Rotary encoder 4 relais sturen

Als U een gezamenlijk project wil starten of aan projecten van anderen mee wilt werken.
Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Mrt 2017, 22:12

Rotary encoder 4 relais sturen

Berichtdoor fred3900 » 05 Mrt 2017, 22:26

Beste

Ik heb totaal geen ervaring met rotary encoders
maar zou dit willen gebruiken om uit een groep van 4 relais 1 te kiezen en deze aan te zetten
terwijl de andere dan uit staan.

Ik heb de code geprogrammeerd voor een 4 keuze positie switch en dit werkt.
Het nadeel hierbij is dat ik deze alleen clock wise richting en niet counter clockwise richting kan inzetten.

Graag jullie hulp zodat ik uit de code iets kan opsteken en volgende projecten met de rotary encoder
iets vlotter kan zelf kan programmeren

Groeten

Fred

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Rotary encoder 4 relais sturen

Berichtdoor Koepel » 05 Mrt 2017, 22:48

Hallo, en welkom 8-)

Volgens mij kun je beter een library gebruiken. Meestal is de encoder via interrupts verbonden met het Arduino board.

Er zijn nogal wat rotary encoder libraries. Het zit niet bij de standaard libraries van de Arduino.
Waar ik heel veel vertrouwen in heb is deze: https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_Encoder.html

Laat je het geselecteerde relais zien op een display, of is de stand van de rotary encoder meteen de stand voor het relais ? Ik denk dat beide kunnen.

Berichten: 2
Geregistreerd: 05 Mrt 2017, 22:12

Re: Rotary encoder 4 relais sturen

Berichtdoor fred3900 » 05 Mrt 2017, 22:57

Beste

Ik zou willen laten zien welk relais op elk moment actief is op het LCD.
Bij het opstarten van de arduino mag altijd relais 1 aan staan maar als we
met de encoder gaan draaien kunnen we clockwise of counter clockwise het relais kiezen
en activeren door de push button het andere relais deactiveren we dan.

Ben er nog niet uit ben nu op you tube encoder filmpjes aan het bekijken mbt tot menu's
want eigenlijk is het een 4 keuze menu.

Mvg

Fred

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Rotary encoder 4 relais sturen

Berichtdoor shooter » 07 Mrt 2017, 20:32

in 1 rotatie van de encoder zitten veel pulsen, dus je zult een aantal moeten tellen.
je zult je software dus moeten uitbreiden, er zijn 8 mogelijkheden, 4 clock en 4 counterclock.
je moet alleen iets doen als er iets verandert is, dus eerst nagaan of 1 van beide overgegaan is, en als dat zo is dan kijken of de andere hoog of laag is en dan heb je dus een puls clock of cc afhankelijk van de stand.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Gezamenlijke projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten