Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Geef hier suggesties voor extra onderwerpen of andere dingen die je graag gewijzigd zou willen zien
Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2016, 09:15

Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor Luckymonkey » 25 Dec 2016, 09:43

Beste leden,

Ik ben nieuw hier en ook nieuw met arduino. Ik ben van plan om een mooi project te beginnen. Namelijk een grijpmachine.

Ik wil graag meer leren over arduino en zou dat graag willen toepassen op mijn nieuwe project en ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat ik nodig heb en tips voor het installeren ervan.

Het gaat dus om een grijpmachine zoals je bij de kermis ziet. 1 joystick die een grijphaak naar voren en naar achteren stuurt en van links naar rechts. Diagonaal is dus niet nodig. 1 knop die de haak naar beneden stuurt en de haak is loos dus als de haak ergens op valt dan gaan de armen vanzelf open en door de beweging naar boven houdt de haak zich dicht.

En na het indrukken van de knop die de haak naar beneden laat vallen moet de haak automatisch naar boven gaan en naar zijn thuisbasis. Eenmaal bij zijn thuisbasis moet de haak wel open gaan om het "kado" te lossen.

Vrij lastig om te bouwen denk ik zelf.

Als ik niet duidelijk ben, dan mag dat gerust gezegd worden. Zoals ik al aangaf, ik heb geen ervaring met arduino hardware en software. Kan iemand mij helpen?

Luckymonkey

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor Koepel » 25 Dec 2016, 11:02

Veel te ingewikkeld voor een eerste project.
Je kunt beter beginnen met een sensor als barometer, of een led strip.
Daarna kun je eens kijken naar bestaande projecten. Google op : claw machine arduino
Wil je dan ook de kracht van de grijper instellen, zodat hij het 20 keer bewust laat vallen en slechts heel af en toe voldoende kracht heeft ? Net zoals een echte grijpautomaat :shock:

Heb je al een Arduino board ?
Kun je ons een sketch laten zien die je gemaakt hebt ? Bijvoorbeeld het berekenen van 'pi' of een command interpreter zodat je vanaf de seriële monitor het ledje aan en uit kunt zetten met een commando.

Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2016, 09:15

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor Luckymonkey » 25 Dec 2016, 12:02

Thanks voor de reactie. Nee, het moet geen echte grijpmachine worden maar eentje die wel meewerkt haha. Geen 20x misgrijpen scam. :p

Ookal is dit een lastige taak, geen probleem. Dus het enige wat er moet gebeuren is de joystick die de motoren aanstuurt en het knopje de haak. En als klapper de thuisbasis functie die na het grijpen gebeurd.

Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2016, 09:15

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor Luckymonkey » 25 Dec 2016, 12:07

Je mag dus zo lang je wilt doorgaan met het besturen van de haak tot je de knop indrukt die hem laat zakken en naar thuisbasis laat gaan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor nicoverduin » 25 Dec 2016, 12:09

Luckymonkey schreef:Thanks voor de reactie. Nee, het moet geen echte grijpmachine worden maar eentje die wel meewerkt haha. Geen 20x misgrijpen scam. :p

Ookal is dit een lastige taak, geen probleem. Dus het enige wat er moet gebeuren is de joystick die de motoren aanstuurt en het knopje de haak. En als klapper de thuisbasis functie die na het grijpen gebeurd.
Ik denk dat je een beetje overmoedig bent...... Ik zou het advies van Koepel volgen..... Maar ja wie ben ik :mrgreen:
Prettige Kerstmis.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2016, 09:15

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor Luckymonkey » 25 Dec 2016, 12:42

Oke. Ik wil ook totaal niet lullig doen ofzo maar dat is hetzelfde als iemand leren lassen en hem eerst 4 dagen laten slijpen. Ik houd ervan om gelijk de leeuwenkooi in gegooid te worden. Fijne kerst!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor nicoverduin » 25 Dec 2016, 14:14

Joh wat jij wilt.... het is alleen de vraag in hoeverre je ondersteuning kan verwachten van die paar inhoudelijk gehinderden. Maar goed jij wilt in het diepe gelijk....dus leef je uit..
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor Koepel » 25 Dec 2016, 16:55

Luckymonkey schreef:...dat is hetzelfde als iemand leren lassen en hem eerst 4 dagen laten slijpen.
Ha ha ha :lol: Dat soort dingen vind ik ook zo vervelend.
Maar je vergelijking gaat niet op. Jij wilt bijvoorbeeld een automatisch tuinhek in elkaar lassen, en dan zeggen wij: leg eerst eens een lasrups van 10 cm.

Heb je al een Arduino board ? Zorg dat je zo snel mogelijk een Arduino board te pakken krijgt en doe er iets mee. Ze kosten 1.60 tot 60 euro. Let er wel op dat er een USB connector op zit en dat het een gangbare is (bijvoorbeeld met de ATmega328(P) microcontroller).

Klik hier op: http://lmgtfy.com/?q=claw+machine+arduino
Kun je een goed voorbeeld project kunnen vinden ? Laat ons weten welke je het meest aanspreekt, dan kunnen wij er eens naar kijken.
Laatst gewijzigd door Koepel op 25 Dec 2016, 17:08, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 163
Geregistreerd: 15 Dec 2012, 21:02
Woonplaats: Delfzijl

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor FPCUser » 25 Dec 2016, 17:02

T.S.

De reden, dat de eerste reakties op jou verhaal waren, dat er te veel plannen die hier geplaatst worden de mist in gaan door grove zelfoverschatting van betrokkenne.
Een Arduino is nu eenmaal geen bouwdoos waarin alle onderdeeltjes zitten en een handleiding die, als je het stap voor stap opvolgt, een werkend model opleverd.

Een Arduino doet niets zonder een programma. Het eerste wat je dus moet leren is programmeren. Dat is iets heel anders als coderen. Programmeren is je idee omzetten in een algoritme die je 'probleem' oplost. Dan leer je wat je met een lusconstuctie kan, met: wat als vragen om de gaan, wat is een toekenning, je idee omzetten in 'hapklare' brokjes (funties) enz enz.

Vandaar de opmerkingen: begin simpel.



Maar goed, je als ik het begrijp wil je het al doende leren.

Uit de beschrijving die je geeft maak ik op dat je een vorm van loopbrug grijperkraan wilt maken. Daarbij hangt de grijper, die jij haak noemt, onderaan een loopkat. Deze loopkat bevat de lier(en) en beweegd zich over de loopbrug. Dit is jou links/rechts beweging. Deze loopbrug zelf kan weer over rails vooruit en achteruit bewegen. Deze beide bewegingen, dus brugrijden en katrijden wil je sturen d.m.v. een joystick.

Ik zou dus als ik jou was eerst dit stukje gaan programmeren, voordat je iets mechanisch gaat bouwen. 4 drukknopjes op een bordje, 4 ledjes ter signalisering van vooruit/achteruit/links/rechts.
Meerdere bewegingen op het zelfde moment mogelijk? Vooruit/achteruit op elkaar vergrendelen? evenals links/rechts?
Genoeg om mee te beginnen.

En over de grijper het volgende. Een 'normale' grijper heeft 2 lieren, een koplier en een beklier en de grjper gaat meestal geopend naar beneden, strijken met beide lieren dus. Om iets te pakken ga je de bek sluiten, maar om te voorkomen dat je lucht grijpt moet de kop iets zakken. Dit heet dan ook 'sluiten-navieren'. De grijper graaft zich dan als het ware in. Bij het hijsen moeten ook beide lieren bewegen, waarbij de bek iets meer last krijgt dan de kop om te zorgen dat de grijper dicht blijft.

Een leuk programmeerstukje: lastmeting( stroommeting?) / lastverdeling. Liermotoren: frequentiesturing? PWM?
Oke, geen sleepringanker motoren en rotorweerstanden toepassen. :)

Maar jij wilt slechts een lier gebruiken, hoe blijft de bek dan open. Veer o.i.d.?

En aan allen: vrolijk kerstfeest.

Berichten: 5
Geregistreerd: 25 Dec 2016, 09:15

Re: Hulp met arduino i.c.m. grijpmachine.

Berichtdoor Luckymonkey » 25 Dec 2016, 22:19

Thanks voor de reacties!

Wat ik had moeten zeggen is jullie zijn de personen met meer ervaring en ik gooi even snel een bakje slakken neer en vraag jullie er even swerelds beste escargots van te maken.

Eigenlijk moet je het zien als een 3d printer inderdaad en waar de nozzle zit, daar komt de haak(bek)

Ik had niet verwacht dat het klik klik klaar zou zijn maar had er niks ultra moeilijks van verwacht. Joystick naar voren is haak naar voren. Joystick naar rechts is haak naar rechts. Knop is lier naar beneden (bek open en dicht daar heb je me wel. Geen idee) object pakken en terug naar huis :p

Ik heb nog geen arduino omdat ik niet weet welke ik zal moeten nemen. Ik weet wel dat je bijvoorbeeld met een motor shield je makkelijker gelijkstroom motoren kan besturen. Maar of ik nou een stappenmotor nodig heb of een normale dc motor(geenidee).

Wat ik wel kan doen is inderdaad eerst een arduino kopen en wat uitproberen met een motortje. Vervolgens gaat programmeren ook een lastige worden maar dat is geen probleem. Alles kan tegenwoordig, trump is ook president geworden hé dus ik kijk nergens meer van op.

Lucky

Volgende

Terug naar Forum suggesties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten