programeren arduino

algemene C code
Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

programeren arduino

Berichtdoor ercmrj » 06 Sep 2013, 20:55

Kun je met een ander platform zoals eclipse of monoDevelop ook een programma schrijven en testen en dan copieren naar de arduino IDE.

Volgens mij kun je dan veel meer mogelijkheden om je programma te testen.

Ik heb wel ervaring met Delphi en ben nu aan het proberen om met monoDevelop een programma te schrijven maar ik begrijp eigenlijk niet wat ik moet gebruiken C of C++ of C#

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: programeren arduino

Berichtdoor nicoverduin » 06 Sep 2013, 23:02

Ik gebruik uitsluitend:
- Eclipse JUNO
- de Arduino PLUGIN (baeyens)
- de Doxygen plugin (voor de documentatie) Zie bijv. http://accuracymeter.verelec.nl/
- de SVN plugin voor het bijhouden van versies op een andere hard disk in mijn thuis netwerk
En dit werkt zowel op mijn MacBook als Windows7 machines
Het enige wat ik nog van de Arduino IDE gebruik is de terminal om op 115200 baud te kunnen werken
Je moet nog wel de IDE (ik werk met 1.0.5) gewoon installeren omdat Eclipse daar ook gebruik van maakt. Eclipse geeft ook veel meer fouten/waarschuwing aan wat altijd beter is. Ik programmeer in C++, hoewel er nog veel in C ook is.
Vanuit ECLIPSE wordt ook gewoon de Arduino geladen (AVRDUDE) zit er ook bij.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: programeren arduino

Berichtdoor ercmrj » 07 Sep 2013, 18:52

Ik heb geprobeerd om de plugin van baeyens te installeren maar krijg deze foutmelding:

'Installing Software' has encounterd a problem.

An error has occured while collecting items to be installed.

Weet iemand wat ik dan verkeerd heb gedaan?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: programeren arduino

Berichtdoor nicoverduin » 08 Sep 2013, 09:33

Jeb hebt hem geprobeerd in te stellen zoals aangegeven? Lijkt een beetje op een server probleem aan zijn kant. Al op nieuwe geprobeerd?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: programeren arduino

Berichtdoor ercmrj » 08 Sep 2013, 17:39

ja, maar geen resultaat.

Ik ben overigens diverse platforms aan het proberen, maar jezus wat is dat moeilijk het lijkt wel of er 10 verschillende C talen bestaan, ik kan er nog geen touw aan vastknopen.

En installeren valt ook niet mee, wat dat betreft lukt het met ubuntu nog het makkelijkst want met windows moet je soms weer iets van java installeren en nog wat andere programma's.
Ik heb monodevelop onder ubuntu nu aan de praat maar programeren? pffff wat moeilijk

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: programeren arduino

Berichtdoor nicoverduin » 08 Sep 2013, 23:15

ercmrj schreef:ja, maar geen resultaat.

Ik ben overigens diverse platforms aan het proberen, maar jezus wat is dat moeilijk het lijkt wel of er 10 verschillende C talen bestaan, ik kan er nog geen touw aan vastknopen.

En installeren valt ook niet mee, wat dat betreft lukt het met ubuntu nog het makkelijkst want met windows moet je soms weer iets van java installeren en nog wat andere programma's.
Ik heb monodevelop onder ubuntu nu aan de praat maar programeren? pffff wat moeilijk
Dat is het gebrek aan kennis en ervaring. Overigens is de standaard C Kerningham & Richie. Goed boek voor de stricte basis. De rest is gewooon oefenen, oefenen, oefenen.... en niet altijd aan iemand anders vragen hoe moet iets. Want dan leer je niets.
Het duurde bij mij ook een tijdje voor ik het goed aan de praat kreeg. EN ik heb zat varianten van de compilers uitgeprobeerd opzoek naar een cross platform omgeving. Maar bij loopt het nu als een tierelier op zowel de mac als Windows7. En van JAVA hoef je maar een omgeving te installeren. Dus als jij meerdere hebt dan weet ik niet waar je mee bezig bent??
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 139
Geregistreerd: 28 Jul 2013, 13:30

Re: programeren arduino

Berichtdoor ercmrj » 09 Sep 2013, 12:26

Ik had gehoopt dat iemand een link voor mij had van een goede tutorial.

Je hoeft me heus niet alles uit te leggen. Maar ik zoek me suf.

Ik heb deze al zelf gevonden voor C#: http://zetcode.com/lang/csharp/csharp/

Maar volgens mij lijkt C++ meer op de programeertaal die de arduino gebruikt maar een goede tutorial van C++ heb ik nog niet gevonden

Dit is er bv een http://www.ronkes.nl/oldprogrammeren/index.html, maar als ik daar een code van copier en plak in monodevelop werkt het niet. Wellicht zal ik iets verkeerd doen met de instellingen maar ja waar wordt dat dan weer uitgelegd.

Wat ik ook moeilijk vind is dat als je al een nieuw programma wilt openen je al 20 keuzes voorgeschoteld krijgt (bv. leeg project, gtk project, console project.) en ga dat maar eens allemaal uitproberen om te kijken welke voor jou werkt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: programeren arduino

Berichtdoor nicoverduin » 09 Sep 2013, 15:02

Laten we ff alles op een rijtje zetten :)
In de 80'er jaren is C geintroduceerd
C++ volgde enkele jaren laten
C# weer later
Wiring was een variant op C++ is met Processing geintroduceerd
Arduino is een variant van Wiring en is weer een variant van C++.

In de praktijk kun je gewoon C++ aanhouden voor de Arduino. En als je met Eclipse werkt, gaat dat prima.

Op Eclipse creer je een arduino project als volgt:

Ga naar File -> New
Afbeelding

Daarna click je op Project..
Dan krijg je de wizards lijst te zien. En als je de Arduino plugin goed hebt geïnstalleerd zie je hem ook in de lijst,

Afbeelding

Als je nu op Arduino clickt dan zie jet de folder uitklappen met de tekst "New Arduino Sketch"

Afbeelding

Daarna kun je het programma in het volgende scherm een naam geven. Bijvoorbeeld "blink"

Afbeelding

En click op "next"

Afbeelding

En click op "finish"

Nu wordt jouw project gecreert in de workspace (= Folder waar je alle eclipse projecten stopt).

In de linker kolom op het scherm zie je dan de "explorer" en daarin jouw project "blink" .

Afbeelding

Je kunt nu binnen explorer folders verder uitklappen to bijvoorbeeld onderstaand

Afbeelding

Ter toelichting:

"includes" folder zijn alle zoekpaden(=AFBLIJVEN)
"settings" zijn hier de settings voor de Arduino Plugin (= AFBLIJVEN)
"blink.cpp" is het hoofdprogramma
"blink.h" is de include file voor het programma
".cproject" zijn settings voor Eclipse (=AFBLIJVEN)
".project" zijn eveneens settings voor Eclipse(=AFBLIJVEN)


Het enige waar je mee werkt is de .cpp en .h bestanden. Als je nu ook nog met de standaard ide wilt werken, dan kun je de .cpp renamen naar .ino (via de F2 toets).

Nou zie eerst maar zover te komen.

Daarnaast begrijp een ding goed:
ECLIPSE is niet alleen voor de Arduino. Het is een "open" ontwikkel omgeving voor meerdere talen en platformen. Dit maakt het juist zo krachtig. Maar betekent ook dat je ff door die zure appel moet om het aan de praat te krijgen en ervaring mee op kan doen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: programeren arduino

Berichtdoor Rudi » 09 Sep 2013, 15:30

ercmrj schreef:Maar volgens mij lijkt C++ meer op de programeertaal die de arduino gebruikt maar een goede tutorial van C++ heb ik nog niet gevonden


De tutorial op cplusplus.com is zeer goed: C++ Language Tutorial in PDF formaat.

Ik neus regelmatig wel eens in de cursus C die mijn zoon enkele jaren geleden op school kreeg.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: programeren arduino

Berichtdoor nicoverduin » 09 Sep 2013, 18:09

Vaak zijn die school cursussen een goed begin punt. Maar er is zoveel te vinden op het net. De enige programmeer cursussen die ik ooit heb gehad waren COBOL (AMBI: 1979), Pascal (1981: Avond HEAO) en eh....... dat was het. De rest is gewoon zoeken(toen was het dus boeken kopen bij universiteits boekenwinkels), proberen, proberen en vooral nooit iets aannemen en zeker niet opgeven. Maw probeer het vooral te snappen dan kan je de magie eruit halen en kom je in een versneld sneeuwbal effect.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten