, 15:21

nicoverduin schreef:
benvo schreef:Hallo Koepel en Nico,

Laat ik eerst even vertellen wat ik op dit moment wil; in de enhanced versie zit een ingebouwde klok die nu de tijd aangeeft van weleer toen het programma geplaatst is. In mijn Editor zie ik een scherm met een klok die wel de juiste tijd, datum en jaar aangeeft. Eigenlijk wil ik dus graag mijn Nextion met de editor synchroniseren.

Nou dat gaat niet echt lukken omdat de editor eerst een .HMI bestand omzet in een tft bestand in een speciale folder wordt gezet (via het menu te bereiken). Dat bestand wordt op een SD kaart gezet en kan worden ingeladen in de Nextion (ff de VCC eraf en er weer op).

benvo schreef:Jullie hebben gelijk, ik heb geen USB-serial kabel/module. Bij het scherm zat een klein printje waar ik middels een USB-micro kabel een VCC/GND aansluiting kan maken. De Tx en Rx zittten aangesloten op mijn Mega Serial 2.
Maar inmiddels begrijp ik dus wat er niet goed gaat. Eigenlijk ook dom van me, dit kán inderdaad niet zo werken. Ik zal een USB-TTL kabel, of een USB naar serieel converter kopen. En dan, gewoon verder experimenteren. Het duurde ook even voordat ik uitdokterde hoe ik iets op een SD card kreeg maar ook dat lukte wel tenslotte.

In principe kun je alles via de SD kaart doen. Dus er is nu niets wat je tegenhoudt om een .tft in het scherm te laden. Let wel dat het formaat dat in de tft staat ook het formaat van het scherm is. Ander komt hij er niet uit.

benvo schreef:Overigens: ik kan ook niet uploaden. De voorbeelden die in de library's staan worden ook niet opgepakt. Ook al heb ik het hele ITEADLIB_Arduino_Nextion-master bestand in mijn Arduino staan. Dit naar aanleiding van de opmerking van Nico.

Probeer je een .hmi te uploaden of een tft. Overigens dit al eens bekeken: https://www.itead.cc/blog/nextion-tutor ... no-library


De link die jij aangaf had ik nog niet gezien maar is interessant! Zelf heb ik deze gelezen; http://support.iteadstudio.com/support/ ... 1000065323

Het werken via een SD card gaat prima, ik kan mijn eigen ideeën aardig voor elkaar krijgen. Mijn in Inkscape gemaakt scalen kan ik plaatsen en via de editor van een wijzer voorzien. Eigenwijs als ik ben vind ik die er niet mooi (genoeg) uitzien. Zelf heb ik mooiere wijzers getekend maar of ik die ook kan laten werken, daar ben ik nog niet achter. Ik heb dus nog uitzoekwerk genoeg!

Afbeelding

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 19 Mrt 2017, 15:35

Uhm... die aansluiting heb je niet, want je zit nog steeds beiden dingen een beetje half te doen.

Het is echt nodig om een keuze te maken: https://youtu.be/zE7PKRjrid4?t=1m16s

Wil je de computer verbinden met het display ? Dan kun je de usb-serial van het Arduino Mega board gebruiken. Er zit op de Arduino Mega namelijk ook een usb-serial converter.
Zet een lege sketch in de Arduino Mega, zoals ik liet zien in mijn eerste reactie. Kun je daarna bevestigen dat je een lege sketch er in hebt gezet, en kun je die sketch laten zien als bewijs ? Ik heb dat echt nodig om jouw lege sketch te zien, want als het niet werkt dan is het waarschijnlijk geen lege sketch.

Je kunt dat kleine printje gebruiken om het display te voorzien van power via een USB poort. Het display is volgens mij 500mA, dus het is op de grens.
Verbindt de Arduino Mega met de computer via een andere USB poort.
Verbindt de gele draad van het Nextion scherm met pin 0 van de Arduino Mega.
Verbindt de blauwe draad van het Nextion scherm met pin 1.
Verbindt de GND van de Arduino Mega met de GND van het display.

Probeer daarna iets te uploaden met de Nextion Editor. Kies de juist COM poort. De Nextion Editor probeert stapsgewijs om 115200 baud in te stellen. Eventueel kun je zelf een baudrate instellen, dan gaat hij niet hoger dan dat.
Als dat werkt, dan kun je misschien dat calibratie programmaatje eens proberen.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 19 Mrt 2017, 17:57

Koepel, succes!

De omschakeling op mijn Mega van resp. pin 17 (Rx2) naar pin0(Rx0) en Pin 16(Tx2) naar Pin 1(Tx1) deed het. Daardoor kreeg ik, voor het eerst verbinding. Na wat zoeken vond ik ook hoe ik mijn (ingebouwde) klok "gelijk" kon zetten.
E.e.a. werkte trouwens niet met versie 0,43 Nextion Editor hoewel dit wel als nieuwste versie aangegeven wordt. Als alles aangesloten is volgens jouw advies blijven de teksten in de editor grijs. Het scherm wordt dan niet gezien. Mede een oorzaak voor mijn zoekwerk. Gebruik ik de demozip waarvan de URL hieronder staat kan ik iets doen. Ik ga verder zoeken hoe e.e.a. nu precies zit.

https://www.itead.cc/wiki/File:Enhanced ... 2_Demo.zip

Overigens: Al eerder had ik alles aangesloten zoals je in je eerste bericht vermeldde. Ook met een lege sketch zoals je ook uitprintte. Dat .e.e.a. niet werkte had dus te maken als gezegd met de Pin wijzigingen én de Editor. En dat laatste bevreemd me...

Dank je wel, Koepel.

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 19 Mrt 2017, 18:35

Bij mij werkt dat, ook met Nextion Editor 0.43.
Wanneer het uploaden met versie 0.43 werkt, dan zal het uitproberen via de Nextion Editor ook wel werken neem ik aan. Was er niet ergens een "connect" knopje of zo ?
Dat klok-calibratie-programmaatje heb ik niet uitgeprobeerd. Ik gebruik linux en ik heb geen 'enhanced' versie.
Als je er genoeg van hebt, dan wordt het tijd om het display vanuit de Arduino te besturen.


Wanneer je het display met de Arduino wilt gaan besturen, dan is het:
Blauwe draad op pin 17.
Gele draad op pin 16.

Bij de Arduino Mega heet die poort 'Serial2', zoals je hier kunt lezen: https://www.arduino.cc/en/reference/serial
Dus dan is dit nodig:
Code: Alles selecteren
#define nexSerial Serial2
En niet "Serial 2".

Je kunt vanuit de Arduino eens proberen de achtergrondverlichting te laten knipperen:
Code: Alles selecteren
#include <Nextion.h>

void setup()
{
  nexInit();
}

void loop()
{
  sendCommand("dim=10");
  delay(1000);
  sendCommand("dim=100");
  delay(1000);
}

Als dat werkt, dan werkt alles. Daarna kun je de ITEAD Nextion library gaan gebruiken.

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 20 Mrt 2017, 14:58

Hallo allemaal:

Nu heb ik mijn Nextion met een USB-serial converter verbonden met mijn computer.

5V rood aan 5V
Tx blauw aan Tx
Rx geel aan Rx
GND zwart aan GND

Een verbinding met de Editor lukt niet. Ik heb een paar foto's voor de duidelijkheid toegevoegd. Het lijkt me dat ik met zo'n verbinding toch niet veel fout kan doen? Ook heb ik een plaatje meegezonden om te laten zien wat het plan is v.w.b. mijn meters. Waarbij ik vertel dat de pointers van Nextion niet mijn voorkeur hebben, ik probeer uit te zoeken of ik mijn eigen getekende naalden kan gebruiken. Graag hoor ik hoe jullie hierover denken?

Groet,
Ben.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 20 Mrt 2017, 15:09

Heb je een link naar waar je die usb-serial converter hebt gekocht ?
Probeer eens om RX en TX te verwisselen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mrt 2017, 16:02

Je kan die pijl niet wijzigen. Nog net de dikte aanpassen en verder niet. De aansturing hiervoor zit in de firmware. Dus de .tft file die geflashed wordt in de chip van het scherm. dus zolang dat niet wordt ondersteund door de fabrikant zal je ook niets vinden in de editor hierover. En vergis je niet. De berekeningen zijn best complex omdat je voor elk punt van zo'n wijzer de berekeningen moet maken ipv een lijn van een bepaalde dikte trekken onder een bepaalde hoek.

Overigens dat er meer kan blijkt hier wel uit....
http://support.iteadstudio.com/support/ ... rl_locale=

Zonder meer een uitstekend forum voor Nextion gebruikers. Patrick Martin en Gerry Kropf zijn 2 mensen die die dingen tot in den treure beheersen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 340
Geregistreerd: 23 Okt 2016, 20:29

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor benvo » 20 Mrt 2017, 17:07

Koepel schreef:Heb je een link naar waar je die usb-serial converter hebt gekocht ?
Probeer eens om RX en TX te verwisselen.



En weer heb jij het bij het rechte eind, Koepel. De RX en TX heb ik gewisseld. Ik vind dat razend knap! Het werkt dus zo. Blijf ik toch zitten met de vraag, raar dat dit zo is...
Oh ja, ik kocht het ding bij Eproto, Nijverdal. http://www.eproto.nl/index.php

@ Nico,

Ik vond ook nog deze site. Deze man "plakt" verschillende plaatjes aan elkaar, zo lijkt het, met verschillende wijzerstanden op elk plaatje. Wel met wijzers die niet van de Nextion software komen.
http://support.iteadstudio.com/support/ ... 1000000994

Dank jullie wel voor de reacties, zonder die hulp....

Groet,
Ben.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor Koepel » 20 Mrt 2017, 17:25

@niceverduin, in die link staan bijzondere wijzers maar de makers blijven 4 pagina's lang weigeren om te zeggen hoe ze het doen. Wat een rare mentaliteit is dat.

benvo wil van die superstrakke mooie naalden, en ik zou een steampunk wijzer willen maken.

Ik weet een paar manieren:
Een gif bestand helemaal uitsplitsen naar aparte plaatjes en dan het juiste plaatje plaatsen. Er is geen transparantie, maar het vorige plaatje verdwijnt als een nieuw plaatje wordt gekozen.
Of de commando's voor het tekenen van lijnen, blokken en cirkels gebruiken. Vanuit de Arduino is dat niet zo snel, maar binnen de Nextion Editor de commando's invoeren gaat een stuk sneller. Ik weet niet de juiste manier om de vorige weg te halen, en misschien gaat dat knipperen.

Meer weet ik niet.
Het tekenen van lijnen vanuit de Arduino gebruik ik al. Dat teken ik dus bovenop wat ik met de Nextion Editor maakte.
Dat levert soms problemen op. Als je dit probeert dan zie je dat de streepjes niet aansluiten: http://www.arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=2394#p18166.

Dan maar een gif bestand maken met honderden plaatjes ? Met http://www.imagemagick.org/ en een script zou dat automatisch kunnen.
In dat geval wordt de Nextion Gauge niet meer gebruikt, en zit je dus ook niet meer vast aan de 360 graden met stapjes van 1 graad.

@benvo, het Nextion display kan met 3.3V en 5V RX en TX signalen werken. Dus je mag een jumper zetten op VCC en 3.3V. Dan blijft de 5V vrij voor het display.
Nu het tempo er in houden 8-) en kun je proberen de achtergrond te laten knipperen vanuit de Arduino zoals ik eerder schreef.
Zou je mij een plezier willen doen en zou je eens willen kijken naar mijn eerste reactie op dit onderwerp... stond daar misschien alles al in ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Nection/Arduino connectie.

Berichtdoor nicoverduin » 20 Mrt 2017, 17:40

Koepel schreef:@nicoverduin, in die link staan bijzondere wijzers maar de makers blijven 4 pagina's lang weigeren om te zeggen hoe ze het doen. Wat een rare mentaliteit is dat.

Nou dat denk ik dus niet..... Er wordt heel veel energie in gestoken en er staan voorbeelden te over. Alleen kijkt men niet.... En Patrick en Gerard wijzen je daar op. Af en toe eens die grijze cellen gebruiken ipv elke keer dezelfde vraag hier weer tegenkomen.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten