Simpel of onmogelijk?

algemene C code
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 15:24

Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor MarcelMS » 10 Jul 2017, 15:47

Hallo allemaal,



Ik ben vrij nieuw met Arduino's, maar vraag me af of wat ik wil maken met 1 arduino en software is te realiseren.

Ik probeer het simpel uit te leggen:

Al heel lang verhuur ik 100 volt geluidinstallatie's.

Tijdens projecten dat deze apparatuur werkzaam is, is het belangrijk dat alles blijft functioneren,
dus is het belangrijk om regelmatig erbij langs te lopen om te kijken of alle aangesloten
luidsprekers nog werken.

Helaas word mijn lichamelijke gezondheid minder, dus probeer ik dit via een meting uit te voeren.

Mijn idee voor deze meting is de volgende: Om de 5 minuten wil ik een korte toon van 19Khz
mijn mengpaneel insturen, en daarna deze toon naar de versterker, en in de luidsprekerlijn meten
hoeveel stroom dat er doorheen loopt.

Ik wil dit interval op 5 minuten zetten, omdat dieren de toon van 19Khz wel kunnen horen,
en als ik deze toon continu zou gebruiken, zou mijn versterker de hele dag door op vol
volume staan te werken. Een korte puls van zou genoeg zijn.

Als de 1e keer dit gedaan word, heb ik mijn, zoals ik hem zelf noem, 0 meting.

Na 5 minuten wil ik meting nogmaals doen, en zo elke keer weer.

Als de stroom die ik in de kabel meet afwijkt van mijn 0 meting dan weet ik dat ik of een leidingbreuk heb
of dat er 1 of meer (hoorn)luidsprekers niet functioneren, en ga ik alsnog zelf kijken
waar iets niet functioneerd, en dit oplossen.

Ik weet niet of dit mogelijk is met 1 arduino, omdat hij dus 2 functie's tegelijk moet doen (toon weergeven en meten),
of dat ik hiervoor 2 arduino's moet inzetten.

mvg, Marcel

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor Koepel » 10 Jul 2017, 17:52

Bestaat zo iets nog niet ? Het klink zo logisch wat je wilt.
Ook sommige jongeren kunnen de 19kHz toon horen.

Het meest logische lijkt mij om een gelijkspanning component op de kabel te zetten en die te meten.

Heeft elke luidspreker een apart kabel naar de versterker ? Of zijn er aftakkingen ?

De Arduino kan een signaal geven en meten, dat is geen probleem. Maar de stroom van 19kHz meten wordt lastig door de hoge frequentie. Hoe wil je die stroom gaat meten ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor nicoverduin » 10 Jul 2017, 18:24

Omdat het een 100V installatie is, kan hij het beste een galvanisch gescheiden stroom meting doen. Voor 100W zal er dan iets van 1A door lopen.
Er zijn zat stroommeters in de handel voor 5-10-30A enz. En die zijn galvanisch gescheiden. Uiteindelijk pompt ie een blokgolf door het systeem. Dat ga je dan ook op de uitgang zien. En die kan je vervolgens gewoon meten. Daar zijn zat voorbeelden te over.
Omdat het een 100V installatie is, is de impedantie van de sensor te verwaarlozen omdat hij op de eindpunten eerst naar een lagere spanning moet voor de speakers. Dus minimale verliezen.
Ik zou een prototype maken en gewoon testen. Weet echter nog niet wat het effect zal zijn op de speakers zal zijn als je 19KHz door het systeem jakkert. Maar vermoedelijk houden de filters dat in bedwang.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 15:24

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor MarcelMS » 10 Jul 2017, 18:56

Ik heb inmiddels verschillende testen al gedaan, met een hall sensor.

Aangesloten had ik een 100 volt luidspreker, met diverse 100volt speakers hier aan vast gemaakt.

Het apparaat geeft me in de serial plotter duidelijk verschil aan, maar ik gebruikte voor de toon zelf een test cd met
de toon hierop.

Nu wil ik die toon uit een arduino laten komen, en tegelijk mijn meting doen.

Omdat een arduino maar 1 core heeft, vraag ik me dus af of het wel tegelijk met software aan te sturen is.
(waarbij ik direct voor de duidelijkheid erbij zet dat mijn kennis van de programmeertaal C zeer beperkt is)

De luidsprekerlijn wil ik meten direct na de versterker. En door om de 5 minuten een zeer korte puls te gebruiken,
denk ik dat de overlast beperkt is.


Marcel

Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 15:24

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor MarcelMS » 10 Jul 2017, 19:03

Als iemand hiervoor de kennis bezit om hier software voor te schrijven, hoor ik het graag.

Marcel

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor nicoverduin » 10 Jul 2017, 19:48

Ik zou toch zelf ff de energie in steken. Naast dat het leuk kan zijn begrijp je er ookmeer van. De tone functie werkt op interrupt basis. Dus alleen als de flank van de blokgolf. De rest van de tijd kun je gebruiken om de analoge poort te lezen waar de sensor aan hangt. Leuk voor een protoype om te proberen
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 15:24

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor MarcelMS » 10 Jul 2017, 19:58

Hallo Nico,

Interressant om zelf energie in te steken, klopt.

Maar door mijn "ziekte", ik schijn al meer dan 20 jaar MS te hebben, heb ik fysiek weinig tot geen klachten, maar
wel last van flinke vermoeidheidsymptomen.

Deze vermoeidheid zorgt er vaak voor dat ik mijn concentratie op nieuwe dingen kwijt raak.
M.a.w. ik snap het wel, maar vergeet gewoon simpele dingetjes te typen, waardoor iets niet
werkt. Ga er later dan weer mee bezig, vergeet dan weer iets, waardoor ik me er aan ga
ergeren, en hierdoor nog meer last van die vermoeidheid krijg, en dan voor mijn omgeving niet
al te plezierig ben.

Om mezelf te "beschermen" denk ik dat ik het schrijven van deze software beter uit kan besteden.

Niet dat ik van mening ben dat ik het zelf niet zou kunnen, ik ben nogal eigenwijs af en toe zegt men.

Vandaar mijn vraag om iemand om deze software voor me te schrijven.


Marcel

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor Koepel » 10 Jul 2017, 20:22

Sorry, maar ik kan niet de software voor je schrijven.
Iets dat ik hier zelf op mijn tafel kan uitproberen en dat ik zo uit mijn mouw schudt, dan zou nog kunnen.
Ik denk dat je iemand bij jouw ter plaatse nodig hebt.

De Arduino heeft maar één core, maar binnenin de microcontroller zitten drie timers, één ADC, een watchdog, nog veel meer en inderdaad die ene core. Dus als de software bezig is, dan kunnen die andere onderdelen ook tegelijk bezig zijn.

Er bestaat ook een toneAC library, die enkel een timer gebruikt. Die gebruikt geen interrupts en is helemaal los van andere code.

Trouwens, als je van jezelf weet dat je eigenwijs bent, dan valt het nog best mee. Ik vind mezelf best een redelijk mens, maar sommigen anderen hebben hele lange tenen (en ik heb grote voeten) :lol:

Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 15:24

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor MarcelMS » 10 Jul 2017, 20:37

ach, door schade en schande ben ik wel (iets) wijzer geworden in mijn doen en laten.

Schotelantenne's uitrichten en problemen hiervan oplossen? Geen enkel probleem
Geluidsapparatuur? Geen enkel probleem (lastige reparatie's besteed ik uit)
Idee-en bedenken voor problemen? Ik heb vaak meer idee-en dan het probleem groot is

Iets programmeren in de taal C? voor mij knap lastig, ik weet nog een beetje van mijn commodore64 zijn
basic, maar dat is wezenlijk anders dan C.

Mijn idee is simpel te visualiseren denk ik als: Ik heb een kabel, daar loopt stroom door heen.
Door aan het begin d.m.v. een 19Khz toon een meting te doen op vol vermogen, weet ik hoeveel
stroom er door deze kabel loopt.

Als ik dan 5 minuten later weer deze meting doe, mag er tussen de eerste en laatste meting weinig verschil
zijn, en als er geen of amper verschil is, weer 5 minuten wachten, enzovoort.

Als het verschil wel groot, dan moet er een rood lampje gaan branden, of een zoemer afgaan.
Dit is leldje of deze zoemer zijn simpel te realiseren als ik maar een puls krijg vanuit mijn arduino.

Marcel

Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 15:24

Re: Simpel of onmogelijk?

Berichtdoor MarcelMS » 12 Jul 2017, 12:43

Ik ga gewoon vor de allersimpelste methode, zonder al te veel code.

Ik pak 2 arduino pro-mini's.

In de ene stop ik een programma die continu mijn monitortoon van 19Khz maakt,

in de andere komt een programma die om de 5 minuten een relais aanstuurt waardoor
de monitortoon vrij komt van de andere arduino, en die dan de meting gaat uitvoeren.

Volgens mij kan ik op deze manier de pro-mini's ook nog zover krijgen dat ze elkaar gaan
controleren, dus dan word het ook nog een beetje redundant.

Waarom ik kies voor deze eh, grove wijze van werken: Pro-mini's kosten minder dan wat ik
per dag aan sigaretten opstook, dus tja, ff wat minder roken, maar veel minder
denkwerk omtrent mijn programma.

Marcel

Volgende

Terug naar C code

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten