Arduino en Servomotoren

Geef hier suggesties voor extra onderwerpen of andere dingen die je graag gewijzigd zou willen zien
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Mrt 2017, 14:42

Arduino en Servomotoren

Berichtdoor Double U » 04 Mrt 2017, 19:12

Hallo

ik ben nieuw op de site van het Nederlandse Arduino forum
mijn naam is Wim Wilkes (Alias Double U) en ben 54 jaar en Opa van 2 kleinkinderen.
mijn hobby is Lego en Arduino met elkaar te combineren. dat gaat redelijk goed.

ik ben nu begonnen met servo motoren die door Arduino worden bestuurd. de servo kan ik bedienen met drukschakelaars, en dat werkt goed. als ik de arduino voorzie van een spanning van 9 volt gaat gelijk de servo motor een aantal graden verdraaien. dat is NIET wat ik wil.

vraag: kan iemand mij helpen, hoe ik het voor elkaar krijg, dat de servo stil blijft staan nadat ik de spanning erop zet.

Gr. Double U

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino en Servomotoren

Berichtdoor Koepel » 04 Mrt 2017, 19:59

Hallo, en welkom.

Dat gaat helaas niet :( Een servomotor kan niet zijn positie doorgeven naar de Arduino. Ik dacht zelfs dat bij de .attach() de servo motor al pulsen krijgt en naar die positie gaat. Zit er een delay tussen .attach() en .write() ? zodat de servo probeert om naar de middenstand te gaan ?
Of is dat niet wat je bedoelt ?
Adafruit heeft aan een fabrikant gevraagd om een extra draadje te maken met het feedback signaal: https://www.adafruit.com/product/1404. Dat is nogal uitzonderlijk, dan kun je beter een andere motor kiezen.


Waar komt die 9V vandaan, en hoe komen de servo motoren aan hun stroom ?
Een 9V batterij is voor in een rookmelder, maar niet voor een Arduino board.
Een Arduino board kan niet voldoende stroom leveren voor een servo motor, eigenlijk is één servo motor al teveel.

Je hebt dus een apart voeding nodig voor de servo motoren.
Eventueel kun je een 5V voeding gebruiken die zowel naar de servo motoren gaat, als via een usb stekker naar de Arduino.

Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Mrt 2017, 14:42

Re: Arduino en Servomotoren

Berichtdoor Double U » 04 Mrt 2017, 23:20

Hallo

bedankt voor je reactie. ik gebruik voor de test een Arduino Mega en daar zet ik extern voeding op van 9 volt en gebruik ik de 5 volt van de arduino naar de servo motor.
ik zal eens proberen om een externe voeding van 5 volt op de servo te zetten en kijken of dat beter gaat.
in ieder geval bedankt voor de info

Gr Double U

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Arduino en Servomotoren

Berichtdoor shooter » 07 Mrt 2017, 20:48

een servomotor werkt met een tijdpuls, dus zodra je er voeding opzet, dan draait de servo altijd (naar minimum, als dan het programma eindelijk draait, dan gaat de servo naar de tijdpositie.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Forum suggesties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten