If codes

algemene C code
Berichten: 167
Geregistreerd: 19 Apr 2014, 15:03

Re: If codes

Berichtdoor Hanneman » 14 Okt 2014, 23:58

ho eens even, wil niet...?

Niet iedereen leert op dezelfde manier.

Vandaag de wiki over JSP gelezen en youtube filmpjes over structured programming gekeken.

Plus ik heb een handicap waardoor ik niet te lang kan concentreren op informatie opnemen.

Die woorden mag je dus terugnemen.

Advertisement

Berichten: 167
Geregistreerd: 19 Apr 2014, 15:03

Re: If codes

Berichtdoor Hanneman » 15 Okt 2014, 00:06

Als je al 40 jaar programmeert is het waarschijnlijk ook moeilijk om je te verplaatsen in hoe het voor een beginner is, ook begrijpelijk.


Ik kwam misschien wat edgy over in de vorige post, maar dat komt omdat er in mijn jeugd vaak genoeg gedacht is dat ik niet wilde, maar dat is niet fijn om te horen als het tegendeel waar is en ik gewoon meer moeite heb met dingen die voor een ander heel normaal en vanzelfsprekend zijn.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: If codes

Berichtdoor nicoverduin » 15 Okt 2014, 00:15

Daar gaat het niet om... Zowel Paul als ikzelf hebben je aangegeven maak een flow (paul) of een JSP. 4 symbolen bestaan er en je kan er elk programma mee beschrijven. Maar je vond het programmeren cq oplossen belangrijker en mis je in feite de hele essentie van programmeren. De methode (welke je ook neemt) leert je denken in structuren (essentieel in programmeren en nog veel meer andere zaken). En als je elke kans laat liggen om daarmee te beginnen ben je over een paar jaar nog steeds aan het vastlopen omdat jezelf de verkeerde gewoontes hebt aangeleerd. En afleren is moeilijker dan aanleren. Zonder overzicht kom je niet verder dan eenvoudige programma's en loop je vast tegen meer complexere zaken waarbij je zonder ervaring/discipline de bomen door het bos niet meer ziet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: If codes

Berichtdoor nicoverduin » 15 Okt 2014, 00:15

Hanneman schreef:Als je al 40 jaar programmeert is het waarschijnlijk ook moeilijk om je te verplaatsen in hoe het voor een beginner is, ook begrijpelijk.


Ik kwam misschien wat edgy over in de vorige post, maar dat komt omdat er in mijn jeugd vaak genoeg gedacht is dat ik niet wilde, maar dat is niet fijn om te horen als het tegendeel waar is en ik gewoon meer moeite heb met dingen die voor een ander heel normaal en vanzelfsprekend zijn.
des te meer reden om meer gedisciplineerd te worden.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: If codes

Berichtdoor nicoverduin » 15 Okt 2014, 00:18

Hanneman schreef:Als je al 40 jaar programmeert is het waarschijnlijk ook moeilijk om je te verplaatsen in hoe het voor een beginner is, ook begrijpelijk.

Toen ik begon wilde ik het gelijk perse goed doen..... Je moest eens weten hoeveel schema's ik overnieuw maakte omdat ik zelf niet tevreden was......
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 167
Geregistreerd: 19 Apr 2014, 15:03

Re: If codes

Berichtdoor Hanneman » 15 Okt 2014, 07:50

Ik begrijp wat je bedoeld.

Voordat je , wil niet leren, schreef lagen er al schema's op mijn bureau.

Ik zag het even niet meer met die schemas ( hoe ik de statements moet programmeren zodat ze de schemas matchen ) en ben ook gewoon ongeduldig (dat zit er nu eenmaal in) waardoor ik als ik het even niet meer zie, toch doorga met iets anders. In dit geval nog door rommelen met de code.

Maar ik kom er wel.

De antwoorden van jou en van Paul blijven me inzichten geven, waar ik steeds verder mee kom.

Berichten: 2
Geregistreerd: 18 Aug 2013, 22:41

Re: If codes

Berichtdoor BartManNL » 15 Okt 2014, 10:37

Hanneman schreef:Ik snap het niet, need help!

Code: Alles selecteren
if (heater 1 == false && heater 2 == false && heater3 == false) {
if (heater 1 == true && heater 2 == false && heater3 == false) {
etc.



Ik kan nog niet leunen op 40 jaar programmeer ervaring, maar een jaar of 25 doe ik het toch wel...

C-varianten (C, C++, C#, maar ook Arduino) zijn nogal kieskeurig bij het evalueren van booleaanse logica.
Wat ik je sterk aanraadt is om elke voorwaarde tussen haakjes te zetten zodat elke afzonderlijke voorwaarde een bool oplevert

Code: Alles selecteren
if ((heater1 == false) && (heater2 == false) && (heater3 == false)) {


De manier waarop jij het geprogrammeerd hebt kan zelfs nog verwarring opleveren tot een bit-and van true en heater2...
Het zou me niet verbazen als daarmee je probleem opgelost is!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: If codes

Berichtdoor nicoverduin » 15 Okt 2014, 11:17

Kern van het verhaal is, is dat hij (zoals zovelen) beginnen van bovenaf te programmeren en zien wel waar ze stuk lopen. Mijns inziens een wat handigere aanpak is gewoon voorbereiden. Zoals ik het zou doen:
- zet het om in structuren (top-down),
- lees de specificaties van de randapparatuur en zorg dat je ze begrijpt,
- valideer of het programma doet wat het zou moeten doen (dus op papier) en dan pas programmeren....
In het dagelijkse leven bereid je ook je zaken voor (de meesten). Maar vaar je blind op de navigatie..... tja die zijn soms achterhaald... of gewoon fout....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 167
Geregistreerd: 19 Apr 2014, 15:03

Re: If codes

Berichtdoor Hanneman » 15 Okt 2014, 11:34

Ik zie de noodzaak er van in en ben er mee bezig.
Hoe groter het programma wordt hoe lastiger te volgen als er geen structuur is.

Ben nu dit filmpje over structuren aan het bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=RLWFG4wqRmc&index=4&list=PLomVH2fAfqsUj61eFtK0Ff58xjmm8BBBA

Dit vertaal ik naar het Nederlands. Zo leer ik er zelf van en kan ik straks een pdfje posten, zodat andere beginners er ook weer van kunnen leren.

Berichten: 167
Geregistreerd: 19 Apr 2014, 15:03

Re: If codes

Berichtdoor Hanneman » 15 Okt 2014, 14:37

Hij is gemaakt, graag feedback, misschien kan ik het beter maken:


Gestructureerd programmeren:
https://www.dropbox.com/s/31vyysocd3fntol/Structured%20programming.pdf?dl=0

VorigeVolgende

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten