Goedkope Tijd ▬ DS1307 RTC

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Goedkope Tijd ▬ DS1307 RTC

Berichtdoor pjh » 16 Apr 2012, 00:56

Bij veel projectjes is de tijd handig. Een arduino kan goed de tijd bijhouden, maar ze weet de echte tijd niet.
Er zijn daarom kleine IC's die via het I2C - protocol en met een eigen kristal en batterij de echte tijd netjes laat door tikken, ookal is je 9 volt batterij op, of je USB los.

Mijn eerste klokje zat op een datalogger shield van adafruit.com. Deze DS1307 is goedkoop via eBay te bestellen. Een batterijhouder, een 3Volt CR2032 knoopcel batterij en een 32.768 kilo Herz Kristal kosten een paar dubbeltjes. Ik kom op 1,14 euro voor datum en tijd op je Arduino. Mijn testronde in deze staat op http://huinink.info/goedkope-tijd-de-dallas-ds1307-real-time-clock-rtc/

Hier een aansluitschemaplaatje (omdat ik even tijd had).
Ben juist een ander aan het inleiden in Arduinoland, vandaar de wat uitgebreide toevoegingen bij de ATmegachip. Deze zijn natuurlijk voor het klokje niet nodig.
Afbeelding

Advertisement

Berichten: 26
Geregistreerd: 04 Apr 2012, 09:42

Re: Goedkope Tijd ▬ DS1307 RTC

Berichtdoor r2d2 » 05 Mei 2012, 23:11

stomme vraag misschien, maar hoe stel je dan de echte tijd in?
En €1,14 is natuurlijk zonder printje, alleen de onderdelen?
Groeten van René

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Goedkope Tijd ▬ DS1307 RTC

Berichtdoor pjh » 06 Mei 2012, 02:02

Zonder printje inderdaad. Maar op een breadboard prik je zo'n klein ictje er zo bij. Daar zijn ze handig voor.
Het moment van compilen bepaalt de tijd. Dan wordt de systeemtijd van mijn vaste computer als variabele in de sketch de ds1307 chip ingebracht. Daarna haal ik die opdracht uit de sketch en upload opnieuw. Ik wil namelijk dat de tijd maar een keer ingesteld wordt en niet dat na een herstart of reset een oude tijd opnieuw wordt ingesteld. Verder kan die klok jaren zonder "arduino stroom" op een knoopcelnatterij door tikken.

Er zitten twee alarmen op het klokje. Kun je ook voor iets anders gebruiken. Om de minuut een foto? Timelaps?

Vandaag chip nog getest. Werkt prima.
Had alleen met mijn stomme kop sop ipv dip besteld. Heb er een spinnetje van gemaakt. Zie hier video.
http://youtu.be/ADkD5ctn90I

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 10 gasten