de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

algemene C code
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 Dec 2018, 14:39

de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor FTMZ » 30 Mei 2022, 22:03

Hallo mensen,
Ik heb een vraag...
Als ik een stukje code probeer te volgen in een arduino, (kijken of hij alle stappen doorloopt zoals ik dat wil) zet ik er wel eens een paar "SerialPrint" commando's tussen zodat ik dat kan volgen in de serial monitor.
Het idiote is nu, dat ik dit in de Void Setup niet altijd terug zie. Wel als ik het programma opnieuw in de arduino laad, maar niet wanneer ik via de reset, of een power reboot alle stappen weer wil volgen.
Alsof hij dan niet meer die Setup doorloopt en meteen naar de Void Loop gaat.
Ook als ik een paar commando's of voorwaarden in die Setup zet, zodat ik kan controleren wanneer hij de Loop ingaat, worden overgeslagen na de reboot of de reset.
Klopt dat en heb ik dat altijd gemist? Of gaat er mogelijk wat anders fout?

Ik heb al een paar keer programmaatjes gezien op Youtube waarbij er niet eens een loop is, dus snap ik niet dat ik dit probleem heb.


MvG
FTMZ

Advertisement

Berichten: 180
Geregistreerd: 26 Aug 2015, 11:57

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor Frits1956 » 30 Mei 2022, 22:57

heb je een voorbeeld programma wat je hier kan zetten?

Berichten: 30
Geregistreerd: 14 Dec 2018, 14:39

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor FTMZ » 01 Jun 2022, 21:48

Nee...

Moet ik wat in elkaar flansen.

Ik dacht dat het wel duidelijk omschreven was.
Programma start wel alles in de VOID setup wanneer ik deze prog in de Arduino,
Maar niet wanneer ik naderhand de Arduido reset of een reboot van de power geef. In het laatste geval staat hij de setup over en gaat hij meteen naar de VOID Loop.

Ik vraag me alleen af of er meer mensen zijn die dit zo ervaren.
Het overkomt me vaker, bij meerdere stukjes code die ik heb geschreven.

Voor hetzelfde geld is dit normaal en hoef ik me nergens zorgen over te maken, behalve dat ik zaken in de VOID loop moet plaatsen ipv in de VOID setup.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor shooter » 02 Jun 2022, 08:03

bij een reset wordt de usb serial gereset en dus vergeet hij dan even alles. en het wordt in de compiler anders gedaan want eerst wordt de sewtup uitgevoerd (als dan wel de serial wordt aangezet, waarbij de monitor eerst leeggemaakt wordt, en daarna door een while (always) de loop gedaan wordt.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 30
Geregistreerd: 14 Dec 2018, 14:39

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor FTMZ » 02 Jun 2022, 22:21

OK, shooter,
Dus het kan kloppen dat ik na het compileren bepaalde zaken wel zie (die onder de setup vallen), maar niet wanneer ik de Arduino reboot of reset?


onderstaande had ik al even gefilterd tot het hoogst noodzakelijke (voor wat mijn probleem betreft):
Code: Alles selecteren
void setup()
{
 Serial.begin (9600); 
  B = (A * 3);                                               
  C = (A * 30);                                               
  delay (3000);   //testdelay om opstartproblemen te tackelen
  Serial.println ("gestart ");
 

                                               
 while (knop == 0)                                          //als de knop niet in ingedrukt, hierop wachten
   
}

void loop()
{
 Serial.println ("in de loop dan maar? ");   
 delay (2000);
}


In deze setting zou meteen mijn programma elke 2 seconden die tekst opdreunen, na een reset.
Terwijl hij na het proggen eerst wacht tot de "knop" is ingedrukt...

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor shooter » 03 Jun 2022, 08:16

dit gaat helemaal niet werken want je krijgt het niet gecompileerd hij kent knop niet dus probleem
en zo een while gaat niet want er moet wel iets gebeuren en dus {} moet er achter de while komen en daarin dus wat er moet gebeuren zoals wachten.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 30
Geregistreerd: 14 Dec 2018, 14:39

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor FTMZ » 03 Jun 2022, 13:56

Dit is dus PRECIES waarom ik nooit een stuk code wil sturen. :evil: :evil:
Omdat men altijd gaat zeuren en zeiken over irrelevante zaken en voorbij gaat aan het probleem
No offence en dus niet specifiek aan jou gericht.

Als jij een schets van je woning op een kladje maakt zeg ik toch ook niet dat je muren niet haaks zijn? Het is een opzetje om mijn punt te verduidelijken. ;)

Ik snap zelf ook wel dat dat niet gaat werken want ik heb geen zaken gedeclareerd enz.

Het gaat mij erom dat ik mij afvraag of na een reset het programma ook weer de setup doorloopt, zoals hij dat wel doet wanneer je een code net hebt geprogd, of dat hij dat stukje setup na een reset/reboot overslaat.
Ik krijg de indruk dat hij dat dus niet doet.
Daarom leg ik een voorbeeld neer met een stukje code na de setup en een stukje code voor de loop.
Om mijn verhaal wat duidelijker te maken.


Berichten: 68
Geregistreerd: 04 Sep 2021, 08:31

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor RobGood » 04 Jun 2022, 08:15

Je gebruikt de serial monitor voor debuggen. In setup start je de serial monitor, en direct daarna laat je iets op het scherm verschijnen, de serial monitor zelf is iets buiten de microcontroller deze heeft ff tijd nodig...daar komt denk ik het door jouw geconstateerde probleem vandaan...vaak wordt een korte delay hier toegepast...dus: serial.begin(9600); en dan ff delay(10)
Rob

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: de Setup en de Loop. Slaat hij zaken over?

Berichtdoor shooter » 04 Jun 2022, 11:11

daar heeft rob ook weer gelijk in, maak je geen zorgen bij elke reset of wat dan ook begint het programma altijd bovenaan, je kunt boven de setup ook wel allerlei dingen zoals initialisatie en zelfs functies zetten, maar ik hoop toch dat je het hele programma stuurt want dan kunnen we fouten vinden ipv dat jij dingen eruit knipt die volgens jou niet belangrijk zijn, maar voor de kijker wel,
en ja er zijn zelfs mensen die helemaal pointless reageren. Er zijn zelfs mensen bij die met 10000 man in een stadion gaan zitten en allemaal vinden dat die bal in het doel moet. en nog voor betalen ook nog.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten